Cel mai scump tablou din lume – un fake?

“Salvator Mundi” a primit titlul de cel mai scump tablou din lume, după ce acesta a fost achiziționat cu 450 de milioane de dolari, de prințul saudit Mohammed bin Salman. Deși este atât de valoros, nimeni nu-i știe concret originea.

Experții spun că opera provine din atelierul lui Leonardo da Vinci, dar se pare că nu el ar fi fost artistul care a pictat-o. Regizorul Antoine Vitkine a pornit o anchetă pentru a afla originea faimosului tablou și pentru a realiza un documentar despre acesta.

Antoine a aflat că opera de artă a fost restaurată în Statele Unite, după ce a fost achiziționată de la un colecționar newyorkez pe suma modică de 1175 de dolari. În acel timp, lucrarea i-a fost atribuită lui Leonardo da Vinci și apoi vândută unui oligarh rus. În cele din urmă, în 2017, și acesta a decis să o vândă mai departe.

Tabloul a fost scos la licitație în noiembrie și a fost prezentat ca fiind o pictură realizată de Da Vinci, însă experții pun sub semnul întrebării autenticitatea acestei lucrări. Mulți dintre ei cred că de fapt, pictura a fost realizată de ucenicii marelui artist, scrie Agerpres.



“Problema” tabloului de 450 de milioane de dolari

Întreaga “problemă” a tabloului a apărut în The Guardian în 19 octombrie 2017, într-un articol semnat de Dalya Alberge. Aceasta îl cita pe Walter Isaacson (profesor și pasionat de artă), care punea la îndoială autenticitatea operei, numind globul din pictură “o anomalie nedumeritoare”.

„Într-o privință, este redat cu o precizie științifică frumoasă… Dar Leonardo nu a reușit să picteze distorsiunea care apare atunci când privește printr-o sferă solidă și clară către obiecte care nu ating marginea sferei.

„Sticla solidă sau cristalul, indiferent dacă are forma unui glob sau a unui obiectiv, produce imagini mărite, inversate și inversate. În schimb, Leonardo a zugrăvit sfera ca și cum ar fi o bulă de sticlă goală care nu refractează și nu distorsionează lumina care trece prin ea,” a scris el în bibliografia dedicată lui Leonardo da Vinci.

Proprietarul celui mai scump “fake”

Prinţul moştenitor Mohammed bin Salman nu și-a asumat achiziția, apelând astfel la intermediari pentru a-l cumpăra. De ce a făcut asta? Din cauza tematicii lucrării. Pictura reprezintă un portret al lui Iisus Hristos, iar iconografia nu este bine văzută în ţările islamice.

Neoficialul proprietar al tabloului, Bin Salman, a fost invitat de însuși Emmanuel Macron în Franța pentru a discuta despre așa-zisul tablou a lui Leonardo da Vinci. Astfel, saudiții au cerut francezilor o nouă expertiză a operei, la Muzeul Luvru. În urma discuțiilor, “Salvator Mundi” ar fi petrecut trei săptămâni în laboratorul dedicat analizării și certificării operelor de artă.

Rezultatul expertizei arată că, de fapt, cel mai scump tablou din lume nu este o lucrare realizată de Leonardo da Vinci, acesta doar contribuind alături de ucenicii săi. Prințul saudit dorea să împrunute acest tablou Muzeului Luvru pentru marea expoziție dedicată lui Leonardo da Vinci, de la sfârșitul lui 2019, lucru care nu s-a mai întâmplat. Condiția sa era de a expune opera alături de “Mona Lisa”, pentru a o face la fel de celebră.

Fiind prezentată ca o pictură 100% Da Vinci, tabloul ar fi adus mulți turiști în situl antic Al-Ula, unde urma să fie expusă. Familia regală construiește muzee în Al-Ula cu scopul de atrage cât mai mulți turiști. Drept urmare, deţinerea unui tablou pictat de Leonardo da Vinci ar fi putut să reprezinte un punct de plecare pentru alcătuirea unei colecţii prestigioase, pe care Arabia Saudită nu o deţine deocamdată.

În documentarul – anchetă, regizat de Antoine Vitkine, ministrul francez de Externe şi cel al Culturii, Jean-Yves Le Drian şi Frank Riester, se arată “interesaţi de toate proiectele propuse de către saudiţi” în materie de deschidere culturală şi turistică a ţării lor, mai scrie Agerpres.

Documentarul este o dovadă a existenței pieței negre de artă. Acesta va fi lansat pe 12 aprilie, la postul de televiziune France 5.

Povestea misteriosului tablou “Salvator Mundi”

Pictura a fost datată în jurul anului 1500. Se crede că a existat, în parte datorită desenelor pregătitoare de cretă roșie și se presupune că uleiul de pe panoul de nuc a fost distrus.

Se știe și este sigur este că opera de artă a aparținut lui Charles I (Regele Angliei, 1600-1649) așa cum apare în registrele de inventar ale colecțiilor regale. Pictura este menționată și în inventarul lui Charles II din 1666 al colecției regale de la Whitehall.

 Text: Bettina Cristea