Cum sa depasim depresia de toamna

Cum sa depasim depresia de toamnaOricat de frumoasa ar fi paleta de culori in care ne invaluie toamna si oricat de placuta ar fi vremea de afara, nu putem sa ne bucuram pe deplin de sosirea ei, pentru ca toamna vine la pachet cu stari de anxietate, de tristete si chiar cu stari anemice. Toate acestea lasate netratate duc la aparitia depresiei de toamna. Conform studiilor, una din zece persoane se confrunta toamna cu stari depresive, cele mai afectate fiind femeile.

 

Dereglarile hormonale, in stransa legatura cu depresia de toamna

Zilele scurte si impicit lipsa luminii si a caldurii duc la o productie scazuta de serotonina, cea care se mai numeste si „hormonul fericirii”, iar lipsa acesteia influenteaza in mod considerabil starea afectiva, buna-dispozitie si apetitul. Scaderea serotoninei implica si scaderea dopaminei, substanta responsabila cu starile de somn si de trezire. Pe de alta parte, concentratia de melatonina creste in organism provocand stari de somnolenta si reducand temperatura corporala interna. Melatonina si serotonina influenteaza ritmul circadian, cunoscut si sub denumirea de ceas biologic intern. Cu alte cuvinte, organismul nostru nu este capabil sa se acomodeze cu schimbarile intervenite, cauzand in timp aparitia depresiilor.

 

Simptomele depresiei de toamna

Toate aceste dereglari hormonale duc la aparitia starilor de insomnia si de nervozitate dar, pe de alta parte, pot provoca si somn excesiv si stari de moleseala in organism. La acestea se adauga dereglarile alimentare, proasta dispozitie, tristetea si apatia. Alte simptome des intalnite la persoanele care se confrunta cu depresia de toamna sunt lipsa de interes vizavi de actiuni care inainte le faceau placere si scaderea capacitatii de concentrare. Pesimismul, autocritica negativa si scaderea apetitului sexual sunt si ele strans legate de sindromul depresiv. Starea de melancolie nu este indeosebi asociata cu depresia decat daca este insotita de cel putin doua dintre simptomele enumerate mai sus.

 

Inainte de a o trata, depresia de toamna poate fi prevenita

Inainte de a merge la un medic pentru a-ti prescrie tratament, afla ca poti trata singur si cu succes depresia de toamna, asta daca nu cumva ai fost perspicace si ai reusit, sa o previi in totalitate. Chiar daca ziua este scurta, nu trebuie sa crezi ca s-a si sfarsit. Alege sa faci activitati nocturne care-ti fac placere. Miscarea si exercitiul fizic sunt cele mai importante in acest moment. Petrece timp in natura, printre frunzele cazute si frumos colorate, plimba-te cu bicicleta, alearga, mergi la sala sau inscrie-te la un curs mult dorit. Incearca sa stai la soare si la lumina cat poti. De exemplu, dimineata relaxeaza-te cateva minute bune in bataia razelor de soare, iar la munca, muta-ti biroul la geam, intr-un loc incarcat de lumina. Sigur, in cazurile avansate de depresie, se poate apela cu succes si la fototerapie, terapia prin lumina artificiala. Orele de somn sunt foarte importante pentru starea ta de spirit, asa ca incearca sa dormi minimum 8 ore. Nu te uita la televizor inainte de culcare si evita sportul in aceasta perioada deoarece creste nivelul de serotonina si te vei incarca de energie. Daca te confrunti cu insomnii, apeleaza la yoga, citeste o carte sau asculta muzica relaxanta.

 

Alte metode eficiente in combaterea depresiei de toamna

Aromoterapia este utila in acest caz datorita capacitatii de a-ti relaxa corpul si sistemul nervos. Arde uleiuri de lavanda, ylag-ylang, trandafir sau uleiuri florale. Un studiu efectuat in Japonia sustine ca uleiurile de citrice au cel mai bun efect in inlaturarea depresiei, datorita concentratiei mari de linalool, substanta capabila sa reduca stresul. Nici fitoterapia nu este de neglijat. Stimularea imunitatii prin consumul de vitamine si minerale, antioxidanti si detoxifianti reface organismul si-l intareste, marind aportul de energie. Cercetatorii spanioli de la Universitatea din Navarra recomanda dieta mediteraneeana pe baza de peste, fructe si legume proaspete si cereale integrale, deoarece reduce cu 30% riscul dezvoltarii unei forme de depresie.

 

Text: Madalina Manole

Nota pentru articolul «Cum sa depasim depresia de toamna»:5.00/ 5 (1 vot)