Labubu este un personaj creat de artistul Kasing Lung – născut în Hong Kong, crescut în Olanda şi stabilit în Belgia. Şi ce mai personaj! Mic, blănos, cu ochi mari, nouă dinţi ascuţiţi şi corp de iepuraş, Labubu este înainte de toate un spiriduş de sex feminin din seria The Monsters. A luat fiinţă în anul 2015, creatorul său inspirându-se din mitologia nordică. I s-au mai alăturat apoi Zimomo, Spooky, Tycoco şi Pato. Lansat în peste 300 de culori, forme şi mărimi, Labubu s-a transformat într-o jucărie în 2019, când Lung a încheiat un acord exclusiv cu Pop Mart. Ce s-a întâmplat, însă, tocmai acum, cu aceste pluşuri care au devenit virale? Responsabile să fie vedete precum Rihanna şi Dua Lipa care au apărut cu câte un breloc Labubu agăţat la genţi, o strategie de marketing pusă foarte bine la punct sau mecanisme psihologice care ne împing să le cumpărăm fără să stăm prea mult pe gânduri.
Labubu alimentează dorinţa
Jucăriile Labubu se vând adesea în blind boxuri, adică nu ştim exact ce se află în cutie până nu o deschidem. Astfel, dorinţa cumpărătorului este, să spunem, alimentată. Mai întâi este vorba de surpriza descoperirii, iar în spatele blind boxurilor stă principiul recompensei. Pe scurt, atunci când recompensa apare în urma unei acţiuni, aceasta va fi, cu siguranţă, repetată în viitor. Acelaşi principiu se aplică jocurilor de noroc, dar şi dependenţei de reţelele de socializare.
În momentul în care încercăm să ne imaginăm ce ar putea fi în cutia bine închisă, creierul este inundat de dopamină. La toate acestea se adaugă strategia de marketing, un bun exemplu fiind faptul că Labubu există şi în ediţii limitate, ceea ce înseamnă că valoarea creşte când oferta este scăzută. Puse cap la cap, Labubu a devenit mai mult decât o obsesie. Deşi am fi tentaţi să credem că o jucărie nu poate cuceri decât un copil, ei bine… search the internet!
Ce spun psihologii despre Labubumania
Daren Banarsë, psihoterapeut în Londra, a explicat ce îi face pe oameni să caute înnebuniţi şi să cumpere Labubu: „Nu cumpără pur şi simplu o jucărie, un breloc, ci se implică într-un întreg proces în care vânătoarea devine la fel de importantă precum premiul. De fiecare dată când un nou Labubu apare pe piaţă, lumea stă la coadă înainte de răsărit, iar după ce figurinele dispar din magazin, următoarea opţiune este de a le cumpăra la mâna a doua. Labubu nu sunt neapărat scumpe, însă ideea de a avea un astfel de breloc este, mai degrabă, ideea de apartenenţă.”
Chiar dacă jucăriile Labubu sunt mici, psihologia din spatele lor e mare: identitate, conexiune, exprimare de sine, apartenenţă.
Să vorbim şi despre design
Urechi ascuţite, ochi mari şi dulci, zâmbet uşor maliţios, o combinaţie între simpatic şi ciudat, tocmai această contradicţie îl face pe Labubu atât de uşor de recunoscut. Nu e imperfect, nici perfect, ne duce cu gândul la copilărie, iar într-o perioadă în care digitalul este la putere, nostalgia aduce confort. Aparent răutăcios, Labubu are o inimă bună, încearcă mereu să ajute, dar nu întotdeauna reuşeşte.

Street style-ul l-a făcut celebru
Când Rihanna, Dua Lipa, Post Malone, Michelle Yeoh şi Lisa din formaţia Blackpink au apărut purtând brelocuri Labubu la genţi, vorbind despre ele sau chiar prezentându-şi colecţiile, jucăria a început să câştige din ce în ce mai multă popularitate. Până şi David Beckham a primit cadou un Labubu de la fiica lui, Harper Seven.
De curând, o figurină Labubu de 131 de centrimetri a fost vândută cu 150.000 de dolari în Beijing, în cadrul unei licitaţii special organizate pentru aceste jucării.
Unii spun că Labubu a devenit un accesoriu fashion mult dorit, dar nu am vrea să mergem atât de departe, căci moda nu ar trebui să fie despre consum, ci despre a te exprima într-un mod cât mai original şi de a nu urma neapărat masele.
Şi sigur că nici replicile nu au întârziat să apară. Se numesc Lafufu, însă pot fi uşor de recunoscut.
Foto: Getty Images și Shutterstock