Hraneste-te corect in perioada lactatiei!

Hraneste-te corect in perioada lactatiei!Esti proaspata mamica si ai nelamuriri legate de modul in care trebuie sa te alimentezi, in asa fel incat sa va bucurati de o sanatate buna atat tu, cat si bebelusul? Noi te ajutam cu cateva sfaturi referitoare la alimentatia pe care ar trebui sa o adopti in aceasta perioada.

Intai de toate, trebuie sa stii ca nevoile calorice ale femeii care alapteaza depind de cantitatea de lapte pe care aceasta o produce in timpul zilei. Este un mit acela conform caruia mamica trebuie sa manance mai mult pentru a produce mai mult lapte. Mamica trebuie sa manance echilibrat si strict atunci cand simte senzatia de foame.

Trebuie sa stii ca, in timpul alaptarii, exista o cerere crescuta de vitamine si minerale, pe care ti le poti asigura daca adopti un regim alimentar echilibrat. Ai nevoie de:

* Un aport de proteine ??de 60-80 g/zi, care reprezinta 10 pana la 15% din necesarul de energie;

* Un aport de grasime de 80 g/zi, reprezentand 30 pana la 35% din necesarul de energie;

* Un aport de carbohidrati de 340 g/zi, echivalentul a 50 pana la 55% din necesarul de energie.

Pentru o cat mai buna hidratare si un tranzit intestinal corespunzator, bea cel putin un litru jumatate – doi litri de lichide zilnic, sub forma de apa, ceaiuri, lapte, sucuri de legume sau de fructe. Alege apa plata sau, cel mult, cea slab mineralizata. Este recomandat sa bei, inainte de fiecare alaptare, un pahar de lapte sau de suc natural de fructe.

Pentru a-ti da seama daca ai baut suficiente lichide, ia in considerare urmatorii factori:

–          Concentratia urinei: de culoare galben deschis si in cantitati mari, semnifica faptul ca ai baut suficiente lichide;

–          Scaunele: constipatia sau scaunele dure indica un aport insuficient de lichide.

Alimente de evitat: leguminoasele (fasolea, lintea, mazarea uscata), varza, conopida, pentru ca ii pot provoca sugarului tulburari digestive de tipul colicilor, al varsaturilor sau chiar al diareei, alimentele iuti (piperul, ardeiul), plantele amare sau cu miros agresiv (usturoiul, ceapa) pentru ca transmit gustul si mirosul lor laptelui de mama, ceea ce-l face pe bebe sa refuze temporar sa mai suga.

Consumul de citrice (portocale, grepfruturi), de prune sau de struguri in exces ii poate provoca diaree. De asemenea, ai grija la cafea si ceai. Consuma-le in cantitati moderate, pentru ca si acestea trec in lapte si ii pot produce agitatie micutului.

Alimente interzise: consumul regulat de bauturi alcoolice este toxic pentru bebe. Alcoolul trece in laptele matern si se poate face vinovat de crestere intarziata si de probleme respiratorii la copil, dar, de asemenea, inhiba si secretia de ocitocina, hormon cu rol in declansarea contractiilor uterine si stimularea lactatiei

Tutunul, ca si alcoolul, se regaseste in laptele matern. De exemplu, o femeie care fumeaza intre 10 si 20 de tigari pe zi produce in jur de 0,4 mg de nicotina la litrul de lapte. Tutunul diminueaza circulatia sanguina la nivelul glandei mamare, ca si secretia de prolactina, hormon necesar producerii de lapte.

Exista si o multime de substante medicamentoase care trec in sange, asa ca nu lua niciun medicament daca nu ti-a fost prescris in prealabil de medic!

Alimente recomandate: consuma produse lactate, un litru de lapte pe zi sau echivalentul acestuia: branza, unt. Acestea vor asigura aportul de calciu necesar cresterii bebelusului. Mai poti manca: oua, carne, ficat, peste, cereale integrale, fructe, legume proaspete, dar si uscate, ciuperci, arahide, migdale.

Anumite alimente precum anasonul sau chimenul maresc secretiile lactice.

Nu uita sa mananci moderat! Nici in aceasta perioada, asemenea perioadei sarcinii, nu e recomandat sa mananci cat pentru doi.

 

Text: Oana Anghel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *