Importanta iertarilor in relatii

Importanta iertarilor in relatiiCand te-ai uitat ultima oara in ochii cuiva si, cu inima deschisa, cu sinceritate, i-ai spus ca il/o ierti? Ai iertat vreodata vreo ofensa grava, fara a purta apoi ranchiuna? A cere iertare si a ierta vindeca rani si iti usureaza sufletul. Si inca ceva, are puterea de a vindeca boli.

Sa invatam sa cerem iertare nu este un lucru extrem de dificil. Nu e nici usor. A ierta este ceva mai greu, iar a nu mai comite aceleasi greseli este o provocare. Trebuie sa reusesti sa-ti invingi orgoliul pentru a te elibera de o incarcatura emotionala deoarece, mai devreme sau mai tarziu, aceasta va declansa nervozitate, boala si singuratate. Diferite studii au demonstrat faptul ca a cere iertare si a ierta au beneficii asupra sanatatii.  A ierta este asociat cu o presiune arteriala joasa si nivele scazute ale hormonului stresului, mai putine dureri de spate, o mai buna stare generala si relatii mai durabile. Iertarea imbunatateste starea sanatatii pacientilor cu probleme de splina.
 
A gresi este uman
Studiile arata ca femeile sunt mai dispuse sa ierte decat barbatii, dar ambele sexe sunt razbunatoare, chiar daca metodele de razbunare sunt diferite. Spre deosebire de femei, personalitatea barbatilor include capacitatea de a ierta: cu cat sunt mai extrovertiti si mai sociali, cu atat mai mari sunt posibilitatile de a accepta o scuza. Fara indoiala, iertarea nu este acelasi lucru cu uitarea, nici cu impacarea pentru nici unul dintre cele doua sexe. Poti ierta  infidelitatea partenerului de cuplu si sa divortezi.

Exista patru mituri legate de iertare:
•    Mitul 1: Pot ierta doar daca imi cere scuze. Realitate: Asteptam ca cel care a gresit sa faca si ceva bun in schimb. Cat trebuie sa astepti? Deloc. Iertarea nu trebuie folosita ca forma de control a celui care se comporta gresit si nici nu poti lasa iertarea si linistea ta mentala in mainile altora.
•    Mitul 2: Daca il iert, il eliberez de o povara. Realitate: Iertarea si justitia sunt teme diferite. Poti ierta pe cineva si cu toate acestea sa-i aduci argumente care il pot baga la inchisoare.
•    Mitul 3: A ierta implica faptul ca ce a facut cealalta persoana este bine. Realitate: A ierta inseamna a scuza, a tolera, a minimiza o ofensa.In cazul in care comportamentul a fost mult prea trivial, nimeni nu iarta.
•    Mitul 4: Probabil deja l-am iertat. Realitate: probabil. Multi dintre noi ne inselam gandind ca am iertat pentru ca este tentant sa pretindem ca incidentul nici nu s-a intamplat in realitate si astfel sarim peste procesul de explorare a sentimentelor care  acesta le genereaza ca sa evitam conflictele. 
Cum se cere iertare
Daca ai probleme in a rosti cateva cuvinte magice care sa te elibereze de povara gandurilor negre, psihologii te sfatuiesc:
•    Noteaza acele situatii in care iti aduci aminte ca ai jignit pe cineva.
•    Cere iertare direct persoanei jignite: “Iarta-ma, te rog, daca am facut ceva care te-a deranjat sau care a afectat relatia noastra”. Se va deschide astfel o poarta spre dialog, dar cea mai importanta este eliberarea pe care o vei experimenta.
•    Poti scrie o scrisoare, o vedere sau un email pentru a-ti exprima sentimentele doar in cazul in care nu poti vorbi direct cu persoana in cauza din cauza distantei.
•    Pot exista si scuze publice atunci cand ofensa ta a pus in joc reputatia unei persoane. Vorbeste cu cei care erau de fata la greseala ta si rectific-o.
•    Poti face un bine in favoarea persoanei ofensate.
Daca persoana careia i-ai cerut iertare nu te va ierta, este deja problema acesteia. Tu vei fi eliberat doar prin simplul fapt ca ai cerut iertare. Dar daca vei continua sa faci aceeasi greseala, atunci problema este a ta si va trebui sa-ti analizezi comportamentul cu sinceritate, nu cu negativism.
Cum sa ierti cu adevarat
Nu insista sa-ti amintesti raul pe care ti l-a facut cineva pentru ca te vei obisnui sa iei din viata numai lucrurile negative.
•    Trebuie sa stii pe cine ierti si pentru ce. Alcatuieste o lista cu persoanele carora le porti pica si motivele. Scrie toate detaliile acestor situatii.
•    Hotaraste-te sa ierti in ciuda a ceea ce simti. Chiar daca persoana nu este langa tine, imagineaza-ti ca o ierti si spune-o cu voce tare. Nu va mai fi nevoie sa ii spui personal. “Te iert pentru….” si enumera toate lucrurile care te-au ranit. Nu uita ca ierti pentru a te elibera pe tine, nu pentru a elibera vina celuilalt.
•    Scrie o scrisoare care sa includa iertarea ta in care sa exprimi tot ce simti, fara a invinovati pe cineva si fara a emite critica.
•    Inlocuieste egoismul cu iubirea neconditionata incercand sa te vezi in celalalt pe tine insuti. Acest lucru implica puterea de a recunoaste aspectele pozitive si negative ale celorlalti si ale tale. Pentru inceput, poti face o lista a aspectelor pozitive pe care le vezi la celalalt, alaturi de aspectele negative pe care le vezi la tine.
Retine!
Psihologii sustin ca trebuie sa ne gandim la iertare ca la o actiune care ne revitalizeaza. Multi cred ca fericirea nu poate fi atinsa pana cand nu vine cineva tarandu-se in maini si in genunchi sa-si ceara iertare, sa-si invete lectia si sa promita ca se va schimba. Gresit pentru ca fericirea fiecaruia nu este dependenta de comportamentul altora. A cere iertare si a ierta iti permit sa mergi mai departe, sa te transformi intr-o persoana puternica si cu capacitatea de a iubi.

Text: Ana Macovei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *