Starbucks- brandul postmodern

Starbucks- brandul postmodern    Starbucks poate fi considerat un brand arhetipal din mai multe privinte, pentru ca a reusit sa transforme o idee concreta de afacere -modestul magazin de cafea- intr-un urias concept abstract. Directorul de marketing al companiei, Scott Bedbury a spus, la un moment dat, ca „niciun consumator nu crede ca ar putea exista vreo diferenta majora intre produse”.

    De aceea, Starbucks si-a propus sa creeze „legaturi emotionale” cu persoanale care le calca pragul, cu ajutorul „experientei Starbucks”, cum o denumea chiar Bedbury intr-un interviu acordat ziarului New York Times. Aceasta viziune este sprijinita si de CEO-ul, Howard Schultz, care a precizat urmatoarele apecte intr-un interviu dat revistei Fortune „Scopul nostru a fost sa adaugam valoare comoditatii de a cumpara din supermarket-uri. Starbucks nu e o moda, este un stil de viata”.

    Acesta si-a inceput cariera in Starbucks facand parte din personalul de marketing al companiei detinute pe atunci de catre Gerald Baldwin, Gordon Bowker si Zer Siegl. Fiind foarte ambitios, acesta le-a propus celor 3 o serie de propuneri de reformare si rebranding pe care acestia nu le-au agreat. Asa ca decide sa isi deschida singur o cafenea in Seattle, care in timp a dus la un lant de cafenele denumite IL GIORNALE, care in timp au dus la suficient profit (aprox. 4 milioane de dolari) incat Howard Schultz a cumparat Starbucks, pe care l-a dezvoltat treptat dintr-o cafenea in Seattle intr-un imperiul al cafelei. In 1988 in 11 magazine erau 100 de angajati.

    In zilele noastre, magazinele sunt peste 3.000 si au peste 50.000 de angajati. Astfel, istoria Starbucks inseamna a metamorfoza o cafenea banala intr-o realitate care produce o legatura cu mare incarcatura emotionala, chiar iesita din comun. Starbucks este considerat un brand postmodern pentru ca simuleaza experienta „comunitatii”, simulare care creeaza dependenta, ca si cofeina. Secretul consta in a crea o realitate sociala placuta, mai placuta decat viata reala.

    Experienta despre care vorbim nu este rodul publicitatii, cum ar zice multi dintre voi ci al lumii tridimensionale din interiorul cafenelelor, fiind foarte concreta si senzoriala: celebrul logo verde, prietenos, mirosul si gustul extraordinar al cafelei, muzica optimista si forfota din fundal. Fiecare detaliu este indelung gandit si se regaseste identic in miile de cafenele Starbucks de pe glob.

Text: Alina Lupa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *