12 vitamine numai bune pentru tenul tau!

12 vitamine numai bune pentru tenul tau!Tenul obosit, pielea uscata si ridurile precoce tradeaza de obicei semnele unei lipse de vitamine. Nu mai stati pe ganduri si actionati imediat: in bucatarie si la baie o sa gasiti tot ce va trebuie pentru a reda tenului frumusetea pierduta.

Chiar daca suna hilar, aflati ca pielea noastra reflecta perfect ceea ce avem in farfurie la masa. Dar si ceea ce am uitat sa punem… Oricat de “isteata” ar fi, pielea nu este capabila sa-si produca vitamine: numai alimentele i le poate da. Or, noile obiceiuri alimentare, precum si regimurile de slabire antreneaza o serie de dezechilibre, in special la nivelul cutanat. A avea un meniu variat este deci capital pentru o piele sanatoasa. Ca sa aflam ce alimente contin toate elementele de care are nevoie pielea, trebuie sa asociem vitaminele alimentare celor cosmetice.

Cele mai bune anti-riduri
Vitaminele A, E, C, F, beta-caroten sunt cele mai bune anti-riduri. Aceste vitamine sunt eficiente datorita proprietatilor protectoare si cicatrizante. Se stie ca ele intarzie aparitia ridurilor si repara pielea in profunzime.
Vitamina A (retinol): Regleaza glandele sebacee si sudoripare. In plus, ea amelioreaza calitatea epidermei, stimuleaza sinteza colagenului si mareste grosimea pielii. Unde o gasim? In ficat, unt, in galbenusul de ou crud, in laptele de vaca si in sardine.
Betacarotenul: Apartine familiei carotenoidelor si prezinta particularitatea de a se putea transforma in vitamina A. In acest caz, el are aceeasi activitate biologica ca si vitamina A, fiind insa antioxidant. Adica capabil sa protejeze celulele cutanate contra radicalilor liberi produsi de razele ultraviolete. Unde il gasim? In toate fructele si legumele de culoare galbena sau portocalie. Caisa uscata si morcovul sunt cele mai bune surse de betacaroten.
Vitamina E (tocoferol): Este vitamina anti-imbatranire prin excelenta. Ea se bucura de aceasta reputatie datorita proprietatilor antioxidante. Unde o gasim? Este concentrata in uleiul de germeni de grau. In egala masura o intalnim in margarina, cat si in uleiurile de porumb si de soia.
Vitamina C (acidul ascorbic): Este cea care stimuleaza productia de colagen si amelioreaza microcirculatia cutanata, dand stralucire fetei, atenuand petele maronii ale pielii. Unde o gasim? In majoritatea fructelor acide (portocala, lamaie, zmeura, capsuna) si exotice (kiwi, mango), dar si in varza, tomate, cartofi noi, ardei iute si patrunjel.
Vitamina F: Aceasta nu este in totul o vitamina. Este vorba de doi acizi grasi esentiali de care organismul nostru are mare nevoie. Persoanele cu carenta de vitamina F au pielea uscata, predispusa eczemelor si cicatrizarilor lente. Unde o gasim? In pestii grasi precum somnul sau heringul si in uleiurile vegetale.

Stralucire cu vitamine

Vitaminele B merita medalia de aur pentru stralucire.  Le gasim foarte rar in cremele cosmetice. Totusi, aceasta vitamina este indispensabila stralucirii pielii noastre. Cum sa scapati de excesul de sebuum si de inroseli? Remediul se afla tot in farfuria dumneavoastra.
B2 (riboflavina): Ea amelioreaza calitatea tesuturilor cutanate, actiune intarita si de vitamina A si se gaseste in foarte multe alimente. Cu toate acestea, un studiu recent a semnalat ca 31% din femei au un deficit de vitamina B2. Aceasta insuficienta ar putea fi cauzata de lipsa de magneziu, indispensabil in formarea enzimelor vitaminei B2. O dermita seboreica (nas rosu in zona narilor, buze uscate) poate evidentia daca exista o stare de carenta. Unde o gasim? In ficat mai ales, in oua, fructe uscate, ciuperci, salata verde si mazare, carne, banane si paine.
B3 (PP sau niacina): Ea protejeaza pielea la expunerea la lumina si participa la transformarea lipidelor, glucidelor si proteinelor. O piele uscata poate trada un atare deficit. Unde o gasim? In ficat, carne de pui si de curcan, in ton, in somn, in ardeii grasi si lapte.
B5 (acidul pantotenic): Favorizeaza cresterea si rezistenta pielii si a parului. Carenta ei se intalneste foarte rar pentru ca aceasta vitamina se gaseste in mai toate alimentele curente.  La cei cu lipsa de vitamina B5 se pot remarca foarte rar tulburari de cicatrizare si mici plagi insotite de senzatia de arsura. Unde o gasim? In carne, oua, legume si laptele matern.
B6 (piridoxina): Este cea care regleaza productia de sebuum. O piele foarte grasa, cu eczema seboreica, poate fi semnul unui deficit. Unde se gaseste? In ficat, carne, mai ales in cea de pui si oaie, in jambon. Totodata in faina, lapte si fructe uscate.
B8 (biotina): Aceasta intervine in producerea de energie necesara vietii celulare. Absenta sa conduce la pierderea parului, mai rar a genelor si sprancenelor. Putem observa o inflamare a pielii in jurul unghiilor. Albusul de ou crud se opune absorbtiei sale si favorizeaza aparitia carentelor. Unde o gasim? In drojdia de bere, in conopida, ciuperci, fasole, mazare si in carnea de pui.
B9 (acidul folic): Rolul ei este de a participa la multiplicarea celulelor sanguine, cerebrale si cutanate. Carenta in aceasta vitamina este foarte des intalnita pentru ca in zilele noastre se consuma prea putin fructe si legume crude. Ea sta la baza a numeroase tulburari cutanate. Prin fierberea legumelor se distruge aceasta vitamina, partial sau total. Unde o gasim? In morcovi, conopida, spanac in fasole verde (se fierbe mai usor), dar si in laptele de vaca. Ea este prezenta si in carne, oua si ficat (este mult mai putin sensibila la fierbere decat vitamina B9 continuta de legume).
B12 (cobalamina): Este indispensabila in formarea globulelor rosii, in functionarea sistemului nostru nervos si in intarirea sistemului imunitar. Carentele se remarca mai ales la vegetarieni si copiii lor, ca si la persoanele care consuma alimente prea bogate in fibre. O inflamare a limbii, o pigmentare anormala a pielii, alopecie si aparitia parului alb sunt semnele carentei de vitamina B12. Unde o gasim? In toate produsele de origine animala, mai ales in ficatul de vaca si de pui.

Text: Ema Ofiteru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *