Cannes red carpet, but make it cuminte

Festivalul de Film de la Cannes nu este doar despre cinema. Este, de la bun început, despre spectacol – uneori vizual, alteori olfactiv (în funcție de parfumurile care se răspândesc printre palmiere) și aproape întotdeauna vestimentar. Dar, în 2025, glamour-ul pe care îl știam ar putea fi pe cale de dispariție. Organizatorii au anunțat o nouă regulă de dress code, poate cea mai drastică din istoria covorului roșu: interzicerea nudității (parțiale sau totale) și a rochiei voluminoase, în special cea cu trenă. Un fel de revoluție textilă cu iz de manual de purtare.

Adio rochii transparente, adio fuste în formă de catedrală, adio piele la vedere (măcar la nivel strategic)! Festivalul de la Cannes pare că a semnat, în tăcere, un pact cu… decența rigidă.

O regulă care vine… cu întârziere de vreo 20 de ani

Să fim serioși: dacă această regulă ar fi fost aplicată în ultimul deceniu, 80% dintre aparițiile memorabile ar fi fost interceptate la intrare ca niște pachete suspecte. Bella Hadid în rochia ei aproape inexistentă de la Saint Laurent din 2024? Imobilizare la sol. Kendall Jenner, în rochia albă cu un decolteu amețitor, bretele transparente și fustă etajată? Ce atâta Schiaparelli – Kchiaparelli? Expulzată! Madonna și conurile ei iconice de Jean-Paul Gaultier în 1991? Un moment emblematic care n-ar fi avut loc niciodată. Iar Leonie Hanne, influencerul-fenomen cu trenele ei dramatice care cer propriul asistent de scenă? Eh, probabil ea ar fi rugată mai politicos să-și parcheze fusta în afara perimetrului festivalului.

E ca și cum festivalul ar fi decis că a fost prea mult show, prea multă libertate – și că e momentul pentru o purificare a esteticului. Dar să fim sinceri: Cannes nu a fost niciodată despre reținere. A fost despre excesele care par bine în lumină naturală, despre siluete care sfidează gravitația și despre rochii care ocupă cu ușurință câte două locuri.

Ce interzice, mai exact, noua regulă?

Ei bine, în termeni oficiali, regulamentul prevede că:

  • Este interzisă orice apariție care „dezvăluie nuditatea” (traducere liberă: vezi prin sau vezi prea mult).

  • Sunt interzise rochiile cu volum excesiv, în special cele cu trenă lungă, „care pot perturba buna desfășurare a evenimentelor” (adică, dacă trebuie să te ajuți de doi asistenți ca să urci scările Palais des Festivals, ești un pericol public).

Este ca și cum cineva de la organizare a văzut prea multe rochii „de Instagram” și s-a hotărât să tragă frâna de mână, cu tot cu dantelă.

Glamour cu riglă

În locul extravagantei creative, ni se sugerează acum un soi de minimalism rigid, care lasă puțin loc pentru interpretare. Te întrebi deja: vor ajunge vedetele să vină în deux-pièces  și pantofi comozi? Va fi Jennifer Lawrence nevoită să renunțe la Dior-ul de gală pentru o rochie-camuflaj?

Ironia e că această regulă vine într-un moment în care moda tocmai începea să-și redescopere curajul. Într-o eră în care corpurile reale sunt celebrate, în care transparența poate fi o formă de putere, Cannes pare să spună: „Nu aici, dragă. Nu pe covorul nostru.”

Câte ținute deja hotărâte a stricat, probabil, această regulă?

Să ne imaginăm un scenariu foarte probabil: zeci de rochii couture deja croite, probate, pozate pentru Vogue și pregătite pentru Cannes au fost anulate peste noapte. Designerii au intrat în panică, stiliștii au tras aer în piept și au început telefoanele de criză: „Anulează trena. Pune dublură la bust. Găsește o alternativă care să nu arate… piele.” S-a deschis un val de emailuri cu subiectul: RE: RE: URGENT – DRESS CODE NOU / CANNES.

Unele vedete, se spune, iau în calcul să boicoteze prezența. Nu din lipsă de eleganță, ci din refuzul de a transforma actul de a purta o rochie într-un exercițiu birocratic. La ce bun couture, dacă trebuie să fie… conform?

Ce urmează? Papuci de casă și cămașă lungă?

Este Cannes-ul pe cale să devină un fel de nuntă conservatoare de provincie, unde prea mult bust sau o trenă de vis sunt considerate „neserioase”? Vom vedea covorul roșu plin de ținute corecte, dar complet lipsite de emoție? În mod ironic, în timp ce cinematografia devine tot mai deschisă, mai diversă, mai îndrăzneață, covorul roșu pare să se întoarcă în timp, într-o epocă a „bunului gust” impus.

Dar bunul gust, dragă Cannes, este cel care știe când să tacă și să lase moda să vorbească. Și uneori, moda urlă. În șifon transparent, în trenă lungă, în scandal frumos. Nu în dress code.