
Met Gala 2025 a fost o veritabilă odă, de la pantofi până la mănuși, ca formă de artă și manifest identitar. Sub tema „Superfine: Tailoring Black Style”, invitații au redefinit granițele eleganței prin detalii care au vorbit despre moștenire, apartenență și imaginație creativă.
Imaginea clasică a dandy-ului e ușor recognoscibilă: un sacou croit impecabil, eventual cu cozi lungi, o pălărie extravagantă, cravate care ies în valuri dintr-o vestă, accente cromatice îndrăznețe și, poate, o mustață perfect conturată.
Dar conceptul de Black dandyism depășește clișeul vizual — e o expresie stilistică fluidă, care traversează epoci, combină registre estetice diverse și se reinventează cu fiecare nouă generație.
Pășind în poveste cu pantofii potriviți
Teyana Taylor a dominat covorul roșu nu doar prin prezență, ci prin fiecare detaliu atent construit al ținutei sale prin alegerea de accesorii . Dacă ar exista o categorie care să cuprindă toate categoriile, ea ar fi fără îndoială protagonista. Dar să ne concentrăm, pentru moment, pe pantofi. Platformele amețitoare semnate Marc Jacobs par desprinse dintr-un vis suprarealist – poate cele mai înalte tocuri și cea mai accentuată talpă din istoria recentă a evenimentului. O veritabilă declarație de curaj și stil extrem.

Rihanna a reușit, ca de obicei, să livreze o ținută ce a reinterpretat cu note personale codurile temei: jachetă scurtă, fustă lungă cu dungi fine și un joc sofisticat de texturi și volume. Alegerea pantofilor? O pereche de brogue heels din lac, în alb și negru, făcând până la ultimul detaliu reverențe subtile istoriei vestimentare. Acest tip de încălțăminte – cândva destinat exclusiv mediului rural britanic – a fost transformat în simbol al eleganței urbane de epoca jazzului, în special în anii ’20 și ’30, odată cu explozia stilului two-tone, etern asociat cu referințe culturale precum Bugsy Malone.

Zoë Saldaña a preluat aceleași coduri, demonstrând că un detaliu atât de „academic” poate deveni sexy și actual, în picioarele potrivite.

Dar povestea pantofilor de la Met Gala 2025 nu se oprește aici – ba dimpotrivă, tocmai acum începe să devină cu adevărat fascinantă. A fost, fără îndoială, anul platformelor amețitoare și al tocurilor cu personalitate. Hailey Bieber, într-un tuxedo Saint Laurent corect executat, dar extrem de puțin memorabil, a “salvat” momentul cu o pereche de peep-toes din lac negru si mai prost alesi. Dacă rochia-sacou era boring si complet pe langa temă, măcar ne-a oferit ceva de discutat, desi… deloc pozitiv – evident și vizibil incomozi .
Iar Kylie Jenner, poate inspirată de acest mic moment de martiriu fashionist, a urmat rețeta până la capăt. A fost surprinsă culcată pe podea, în timp ce i se stropea interiorul pantofilor cu apă: „Max mi-a spus să-mi lipesc picioarele în pantofi și acum nu mai pot să-i scot,” a declarat ea. Să fie acesta noul mod de a construi un moment viral când ținuta e uitabilă? O poveste de culise, puțin haos și puțină milă – și, brusc, uităm cât de plat a fost restul apariției.

Myha’la a oferit, în schimb, o reinterpretare radical chic a Timberland-ului clasic – un model creat special de Luar, din moiré bej, care a urcat până la coapsă, cu vârf ascuțit și închidere cu șiret. O versiune industrial-poetică a masculinității reinterpretate. Tessa Thompson a ales o pereche de pantofi cu platformă care a completat silueta geometrică Prabal Gurung, iar Natasha Lyonne a marșat pe dramatism, cu cele mai ascuțite botine roz posibile, purtate cu o rochie McQueen.

Și da, nici bărbații nu au stat deoparte: Tyler Mitchell și pantofii lui de blană crem, Tramell Tillman cu balerinii lui surprinzători, și Jaden Smith – mereu între lumi – cu un loafer sportiv, perfect neclasificabil.

Într-un an în care multe ținute păreau mai preocupate de siguranță decât de spectacol, pantofii au avut curajul să spună povestea până la capăt.
Un pas dandy susținut
Accesoriile de mână au fost, la rândul lor, declarații puternice de stil la Met Gala 2025, reflectând nu doar eleganța individuală, ci și forța simbolică a temei „Superfine: Tailoring Black Style”.
Pe covorul roșu al Met Gala 2025, Usher a completat ansamblul său inspirat din eleganța Renașterii Harlem și rafinamentul sudic cu un baston sofisticat – un element clasic al dandy-ului care transcende simpla funcționalitate. Bastonul, simbol al prestanței și al controlului, a fost purtat cu o siguranță care evocă imaginea aristocrației negre din epoca jazzului, în ton cu omagiul adus stilului și identității afro-americane.

Angela Bassett și-a completat silueta regală într-un costum de catifea albastră semnat Burberry cu un baston elegant – un accesoriu care a invocat rafinamentul esteticii La Sape și a adus un plus de autoritate ținutei.

A$AP Rocky a dus accesoriul de mână într-o zonă aproape sculpturală: o umbrelă Briony Raymond personalizată, încrustată cu 90 de carate de diamante și cu un mâner în formă de revolver, ce a devenit una dintre cele mai fotografiate piese ale serii.

Teyana Taylor a adăugat un baston asortat tinutei in tonuri de rosu si astfel a consolidat referințele la dandyismul negru și a accentuat componenta performativă a prezenței sale vizuale.

Noduri de stil
Cravata, acel simbol al eleganței masculine clasice, a avut parte de o reinventare pe covorul roșu al Met Gala 2025 ca un element de putere stilistică și versatilitate de gen.
Demi Moore a interpretat literalmente tema serii, alegând o rochie Thom Browne alb-negru care reda forma unei cravate într-o manieră sculpturală, aproape arhitecturală.

Rihanna, mereu cu un pas înaintea tendințelor, a adus un omagiu spiritului dandy printr-o cravată cu buline care completa perfect ansamblul Marc Jacobs – un echilibru între nonșalanță și precizie.

Doechii a oferit o versiune mai îndrăzneață, cu o cravată contrastantă oxblood purtată cu un costum Louis Vuitton cu pantaloni scurți a creat un mix rafinat între uniformă și rebeliune urbană.

Accentuare broșată
Broșele au fost omniprezente la Met, seara trecută. De la piese cu diamante spectaculoase la modele vintage cu personalitate, aceste accesorii au pus în valoare estetica dandy a serii.
Chance the Rapper a purtat o broșă Daisy Bud creată de Jean Schlumberger pentru Tiffany & Co., din platină, aur galben, rubelite și diamante.

Usher și Paul Tazewell au ales variante Art Deco semnate Fred Leighton, în timp ce A$AP Rocky a optat pentru o broșă Bulgari din aur roz, decorată cu diamante și rubelite.

Lewis Hamilton a purtat o broșă Briony Raymond din anii ’80, cu diamante în trei nuanțe. Ayo Edebiri a adăugat o notă jucăușă lookului său Ferragamo cu o broșă Cartier din 1966 în formă de cățel, realizată din aur, rubine și email.

Tessa Thompson a ales o broșă florală vintage de la Saidian, iar Colin Kaepernick o piesă arhivală din aur alb. Fie că au fost bijuterii rare sau piese retro, broșele au fost detaliul care a completat cu stil ținutele serii.
J Balvin, într-un costum roz intens, a adus o notă ludică și opulentă cu o broșă iconică Schlumberger pentru Tiffany & Co., reprezentând o pasăre stilizată așezată pe un turmalin roz masiv – un detaliu care a punctat perfect echilibrul dintre extravaganță și ironie sartorială.
Zendaya, într-un moment de finețe scenografică, a purtat o broșă Serpenti de la Bulgari, montată neașteptat pe spatele gulerului – un șarpe de diamante care părea să alunece elegant în spatele sacoului imaculat. Un gest subtil și îndrăzneț, exact cum ne-a obișnuit.

Pe cineașteptat, Whoopi Goldberg a accesorizat cu un lacăt prețios semnat L’Enchanteur, împodobit cu opal și diamante, purtat ca broșă în centrul unei rochii alb-negru Thom Browne. A fost o piesă-talisman, cu ecou simbolic și vibrație personală.

Iar în cazul lui, apariția a fost completată de o stea din diamante, montată central pe piept, alături de lanțuri talismanice și pandantive gravate. Un semn discret al regalității pop-indiene, dar și al felului în care masculinitatea poate fi împodobită fără ostentație.

Într-un an în care tema a celebrat măiestria croielii și rafinamentul exprimării personale, broșa și-a reafirmat statutul de accent esențial – un element ce închide, leagă sau subminează cu intenție o ținută. Un detaliu mic, dar cu potențial de manifest.
Ornamentație purtabilă
De la take-ul feminin cu accente teatrale propusă de Cynthia Erivo, într-un corset împodobit cu rubine și cristale, până la siluetele arhitecturale ale lui Jamie Singer Soros și Pusha T, cu umeri sculptați și strălucitori, un punct comun important a fost strălucirea.

Dar cristalul nu a fost unicul detaliu ornamental comun, ci si mărgeaua. De la silueta lui Zoë Saldaña ce a fost desenată în mărgele: peste 2,7 milioane de bugle beads albe, aplicate de-a lungul fiecărei cusături, conturând o rochie-smoking care îmbină linia masculină a unui frac cu delicatețea unui corsaj feminin la jacheta Louis Vuitton construită integral din 100.000 de perle a lui Pharrell Williams, și până la șiragurile turcoaz ale lui Shaboozey, asortate cu grillul dentar, decorul vestimentar a fost o adevărată bijuterie în mișcare.

În registru monocromatic, silueta lui Whoopi Goldberg a fost învelită într-un strat de textură mată, aproape minerală: un palton alb, acoperit integral cu 350.000 de paiete aplicate manual, a transformat forma clasică într-un peisaj de lumină difuză. Volumul curat al rochiei negre de dedesubt a fost contrapunctul perfect pentru densitatea vizuală a ornamentației superioare, care vibra subtil la fiecare pas.

Ornamentațiile, însă, au luat forme multiple. Teyana Taylor a dus referința florală de “Harlem Rose” la rang de instalație de artă, cu trandafiri aplicați generos pe trena pelerinei sale, într-un contrast perfect calculat între dramatism și delicatețe.

Crinul cala a fost elementul central în silueta lui Tramell Tillman – reinterpretat ca broderie florală tridimensională, atașată manual pe reverul unui tailcoat de catifea neagră. Floarea nu era doar un accent, ci o prelungire naturală a liniei sacoului, construită din straturi de mătase și cusături de precizie. Silueta alungită, aproape ritualică, a fost amplificată de detaliile aplicate și de croiala înaltă, ca un omagiu adus ornamentului ca structură.

Anok Yai a purtat ornamentația ca pe o armură de seară – un corset cu guler de cămașă, împânzit de un model încrucișat de mărgele negre, a construit o siluetă grafică, tensionată, completată de o jachetă drapată peste șolduri și de o fustă albă din moiré, cu volum controlat. Fiecare linie era marcată de o textură diferită, fiecare mărgea brodată, într-o simfonie de reliefuri transformau țesătura în suprafață sculptată.

Diana Ross a ales un gest intim și simbolic: numele copiilor și nepoților brodate discret pe trena lungă, o aplicație cu valoare afectivă, nu doar estetică.

