Hrana pentru parul tau!

Hrana pentru parul tau! Alimentatia este foarte importanta pentru a avea un par sanatos. Va propunem o gama larga de alimente bogate in vitamine si minerale, fara regimuri draconice, austere si monotone, fara sa va privam de placerea de a va aseza la masa.

Un singur aliment (in afara de laptele matern in primele luni de viata …) nu poate acoperi toate nevoile organismului; de aceea este important sa consumati alimente cat mai variate. Pentru ca aceasta diversificare sa fie eficienta, trebuie sa tineti cont de caracteristicile nutritionale principale ale fiecarei categorii de alimente.

7 categorii de alimente pentru par
1. Carnea, pestele si ouale inseamna aport de proteine si fier.
2. Produsele lactate: aport de calciu si proteine.
3. Materii grase: ele reprezinta sursa de lipide, vitamine A, D, E si acizi grasi esentiali.
4. Fructe si legume verzi: aport de fibre, vitamine, mai ales vitamina C, saruri minerale, apa.
5. Feculente, cereale si paine: aport de glucide, proteine vegetale, vitaminele din grupa B.
6. Apa: este singura bautura indispensabila.
7. Dulciuri si alcool: nu sunt indispensabile, dar induc placerea de a te aseza la masa.
Ideal este sa consumati la fiecare masa un aliment din cele mentionate in categoriile de mai sus. Exemplu de masa principala: cruditati; carne, peste sau oua; feculente sau legume verzi cu paine; un produs lactat; fructe proaspete; apa. Echilibru alimentar poate fi totusi respectat, nu chiar la fiecare masa, dar tinand cont de ce ati mancat la celelalte mese din aceeasi zi. Diversificati-va alegerea alimentelor (din sanul aceleasi categorii). Ca sa va sporiti sansele de a acoperi nevoile organismului dumneavoastra in vitamine si minerale, si mai ales cele specifice parului, ar trebui sa alegeti variat legumele, fructele, pestele, carnurile, feculentele (paste, orez, legume uscate) si produsele lactate (iaurt, lapte, branza…).

Pentru un echilibru alimentar
Daca nici un aliment in sine nu este rau, consumul in exces, mai ales al alimentelor ce contin materii grase,  accentueaza riscul de imbolnavire al aparatului cardio-vascular,  avand si efecte negative asupra parului. La fel si in cazul eliminarii complete a unui grup alimentar, se poate ajunge la diverse carente in organism.

Ce trebuie evitat:
– sa nu sariti peste mese (e riscant si la propriu…);
– sa nu renuntati la gustarile dintre mese (biscuiti, grisine);
– sa nu acumulati la o singura masa sau in aceeasi zi, o portie prea bogata in materii grase (carne in sos, cartofi prajiti, branza, produse de patiserie);
– sa nu consumati la aceeasi masa feculente sau fainoase (paste, prajitura cu orez);
– sa nu consumati sistematic la masa, bauturi alcoolice sau indulcite;
– sa nu eliminati in totalitate un grup de alimente din cele prezentate mai sus;
– sa nu consumati in exces dulciuri.

Recomandari:
– respectati cele trei mese pe zi;
– un mic dejun complet va va ajuta sa incepeti ziua cu dreptul!
– mancati cu masura din toate;
– la nici o masa sa nu lipseasca un fruct;
– mancati o portie de carne, peste sau ou sau un echivalent al lor, cel putin o data pe zi;
– alegeti la o masa o portie de legume verzi si la alta una de feculente, nu amandoua la aceeasi masa!
– mancati paine in cantitati rezonabile, limitati mai ales, feculentele (cartofi, paste, orez);
– legumele seci nu trebuie sa lipseasca din meniul dumneavoastra cel putin o data pe saptamana: fasole verde, mazare;
– mancati peste, cel putin de doua ori pe saptamana sau carne de pui;
– alegeti produse lactate slabe;
– gatiti doar la vapori, la rotisor sau la cuptor;
– variati materiile grase pentru preparare: unt, margarina, ulei, smantana, in cantitati foarte mici;
– beti cel putin un litru si jumatate de apa pe zi.

