Gillette: brandul barbieritului

  Gillette: brandul barbieritului Boston, Statele Unite, 1895. Un om in varsta de 40 de ani, muncitor intr-un port, are o idee revolutionara pentru un aparat de ras. Numele acestui om era King Camp Gillette, iar numele nu reprezenta singura lui problema. El a trebuit sa mearga pe la bancile si firmele din orasul natal pentru a gasi banii necesari in vederea fondarii Gillette Safety Razor Company, inainte de a proba produsul pe public.

        A durat ceva timp pentru a face rost de bani, deoarece investitorii erau neincrezatori in sansele unui proiect ce nu fusese testat inca. De altfel, King Camp avea deja 48 de ani in momentul in care compania sa a inceput productia de aparate si lame de ras. Chiar si atunci cand fabrica a inceput sa produca, tot i-a fost greu sa ii linisteasca pe investitori. In primul an de functionare, Gillette Safety Razor Company a vandut un total de 51 de seturi de aparate de ras si 168 de lame de ras, departe de a deveni o intreprindere globala. Apoi, in 1904, s-a intamplat o minune. Vanzarile au crescut. Vestile despre acest aparat de ras, ce nu taia barbia, au inceput sa se raspandeasca precum o barba nerasa. A fost unul dintre cele mai raspandite zvonuri din toate timpurile, cererile au crescut simtitor, astfel incat, in urmatorul an, Gillette a vandut peste un sfert de milion de aparate de ras si mai multe lame. Compania a deschis un birou la Londra si o fabrica destinata productiei europene, cu sediul la Paris. Cresterea de la 51 la 250.000 de produse comercializate pe parcursul a doi ani este remarcabila chiar si in zilele noastre, ale “marketingului viral”.
        Motivul acestei cresteri fenomenale este totusi usor de explicat. Gillette a revolutionat piata. Nu a inventat barbieritul, dar a venit cu un produs complet nou, un produs care, mai mult decat atat, poate fi folosit zilnic de orice barbat si care a oferit o imbunatatire clara si usor de remarcat fata de ce aparuse pana atunci.
Si, bineinteles, cresterea a continuat. Pana in 1915, compania vindea circa 7 milioane de lame pe an, iar in 1917 aparatele de ras Gillette erau folosite de 3 milioane de membri ai armatei americane. In aceasta perioada de inflorire, King Camp, inca nevenindu-i sa creada ce noroc a avut, a decis ca are nevoie de o perioada de odihna, asa ca s-a indreptat spre California si si-a petrecut ultimii ani din viata ca sociolog. A murit in 1932.
     De-a lungul secolului al XX-lea, Gillette s-a extins, devenind un brand global. Compania a lansat spuma de ras in anul 1953 (pe care specialistii in afaceri o considera o perfecta extensie a brandului, fiind folosita impreuna cu produsul original), precum si alte branduri, cum ar fi deodorantul Right Guard. De asemenea, a scos pe piata alte noi produse ca Trac ll (un aparat de ras cu doua lame, lansat in 1971), Sensor Shaving System (in 1990) si aparatul de ras cu trei lame Mach 3 (in 1998), care astazi este cel mai bine vandut produs din domeniu. Gillette a achizitionat mai multe companii precum Braun, Oral-B, Waterman si Parker, in 1996 ajungand si la o fuziune cu Duracell.
       In momentul de fata, compania se gaseste printre primele 10 cele mai valoroase branduri si produce inca cele mai populare instrumente de barbierit.

 

Secretele succesului

– Testosteronul. Pentru ca reclamele se adresau barbatilor, Gillette a promovat intotdeauna masculinitatea brandului sau. Aparatele de ras Gillette nu sunt destinate doar barbatilor, ci ii si definesc. In reclamele companiei, barbatii apar ca eroi, parinti sau iubiti ce zambesc larg, pe un fundal sonor soft-rock. Sloganul “Perfect barbatesc” exprima, in doar doua cuvinte, calitatea si masculinitatea produsului.
– Inovatia. Fostul director general al Gillette, Alfred Zeien, spunea: “Produsele bune ies la iveala dupa un sondaj al pietei. Produsele mari se disting dupa cercetare si perfectionare”. Compania lui s-a bucurat de succes prin crearea unor produse noi care sunt atat inovatoare, cat si incredibil de populare, pornind de la primul aparat de ras a lui King Camp si ajungand la Gillette Mach 3.

 

Dosarul brandului

Site web: www.gillette.com
Anul infiintarii: 1901
Tara de origine: SUA

Aspecte ale brandului:
– Compania Gillette se conduce dupa principiul “Exista un mod mai bun de a te barbieri si noi il vom gasi”;
– In 1904, Gillette a primit primul brevet din Statele Unite pentru aparatul de ras, iar vanzarile s-au ridicat la 90.000 de aparate de ras si 12 milioane de lame;
– Gilette a introdus pe piata primul aparat de ras destinat persoanelor de sex feminin: Milady Decolletee, in 1915.

 

Text: Alina Lupa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *