Muzica preferata te ajuta sau te impiedica sa faci sport?

Muzica preferata te ajuta sau te impiedica sa faci sport?Aceia dintre noi care frecventeaza sala de forta asculta muzica pe care le-o pun la dispozitie proprietarii salilor. Nu de putine ori mi-a fost dat sa vad oameni care, pe anumite melodii, desi la prima impresie dadeau dovada de o conditie fizica iesita din comun, dupa 30 de minute erau foarte obositi, iar alte dati terminau eroic antrenamentul, datorita muzicii pe care o ascultau. Sa aiba oare muzica o legatura atat de stransa cu activitatea fizica? Ei bine, va las sa aflati in randurile de mai jos.

Muzica te ajuta sa faci exercitii fizice mai intens? Cercetarile in domeniu au raspunsul!

Cercetatorii au studiat atent efectul pe care muzica il are asupra celui ce executa un exercitiu fizic. Constatarile se refera la faptul ca muzica poate creste timpul pe care o persoana il aloca antrenamentului, poate reduce sentimentul de efort si poate duce la rezultate pozitive. Multe dintre aceste studii fac referire la tempoul melodiei, care are un rol-cheie in motivarea celui ce executa exercitiul, ceea ce duce la cresterea performantei fizice. Cele mai multe au cazut de acord ca ideale sunt melodiile pe care persoana care face exercitiul poate ajunge la 125-140 de batai pe minut, ritm ideal pentru un antrenament. Atata timp cat muzica are tempoul recomandat, stilul conteaza mai putin, la fel de potrivite fiind muzica clasica, reggae, rock, pop, folk, jazz sau latino.

Cercetatorii din Belgia au descoperit ca ritmul muzicii poate influenta atat ritmul exercitiului, cum ar fi numarul pasilor parcursi pe banda de alergare, cat si nivelul de energie al miscarilor. Cercetatorii au selectat 52 de melodii, pe fiecare sportivul atingand o rata de 130 de batai pe minut, dar cu calitati muzicale diferite. Participantii la studiu sincronizau exercitiile cu muzica, adica aveau acelasi numar de pasi pe fiecare secventa muzicala de 30 de secunde. Pentru a afla cati pasi parcurg participantii in 30 de secunde, cercetatorii i-au pus pe acestia sa mearga intr-un ritm normal, fara muzica. Participantii au mers mult mai repede, deci mult mai departe, pe muzica, chiar daca numarul de pasi facuti fara muzica a fost acelasi cu numarul de pasi facuti pe muzica. Acest lucru inseamna ca anumite genuri de muzica impun ritmuri care cresc lungimea pasului, in timp ce alte genuri de muzica scad lungimea pasului.

Cu alte cuvinte, muzica este cea care te indeamna la miscare si iti ofera energia necesara parcurgerii intregului antrenament.

 

Legatura dintre muzica si activitatea fizica

De asemenea, cercetatorii au mai descoperit ca piesele mai simple incurajeaza miscarea mai energica fata de piesele mai complexe si expresive. Altfel spus, cu cat muzica este mai putin sofisticata, cu atat cheful de exercitiu creste.

Cercetatorii i-au mai rugat pe participantii la studiu sa clasifice toate piesele pe care le-au ascultat folosind noua perechi de adjective opuse: bine/rau, fericit/trist, bland/agresiv, moale/tare, lent/rapid, in miscareu/static, lent/rapid, usor/dificil, care sa se sincronizeze cu cunoscut/necunoscut. Singurele adjective care au fost atribuite muzicii energice au fost rau, agresiv, puternic, rapid.

Deci, ce genuri de muzica pot duce la progrese mai mari in antrenament? Pop/techno. Stilurile expresive, cum ar fi reggae si jazz, nu par sa genereze aceleasi miscari viguroase.

 

Text: Andreea Popescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *