Foto credit: Hepta
Festivalul de Film de la Cannes 2025 s-a încheiat într-o atmosferă încărcată de emoție și semnificație politică, marcând o ediție memorabilă prin premierea regizorului iranian Jafar Panahi cu prestigioasa Palme d’Or pentru filmul său “It Was Just an Accident”.
Revenirea lui Jafar Panahi: o victorie a libertății
După o absență de peste 15 ani cauzată de interdicția de călătorie impusă de regimul iranian, Jafar Panahi a revenit triumfător la Cannes. Filmul său, “It Was Just an Accident”, realizat clandestin, fără permisiunea autorităților iraniene, este o satiră politică inspirată din experiențele trăite de Panahi în închisoare.
Actrița Cate Blanchett, îmbrăcată înt-o ținută neagră cu o eșarfă reinterpretată, semnată Louis Vuitton, a susținut un discurs emoționat în deschiderea ceremoniei de premiere de sâmbătă seara.
Foto credit: Hepta
Blanchett a subliniat importanța festivalului de la Cannes, ca un spațiu curajos al creativității, dar mai ales al lansării unor teme esențiale, adesea interzise sau trecute cu vederea la nivel politic.
“Istoria este compusă și din acele povești ascunse, îngropate și negate. De aceea, îl felicit pe Thierry Fremaux (n.r.: directorul Institutului Lumière, al Festivalului de Film Lumière și Festivalului de Film de la Cannes) și pe toți cei care contribuie la desfășurarea Festivalului de la Cannes, pentru că sunt neobosiți în a căuta povești dintre cele mai diverse, ale unor producători din întreaga lume, spuse într-o multitudine de forme, incluzând experiențe de viață, care ajung mai greu la marele public. Iar aici trebuie menționate și vocile artiștilor de cinema refugiați”, a punctat Blanchett.
“Felicit festivalul pentru că a înțeles că cinema-ul deschide calea dezbaterilor despre alte probleme. Aici discuțiile sunt încurajate, față de alte locuri unde sunt aliniate unor interese politice personale sau naționale. Cinema-ul nu este un simplu domeniu al artei. Cinematografia există prin ecourile experiențelor trăite prin intermediul filmelor. (…) Cinema-ul are o mulțime de ramificații, este viu, este periculos, este direct până la impolitețe și îți sfâșie sufletul emoțional”, a declarat actrița recunoscută pentru activismul derulat pentru diverse cauze.
“Cum pot să mă bucur? Cum pot să fiu liber?”
Panahi a fost copleșit de emoții în momentul în care actrița Cate Blanchett l-a anunțat câștigător. Preț de câteva secunde, regizorul a rămas așezat, încercând să asimileze vestea. Ovaționat minute în șir de cei prezenți, care s-au ridicat în picioare, marele câștigător și-a invitat întreaga echipă pe scenă.
În discursul său de acceptare a premiului, Panahi a exprimat solidaritatea cu colegii săi rămași în Iran, subliniind dificultatea de a se bucura de libertate în timp ce alți artiști sunt încă persecutați. El a declarat: “Cum pot să mă bucur? Cum pot să fiu liber când în Iran, atâția dintre cei mai mari regizori și actrițe ai cinematografiei iraniene sunt împiedicați să lucreze pentru că au susținut manifestanții în timpul mișcării Femme Liberté?”.
Juliette Binoche, apel la conștiința socială și dreptate
Actrița Juliette Binoche, președinta juriului acestei ediții, a făcut la rândul său o serie de declarații profunde cu prilejul încheierii celei de-a 78-a ediții a festivalului.
Aceasta a rememorat cu emoție debutul său la Cannes în 1985, când a urcat pentru prima dată treptele festivalului cu entuziasmul și incertitudinea unei actrițe tinere. Ea a subliniat că nu și-ar fi imaginat că va reveni 40 de ani mai târziu în calitate de președintă a juriului, exprimându-și recunoștința pentru acest privilegiu și subliniind responsabilitatea care vine odată cu această poziție.
Foto credit: Hepta
Binoche a evidențiat rolul esențial al cinematografiei în reflectarea adevărului și în promovarea dreptății sociale.
În contextul propunerii fostului președinte american Donald Trump de a impune tarife de 100% pentru filmele străine, Binoche a criticat această inițiativă. Ea a evidențiat puterea industriei cinematografice europene și a exprimat incertitudinea cu privire la efectele unor astfel de tarife.
Susținerea vocilor feminine în cinema
Fiind a doua oară în istoria festivalului când două femei conduc consecutiv juriul (după Greta Gerwig în 2024), Binoche a subliniat importanța reprezentării feminine în poziții de conducere în industria cinematografică. Ea a evidențiat necesitatea unei perspective feminine în evaluarea și promovarea filmelor.
În încheiere, Binoche a reafirmat angajamentul său față de arta cinematografică autentică, care transcende tehnica și se concentrează pe emoție și adevărul momentului. Ea a încurajat realizatorii de filme să rămână fideli viziunii lor artistice și să abordeze subiecte relevante și provocatoare.
Palatul Festivalurilor: podium pentru diversitate și curaj artistic
Cannes 2025 a demonstrat că cinematografia poate fi un instrument puternic de reflecție și schimbare socială. Prin premierea unor filme care abordează teme sensibile și actuale, festivalul a reafirmat rolul său esențial în promovarea libertății de exprimare și a diversității culturale.
Într-o lume marcată de conflicte și tensiuni, Cannes a oferit o platformă pentru vocile curajoase ale cinematografiei, consolidându-și statutul de bastion al artei și al libertății.
Ediția din acest an a fost marcată de recunoașterea mai multor filme care abordează teme sociale și politice profunde. Astfel, Joachim Trier a câștigat Grand Prix pentru “Sentimental Value”, în timp ce premiul pentru regie a fost acordat lui Kleber Mendonça Filho pentru “The Secret Agent”, un thriller politic plasat în Brazilia anilor ’70 .
Actorul brazilian Wagner Moura a fost distins cu premiul pentru cel mai bun actor pentru rolul său din “The Secret Agent”, iar Nadia Melliti a primit premiul pentru cea mai bună actriță pentru interpretarea unei femei musulmane confruntate cu identitatea sa sexuală în “The Little Sister” .
Nadia Melliti /Foto credit: Hepta
Juriul, condus de actrița Juliette Binoche, a fost lăudat pentru selecția sa curajoasă și diversă, evidențiind cinematografia angajată și inovatoare.
Sabotajul care nu a perturbat festivalul
În ciuda faptului că un act de sabotaj a lăsat, sâmbătă seara, zona Cannes-ului în întuneric, după ce trei dintre cei patru piloni ai unui stâlp din linia de înaltă tensiune care alimentează orașul au fost tăiați, Palatul Festivalului nu a fost afectat pentru că dispune de un sistem de alimentare cu electricitate alternativ independent. Procurorul regiunii a subliniat că a fost vorba despre un “act rău intenționat”, aproximativ 160.000 de locuințe fiind afectate în regiune (sud-estul Franței).
Momente de neuitat și recunoașteri speciale
Festivalul de anul acesta a fost presărat cu momente emoționante, inclusiv acordarea trofeelor Palme d’Or onorifice actorilor Robert De Niro și Denzel Washington pentru contribuțiile lor remarcabile în cinematografie.
Foto credit: Mulțumim regizorului Cristian Radu Nema, singurul fotograf român acreditat la Cannes.
De asemenea, filmul “It Was Just an Accident” a primit și Prix de la Citoyenneté, recunoscând impactul său social și angajamentul față de drepturile omului .
Bill Murray, pus pe șotii la 74 de ani
Printre momentele surprinzătoare ale festivalului s-a numărat și o șotie a actorului Bill Murray.
Foto credit: Hepta
La cei 74 de ani ai săi, actorul prezent la ședința foto pentru filmul “The Phoenician Scheme”, în regia lui Wes Anderson, a aruncat apa dintr-un pahar peste fotografii prezenți la eveniment. “Dușul” neașteptat i-a amuzat pe unii, în timp ce alții au considerat gluma deplasată.
Actorul Bill Murray, alături de actrița și cântăreața franco-britanică Charlotte Gainsbourg/Foto credit: Mulțumim regizorului Cristian Radu Nema, singurul fotograf român acreditat la Cannes.
Emma Stone, atacată de albină
Un alt moment neașteptat și amuzant care a avut loc pe covorul roșu al Festivalului de Film de la Cannes 2025, s-a întâmplat când actrița Emma Stone a fost surprinsă de o albină la premiera filmului “Eddington”. Îmbrăcată într-o rochie albă personalizată Louis Vuitton, Stone poza alături de colegii săi de distribuție, Pedro Pascal și Austin Butler, când insecta a început să zboare în jurul ei.
Foto credit: Hepta
Inițial, Stone a încercat să alunge singură albina, dar, observând disconfortul ei, Butler a intervenit, încercând să sufle insecta departe, în timp ce Pascal a încercat să o îndepărteze cu mâna. În cele din urmă, Stone s-a refugiat în spatele lui Pascal până când albina a plecat. Întregul incident a fost însoțit de râsete și a fost surprins video, devenind rapid viral pe rețelele sociale.
Reacția spontană și plină de umor a actorilor a fost apreciată de fani, care au lăudat camaraderia și protecția oferită de Pascal și Butler. Incidentul cu albina a fost unul dintre cele mai discutate momente ale festivalului, demonstrând că, uneori, unele dintre cele mai memorabile clipe sunt cele neplanificate.