Jeansii – peste un secol de comoditate

Jeansii – peste un secol de comoditateNu cred ca exista prea multi oameni care sa nu aiba macar o piesa din jeans in garderoba. Jeansii sunt purtati de toata lumea, indiferent de clasa sociala, meserie, varsta, rasa sau sex. Sunt comozi, sunt disponibili in toate culorile, formele si lungimile si pot fi atat sport, cat si eleganti. Jeansii sunt articolul vestimentar care se bucura de cea mai mare popularitate in lume de acum mai bine de un secol si primul la care apelam atunci cand nu stim cu ce sa ne imbracam, dar si atunci cand vrem sa ne simtim cat mai comod. Tocmai de aceea, istoria jeansilor merita sa fie cunoscuta.

 

Atributele cu care putem descrie jeansii sunt cat se poate de variate: de la comoditate la rebeliune, la romantism, urbanitate, eliberare, seductie, siguranta si sexualitate, si depind de felul in care ii purtam si in care ne simtim purtandu-i. Ceea ce putem spune cu certitudine este ca jeansii nu au iesit niciodata din moda si ca, in fiecare an, firmele ii reinventeaza dandu-le noi forme si posibilitati de combinare. Jeansii largi au fost o marca a anilor ’50 exprimand starea de relaxare specifica acelei perioade, cei mulati si sexy impreuna cu cei in forma de clopot erau preferati in anii ’70, iar in anii ’80 au devenit populari jeansii colorati. De-a lungul timpului aceste modele au tot iesit din si apoi revenit in moda, ceea ce ne demonstreaza ca jeansii sunt un articol esential si atemporal al garderobei noastre, util in toate anotimpurile.

 

Jeansul: direct din minele prafuite, la Hollywood

Cel care a inventat jeansii este deja cunoscutul Levi Strauss, care a pornit de la utilizarea unui material din care se fabricau corturile in care dormeau cautatorii de aur si minerii din California la sfarsitul secolului XIX. Pentru ca buzunarele jeansilor aveau tendinta sa se rupa, un barbat a venit cu ideea de a le prinde cu capse de metal si a vrut sa-si breveteze aceasta descoperire, insa, pentru ca nu avea suficienti bani, a facut o intelegere cu Levi Strauss care ii putea folosi ideea daca platea pentru brevet. In scurt timp, blugii au devenit extrem de populari printre mineri, care aveau nevoie de pantaloni rezistenti, care sa nu se rupa atunci cand isi puneau uneltele in buzunare. In anii ’40, pe piata jeansilor au intrat si alte companii celebre si astazi precum Wrangler sau Lee.

Mult timp blugii au fost doar un tip de imbracaminte comoda, pentru munca, pana cand, in anii ’50, au devenit un simbol al rebeliunii si independentei asociate cu imaginea cowboy-ilor.  James Dean si Marlon Brandon i-au facut populari in filme, pentru ca mai apoi toata lumea, inclusiv femeile, sa si-i doreasca. In scurt timp, toti tinerii dornici sa-si afirme propriul stil si sa se diferentieze de parintii lor au inceput sa poarte jeansi, desi anumite scoli din America le interziceau acest lucru.

Sex-simboluri ale acelor vremuri precum Marilyn Monroe si Brigitte Bardot au inceput sa se afiseze in blugi, acest lucru convertindu-i nu doar intr-un must have, ci si intr-un articol vestimentar sexy si feminin.  Apoi, in anii ’70, jeansii au devenit o uniforma obligatorie a strazii, un articol urban foarte practic si cool.

Acum, gama de jeansi disponibila pe piata este mult mai variata si acestia pot fi purtati cu sandale, balerini, pantofi cu toc sau diverse tipuri de cizme, cu tricouri de bumbac sau topuri elegante de voal ori matase, oferindu-ne libertate totala in abordarea tinutelor. Practic, jeansii au dezvoltat treptat o multime de modele si utilizari, ramanand in tot acest timp un simbol al libertatii de miscare si de exprimare.

Text: Bianca Badescu

Nota pentru articolul «Jeansii – peste un secol de comoditate»:4.00/ 5 (1 vot)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *