Pasi catre o comunicare eficienta

Pasi catre o comunicare eficientaO comunicare eficienta ne ajuta sa intelegem mai bine o persoana sau sa facem mai bine fata unei situatii tensionate, ne permite sa solutionam mai bine diferendele, sa  creem medii in care ideile creative se pot dezvolta. Invatarea abilitatilor din randurile de mai jos te va ajuta sa creezi legaturi mai puternice cu cei din jurul tau.

Ce este comunicarea eficienta?

Primim mii de informatii zilnic, informatii care in mod normal trebuie procesate, acumulate. Cu toate acestea, o comunicare eficienta inseamna mai mult decat un simplu schimb de informatii. Comunicarea eficienta necesita intelegerea emotiilor din spatele informatiilor primite. Imbunatatirea relatiilor de la locul de munca, de acasa si a celor cu oamenii cu care interactionam se poate face prin aprofundarea conexiunilor pe care le avem cu cei din jur. Acest lucru ne permite sa comunicam chiar si intr-un mod negativ, fara sa cream conflicte sau sa distrugem relatiile cu cei din jur. Comunicarea eficienta combina un set de competente, inclusiv cele de comunicare nonverbala, ascultarea atenta, capacitatea de a gestiona stresul in momentul de fata, si capacitatea de a recunoaste si de a intelege emotiile proprii si pe cele ale persoanei cu care comunici.

In timp ce o comunicare eficienta este o abilitate invatata, ea este mult mai eficienta atunci cand este spontana. Un discurs care este citit, de exemplu, are rareori acelasi impact ca un discurs care este spontan. Desigur, este nevoie de timp si efort pentru a dezvolta aceste abilitati, dar timpul nu-i pierdut. Mai mult efort si practica iti pot dezvolta instinctele, iar abilitatile tale de comunicare, cu timpul, vor deveni mai spontane.

 

  • # 1: Ascultare

Ascultarea este unul dintre cele mai importante aspecte ale comunicarii eficiente. Ascultarea de succes inseamna intelegerea emotiilor si nu doar cuvintele sau informatiile pe care interlocutorul ti le transmite.

 

Sfaturi pentru o ascultare eficienta:

  • In cazul in care obiectivul tau este de a intelege pe deplin ceea ce interlocutorul iti spune si de a ramane conectata cu alte persoane, atunci trebuie sa fii ochi si urechi la cel cu care interactionezi.
  • Concentrarea pe deplin asupra interlocutorului, asupra limbajului corporal al acestuia sau asupra altor indicii non-verbale este esentiala. Daca ti se pare greu sa te concentrezi asupra discutiei in sine, incearca sa repeti in minte toate cuvintele pe care interlocutorul le spune. In felul acesta vei ramane conectata la ceea ce se intampla in jurul tau si vei retine si ceea ce ti se spune.
  • Nu intrerupe si nu incerca sa redirectionezi conversatia spre tine spunand ceva de genul: “Daca crezi ca e de rau, lasa-ma sa-ti spun ce s-a intamplat cu mine”. Ascultarea nu este ca si cum ai astepta sa iti vina randul la coada de paine. Nu te poti concentra pe ceea ce spun cei din jurul tau daca tu deja iti faci un discurs in minte cu ceea ce vrei sa spui. De multe ori, vorbitorul poate citi expresiile faciale, iar in felul acesta cel cu care interactionezi isi va da seama ca mintea ta este in alta parte si nu la discutia pe care o purtati.
  • In scopul de a comunica eficient cu cineva, trebuie sa ii accepti valorile sau opiniile.

  • # 2: Comunicarea nonverbala

Atunci cand comunicam ceva important, facem acest lucru ajutandu-ne de comunicarea nonverbala. Comunicarea nonverbala, sau a limbajului corpului, include expresii faciale, gesturi si miscarea corpului, contact vizual, postura, tonalitate si chiar tensiune musculara si respiratie. Felul in care arati, asculti, te misti spune mai multe despre cum te simti decat pot spune cuvintele. Dezvoltarea capacitatii de a intelege si de a folosi comunicarea nonverbala te poate ajuta sa te conectezi cu altii, sa exprimi cu adevarat ceea ce vrei sa spui, sa poti naviga prin situatii dificile si, de ce nu, sa construiesti relatii mai solide cu cei din jurul tau.

 

Sfaturi pentru imbunatatirea comunicarii nonverbale

  • Urmareste comportamentele oamenilor pe langa care treci. Priveste oamenii din locurile publice. Fii atenta la toate semnalele si toate gesturile pe care le fac. Incearca sa iti dai seama ce relatie exista intre oameni, despre ce vorbesc si urmareste-le gesturile. Sunt suparati? Sau doar obositi?
  • Fii constienta de diferentele individuale. Oamenii din diferite tari si culturi au tendinta de a utiliza diferite gesturi nonverbale de comunicare, asa ca este important sa se ia in considerare varsta, cultura, religia, precum si starea emotionala a acestora. Un adolescent american, un om de afaceri din Asia, de exemplu, sunt susceptibili de a utiliza semnale nonverbale in mod diferit.
  • Ia in considerare toate semnalele nonverbale pe care le primesti, de la contactul vizual la tonul vocii si cel al limbajului corporal.

 

  • # 3: Gestionarea stresului

Atunci cand stresul devine o stare constanta si coplesitoare, acest lucru poate impiedica obtinerea unei comunicari eficiente prin perturbarea capacitatii de a gandi clar si creativ. Cand esti stresata, ai mai multe sanse de a interpreta gresit semnalele persoanelor din jurul tau. De cate ori nu ai interpretat gresit semnalele celor din jur si dupa aceea ai regretat? Ei bine, tocmai despre acest lucru este vorba. Ia deciziile atunci cand spiritele s-au calmat si nu te lasa niciodata coplesita de stres. Incearca sa te detensionezi atunci cand iei o decizie sau cand dai un raspuns.

 

Text: Andreea Popescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *