Concurenta la job. Benefica sau nu?

concurenta-la-jobSpiritul competitiv este caracteristic fiecaruia dintre noi si, in majoritatea cazurilor, face parte din cerintele care se regasesc in fisele posturilor. Insa concurenta la locul de munca are atat aspecte pozitive cat si negative, existand anumite situatii in care, negestionata corespunzator, aceasta rivalitate se transforma intr-o arma de autoatac. In urma unui razboi intre colegi nu doar acestia pot avea de suferit ci si intreaga companie.



Cand si de ce apare concurenta intre colegi? 

Toti ne dorim sa ne facem remarcati la locul de munca, sa fim cei mai buni si sa primim aprecieri din partea superiorilor, iar pentru a atinge acest tel, cateodata, este necesar sa intram in competitie cu ceilalti colegi. Ceea ce este interesant de subliniat este faptul ca rivalitatea se instaleaza chiar si atunci cand se lucreaza in echipa, pentru ca fiecare, la randul sau, are sarcini individuale de indeplinit. Concurenta la job apare indiferent de pozitie sau de departamentul la care lucrati, fiind motivata nu doar de dorinta de afirmare ci si de aspiratia catre o pozitie ierarhic superioara celei actuale. Banii sunt o alta cauza datorita careia se porneste un adevarat razboi intre colegii de birou, cu precadere in joburile care presupun comision din activitatea desfasurata. Exista cazuri in care chiar superiorii le cer angajatilor sa vina cu idei noi, spunandu-le ca cea mai buna dintre toate va fi, intr-un fel sau altul, rasplatita. Si aceasta este tot un fel de concurenta dar este indusa intentionat pentru a motiva angajatii si a-i stimula.

Argumente pro si contra 

O doza subtila de concurenta este chiar recomandat sa avem deoarece astfel ne ducem la indeplinire sarcinile in timp util si reusim sa ne depasim propriile capacitati, obtinand performante mai bune. Intr-o astfel de situatie este esential sa ne cunoastem propriile abilitati si punctele forte, deoarece, din dorinta victoriei, ne putem atrage sarcini pe care nu suntem capabili sa le indeplinim. De asemenea, niciodata nu o sa iesiti invingatori daca, pentru a crea o impresie buna, va asumati sarcini suplimentare care va suprasolicita si va obliga sa munciti peste program. Epuizarea nu aduce calitate si nu uitati ca aceasta conteaza mai mult decat cantitatea.

Competitia distruge creativitatea

Femeile sunt mult mai afectate de concurenta de la job decat barbatii. In primul rand intre femei apare un sentiment in plus pe care barbatii nu-l au, si anume invidia. Pe de alta parte, femeile lucreaza mai bine in echipa decat barbatii, insa capacitatile acestora se diminueaza daca trebuie sa intre in concurs cu o echipa masculina. Cu alte cuvinte, competitia nu este benefica pentru femei, cu atat mai mult cu cat, conform studiilor, creativitatea acestora scade dramatic intr-un astfel de context.

Cum recunosti un competitor?

Persoanele agresiv-competitive au o oarecare doza de neincredere in propria persoana si, totodata, sufera de un complex de inferioritate in raport cu cei din jur. Aceste persoane nu au colegi ci au adversari, iar egoismul este principala trasatura de caracter care-i defineste, motiv pentru care nu sunt placuti la locul de munca. Ei vor incerca sa fure ideile celorlalti si se vor folosi de diferite tertiluri pentru a ajunge in fata.

Urmarile concurentei la job

Din pacate, concurenta dusa la extrem, nu poate decat sa strice relatiile de colegialitate. Apar barfe, ironii si rautati, colegii incearca sa-si puna bete in roate, iar comunicarea devine greoaie, fapt ce afecteaza si performantele companiei. Pe de alta parte, starea psihica a concurentilor este si ea afectata de aceasta rivalitate si apare un disconfort general care in timp le scade capacitatile. De la acest nivel, confruntarile devin periculoase si managerul trebuie sa ia atitudine si sa impuna reguli. O decizie inteleapta este organizarea team-building-urilor cu scopul de a reface legaturile intre colegi.

Text: Madalina Manole