Au fost și apariții care, deși au pășit în afara temei serii, au fost memorabile tocmai prin prezența luxuriantă a aplicațiilor. Halle Berry a mizat pe transparența senzuală a tulle-ului și a ales o broderie fină cu mărgele negre, cu rol decorativ mai degrabă decât conceptual. Simone Biles, într-o rochie în nuanțe de albastru, și-a transformat tinuta parcă într-un perete expozitional de medalii, într-un efect detașat de povestea propusă de gală.
Halle Berry la Met Gala 2025/ Getty Images
Aplicațiile metalice au avut și ele un moment de forță – lanțuri fine, cu rol decorativ și structural, au fost folosite pentru a întări linia costumelor, dar și pentru a aduce un plus de atitudine. La polul opus, penele – când unduitoare, când rigide – au animat tivuri, umeri sau pălării, conturând o siluetă cu nerv și teatralitate.
Departe de a fi doar ornamente, aceste aplicații au funcționat ca semnături vizuale, ca gesturi de stil care au dus fiecare apariție cu un pas mai aproape de un concept, de o idee, de un personaj. Într-un an în care tema a cerut o rafinare a codurilor, decorul aplicat a fost tocmai acel „ceva în plus” care a făcut diferența.
Cu referințele-n poșetă
Nu mulți invitați au ales să pășească pe covorul albastru cu o geantă în mână, iar accesoriul a fost integrat sau exclus cu intenție și rafinament. Prezența sa a completat perfect anumite lookuri, în timp ce absența – deloc întâmplătoare – a lăsat loc unei estetici neperturbate în celelalte apariții.
Lauryn Hill și-a completat ținuta butter yellow cu o geantă Kelly Hermès într-o nuanță vibrantă de albastru cerulean, aducând în prim-plan un contrast cromatic subtil, dar cu greutate. A fost o apariție rară și intens studiată, iar geanta – un clasic adaptat de Émile Hermès în anii ’30 pentru femeile care căutau un echilibru între funcționalitate și grație – a funcționat ca o extensie firească a poveștii ei vizuale.

În alt registru, Bad Bunny a ales să meargă pe un discurs personal și profund simbolic. Geanta bowling oversized Prada, în tonuri calde de maro, nu a fost doar un accesoriu de look, ci o declarație de identitate. Potrivit artistului, „această geantă reprezintă tot ce port cu mine în jurul lumii”. Fiecare cusătură părea să spună o poveste despre familie, muzică și rădăcini.

A existat însă și o categorie de genți care a țintit cu precizie statutul de „it-bag” al sezonului. Marc Jacobs și-a făcut simțită prezența nu doar prin cizmele purtate de Doja Cat sau ținutele voluminoase, ci și prin apariția rafinată a noii sale creații – Dual Bag. Valentina Ferrer a purtat varianta Micro, din satin negru cu detalii aurii sculpturale, accesorizată cu o broșă Tiffany, într-o combinație discret luxoasă. Mai târziu, la afterparty, Tracee Ellis Ross a mizat pe versiunea Mini, albă, perfect potrivită cu rochia roz satinată care i-a garantat un loc în topul aparițiilor serii.

Geanta Dual, disponibilă în dimensiuni Micro, Mini și Large, a fost promovată chiar înainte de gală printr-o campanie cu Doja Cat pe fundalul unei piese nepublicate, și a confirmat pe covorul roșu că are toate ingredientele pentru a deveni noua obsesie a modei: versatilitate, preț accesibil și o estetică ce oscilează între nostalgie și modernitate.

Într-un registru mai rigid, dar cu tot atât de mult impact, atașele au făcut un comeback neașteptat. Janelle Monáe, în registrul său de dandy futurist, a purtat un model Thom Browne care părea să adăpostească documente secrete dintr-o altă epocă. Vogue Communication Director Hildy Kuryk-Bernstein a optat pentru o versiune clasică neagră, iar miliardarul norvegian Gustav Magnar Witzoe a umplut un attaché transparent cu trandafiri – un gest poetic, dar cu iz de performance art.
Olivier Rousteing, în lipsa unei genți propriu-zise, a adus cu sine o mașină de cusut cu mâner. O glumă? O provocare? Sau poate doar o reflectare perfectă a temei – pentru că în 2025, orice poate deveni o geantă. Important e să aibă poveste.

Dandy pana in vârful degetelor
Un notabil accesoriu dandy a fost si perechea de manusi. Alegeri ca ale Teyanei Taylor și Karei Young au demonstrat cum acestea pot contura tonul unei ținute, adăugând profunzime și coerență tematică, și evidențiind atenția la detalii a celor prezenți la eveniment.

Mănușile alese de Usher pentru seara Met Gala au fost mai mult decât un detaliu rafinat – au fost un gest de reverență față de o estetică a eleganței controlate și a rafinamentului discret. În tradiția dandy-ului clasic, mănușile reprezintă o barieră simbolică între sine și lume, un filtru între intimitate și spectacol. Confecționate din piele fină, cu o croială impecabilă, ele evocau mănușile purtate de Miles Davis în aparițiile sale scenice – un accesoriu cu dublă funcție: protecție și afirmare a identității. În contextul galei, mănușile au completat impecabil silueta sculpturală a ținutei și au adăugat o notă de solemnitate în discursul vizual al apariției.

Dacă în alți ani au fost tratate ca o simplă relicvă a codului formal, în 2025 mănușile s-au reîntors în modă cu un sens precis – acela de a semna o ținută, de a-i oferi acel gest final care transformă un ansamblu vestimentar într-o poveste completă. Fie au întregit siluete impecabil construite, fie au adăugat un contrast voit, teatral sau ironic.
Nicole Kidman a ales să compună o siluetă de epocă reinterpretată, purtând o rochie Balenciaga cu tentă retro, completată de o pereche de mănuși scurte, satinate, care au consolidat imaginea unei dive atemporale. Kylie Jenner, pe de altă parte, a tratat mănușile ca pe un contrapunct ironic într-un look transparent semnat Ferragamo – un gest de pudoare mimată, dar cu dorinta unuiefect în construcția senzualității.

Shakira a mizat pe farmecul contrastelor și a asortat unei rochii roz pastel o pereche de mănuși din plasă neagră cu buline, dorind probabil un accent ușor nostalgic, cu aer jucăuș. Kerry Washington a dus mai departe dialogul dintre masculin și feminin, completând un costum Simkhai cu mănuși din plasă si aplicatii din cristale, strălucind cu discreție.

Au fost și apariții în care mănușa a avut rolul de a destabiliza, de a introduce elementul de tensiune stilistică: Bebe Rexha, într-o creație Siriano cu fustă amplă din tul, a purtat o pereche de mănuși tip plasă care a adus o energie punk unui look altminteri clasic. Caleb McLaughlin a adus o notă vibrantă unui costum Dior prin alegerea unor mănuși turcoaz, într-un gest de individualitate cromatică într-un ansamblu perfect croit.

Și apoi au fost acele apariții care au ales armonia – poate prea subtilă pentru ochiul grăbit, dar absolut impecabilă în execuție. Eva Chen a asortat mănuși de seară în nuanțe de roz prafuit cu rochia sa ton pe ton, într-un exemplu de rafinament cromatic desăvârșit – desi iar, si ea pe langa tema – iar Jill Kargman a transformat mănușile în ecou al cristalinului rochiei sale – un omagiu asumat al glamourului de salon, cu o tușă ludică și autoironică.

Așadar, în această ediție, mănușile n-au fost simple accesorii. Au fost declarații, accente narative și instrumente de finețe stilistică. O amintire că moda, în detalii, spune cel mai bine cine suntem – sau cine vrem să părem.
Met Gala 2025 a fost o celebrare a stilului, individualității și moștenirii culturale, fiecare accesoriu contribuind la o poveste vizuală complexă și captivantă. Fiecare detaliu a fost ales cu grijă, reflectând o fuziune între tradiție și inovație, într-un spectacol de modă de neuitat. Met Gala 2025 a fost o celebrare a accesoriilor ca forme de exprimare personală și artistică, demonstrând că detaliile fac diferența și transformă o ținută într-o declarație de stil.