Povestea parului
Parul este alcatuit dintr-o tija aparenta si un bulb subcutanat. Sub piele, la baza fiecarui fir se afla un folicul pilos, veritabila “fabrica” de par pe toata durata vietii. Foliculul este irigat printr-un vas de sange care aduce oxigen, saruri minerale si vitamine, necesare cresterii si regenerarii parului. Cresterea sa are un ritm de 10-20 cm/an. Parul este constituit din keratina, proteina care da rezistenta, in mod particular foarte supla. Keratina este asociata cu melanina, pigment care confera culoare. La noi in tara, brunetii se intalnesc intr-un procent ce depaseste 50% din populatie.
In viata unui folicul pilos, se disting mai multe faze ciclice.
1. O faza anagena: parul creste de regula cu o viteza invers proportionala lungimii sale. Cu cat parul este mai scurt cu atat creste mai repede.
2. O faza numita catagena: parul se opreste din crestere, foliculul pilos se modifica si se retrage spre suprafata, atunci cand elementele hranitoare se imputineaza.
3. O faza numita telogena: foliculul pilos isi reia pozitia initiala la contacul cu vasul sanguin si un nou fir de par renaste la radacina, impingandu-l pe precedentul la exterior. Bineinteles ca miile de foliculi pilosi care formeaza parul nostru, nu se afla toti in acelasi stadiu. Ceea ce explica faptul ca pierdem zilnic circa 30 de fire de par. Hormonii, nutritia, factorii psihologici, starile infectioase influenteaza starea generala a parului si ciclurile sale.

Intretinerea parului
Ingrijirea parului denota in primul rand bun simt, dar si buna cunoastere a tipului de par pe care il aveti. Frecventa samponarii, uscarii, tunderii, pieptanarii, variaza de la un individ la altul. Fie ca aveti parul gras sau uscat, trebuie sa alegeti un sampon non agresiv. Daca aveti parul uscat, limitati-va la doua spalari pe saptamana, daca insa aveti parul gras, se recomanda patru samponari pe saptamana. Samponarea este destinata nu numai spalarii parului, ci si a pielii capului. In zilele noastre, au aparut sampoane cu un efect suplimentar cosmetic, chiar terapeutic, adaptate pentru calitatea parului (slab sau gras), pentru culoarea, pentru starea lui (par tocit sau matreata). Sampoanele 2 in 1 sunt eficiente cu conditia sa va clatiti foarte bine dupa samponare. Uscatorul de par se tine la o distanta de 40 cm de par pentru a nu va toci, sau mai grav, arde podoaba capilara.  Pieptanarea excesiva risca sa va distruga parul sanatos, insa pieptanarea lina de cateva minute este suficienta pentru a indeparta firele de par moarte!

Par ondulat sau drept
Aspectul ondulat sau intins al parului depinde de configuratia fibrelor de keratina: configuratia plata (la parul drept) sau rotunda (la parul ondulat). Intinderea parului sau ondularea lui cu bigudiuri trebuie facuta cu masura, deoarece aceasta tractiune mecanica se afla la originea smulgerii parului in cantitate deloc neglijabila. Trebuie deci evitat acest tip de manipulare atunci cand constatati ca firul de par a devenit prea subtire si tocit.

Colorarea parului
Industria colorantilor a progresat calitativ foarte mult in ultimul deceniu, astfel ca nu exista contraindicatii prea importante in privinta vopsirii parului. Vopsea provizorie sau permanenta, orice produs de colorare trece in pielea capului, in foliculul pilos. Cu cat parul este mai fragil sau fragilizat de diverse tratamente cu atat trecerea moleculei de colorant in corp este mai probabila … Daca suferiti de vreo boala cronica este recomandat sa apelati la sfatul medicului, aducandu-i si prospectul colorantului pe care intentionati sa-l folositi.

Caderea parului
Caderea excesiva a parului este un simptom deloc de neglijat care necesita o consultatie la dermatolog. Se poate intampla sa fie vorba de o pierdere locala sau de una difuza, generala.
Cauzele caderii parului:
* stresul;
* oboseala;
* insomnia;
* tulburarile hormonale;
* socurile psihologice;
* bolile infectioase generale;
* bolile infectioase locale si mai ales abcesele dentare sau sinuzitele;
* anumite medicamente;
* varsta;
* dezechilibru alimentar;
* tutunul;
* tulburarile digestive;
* poluarea;
* consumul in exces de alcool.

Tratamente
Nu trebuie sa mergem pe tratamente empirice, care au mers la prietena X sau la vecina Y… Daca este vorba de tulburare hormonala sau infectioasa, tratamentul va fi endocrin sau antibiotic, numai medicul trebuie insa sa decida. In ceea ce priveste calvitia debutanta sau instalata la barbat, exista mai multe tipuri de tratamente:
* tratamente generale;
* grefele…

Retineti!
Daca va cade parul excesiv, deschideti mai intai usa medicului si apoi pe cea a coaforului. Mai bine este sa tratati cauza, decat sa cautati la coafeza noi si noi trucuri de a obtine un volum… demult “apus”.

Text: Ema Ofiteru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *