Despre inteligenta emotionala si nu numai…

Despre inteligenta emotionala si nu numai…Inteligenta emotionala (EI) se refera la capacitatea de a percepe, controla si evalua emotiile. Unii cercetatori sugereaza ca inteligenta emotionala poate fi invatata si consolidata, in timp ce alti cercetatori sustin ca este doar o caracteristica innascuta.

Inca din anul 1990, Peter Salovey si John D. Mayer, profesori de psihologie in cadrul Universitatii din New Hampshire, au realizat studii in ceea ce priveste inteligenta emotionala. In urma unui studiu realizat de cei doi psihologi, s-a ajuns la concluzia ca inteligenta emotionala este un “subset de inteligenta sociala care presupune capacitatea de a monitoriza propriile sentimente si emotii si de a le discrimina intre ele“.

Studii ulterioare pornite de la rezultatele lor au dus la revizuirea definitiei initiale, forma actuala fiind „abilitatea de a percepe emotii, de a integra emotia in procesele rationale, de a intelege si controla emotiile in scopul dezvoltarii personale”.

Perceperea emotiilor: Primul pas in intelegerea emotiilor este de a pricepe cu exactitate ce inseamna ele. In multe cazuri, acest lucru ar putea implica intelegerea semnalelor non-verbale, cum ar fi limbajul corpului si expresiile faciale.

  • Simtirea emotiilor: Urmatorul pas implica folosirea emotiilor pentru a promova gandirea si activitatea cognitiva. Emotiile ajuta la acordarea anumitor prioritati care necesita atentie si ne fac sa reactionam la anumite stari.
  • Intelegerea emotiilor: Emotiile pe care le percepem pot transporta o varietate de sensuri. Daca cineva isi exprima emotiile prin furie, observatorul trebuie sa interpreteze cauza furiei respectivului si ceea ce ar putea insemna ea. De exemplu, in cazul in care seful tau este furios, acest lucru ar putea arata ca este nemultumit de activitatea pe care o prestezi la locul de munca sau poate este asa pur si simplu din cauza unor anumite probleme personale.
  • Gestionarea emotiilor: Capacitatea de a gestiona emotiile eficient este un element-cheie al inteligentei emotionale. Reglementarea emotiilor raspunzand in mod corespunzator acestora reprezinta un aspect important al managementului emotional.

Potrivit psihologilor Salovey si Mayer, cele patru ramuri ale modelului lor sunt aranjate in functie de mai multe procese de baza psihologice, mai multe procese psihologice integrate intr-unul singur.

 

O scurta istorie a inteligentei emotionale

 

1930 – Edward Thorndike a descris conceptul de “inteligenta sociala” ca fiind o abilitate a unei persoane de a putea interactiona cu alte persoane.

 

1940 – David Wechsler sugereaza ca componentele afective ale inteligentei pot fi esentiale pentru succesul in viata.

 

1950 – Psihologi umanisti, cum ar fi Abraham Maslow, descriu modul in care oamenii isi pot construi puterea emotionala.

 

1975 – Howard Gardner publica lucrarea “The Shattered Mind”, care introduce conceptul  inteligentelor multiple.

 

1985 – Wayne Payne introduce sintagma “inteligenta emotionala” in teza sa de doctorat intitulata “Un studiu de emotie: dezvoltarea inteligentei emotionale; auto-integrare; cu privire la frica, durere si dorinta (teoria, structura de realitate, de rezolvare a problemelor, contractie /expansiune)” – “A study of emotion: developing emotional intelligence; self-integration; relating to fear, pain and desire (theory, structure of reality, problem-solving, contraction/expansion, tuning in/coming out/letting go)”.

 

1987 – Intr-un articol publicat in revista “Mensa”, Keith Beasley foloseste sintagma “coeficient emotional”. Se pare ca, desi se credea ca aceasta sintagma ii apartine, anumite dovezi arata ca, de fapt, Reuven Bar-On este cel care a folosit-o in lucrarea sa de licenta.

 

1990 – Psihologii Peter Salovey si John Mayer publica articolul numit “Inteligenta emotionala”, in jurnalul  “Imagination, Cognition and Personality”.

 

1995 – Conceptul de inteligenta emotionala este popularizat dupa publicarea cartii “Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ”, scrisa de Daniel Goleman.

 

 

“In ceea ce priveste masurarea inteligentei emotionale, testarea este singura metoda prin care se poate demonstra ca inteligenta este o abilitate si poate fi masurata in mod direct numai de catre oameni specializati in aceasta tehnica.” – John D. Mayer

 

Text: Andreea Popescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *