Pregatirea psihica pentru schimbari

Pregatirea psihica pentru schimbariFirea umana este insetata de schimbare: ne reinventam constant, asemenea unor cameleoni. Nu conteaza daca este vorba de schimbarea tunsorii sau de achizitionarea ultimului tip de telefon mobil. Natura noastra tanjeste dupa schimbare. Cifrele arata ca o femeie de 36 de ani va fi schimbat deja 9 locuri de munca, 11 locuinte si 5 parteneri sexuali, conform unui studiu efectuat in Statele Unite.

Insa ne incapatanam sa pastram obiceiurile proaste. Cei proaspat casatoriti sunt sfatuiti sa nu incerce sa se schimbe unul pe celalalt. Doua treimi din cei care au tinut o dieta se ingrasa inapoi in urmatoarele 6 luni. De cate ori nu ati spus ca sala de fitness este prea departe, dar cand s-a deschis una chiar langa bloc, nu ati ajuns nici macar acolo? Gasim atatea scuze ca sa nu facem ceva bun pentru noi, pentru corpul si spiritul nostru.

Pregateste-te pentru schimbare
Dr. James Prochaska de la Universitatea Rhode Island din Statele Unite arata ca “Unele persoane fac schimbari drastice, fara a reveni la vechile obiceiuri, dar aceste persoane sunt foarte putine”. Este clar – schimbarile nu se fac foarte usor! Un respect de sine ridicat, sprijinul prietenilor sau o vointa de fier nu sunt de ajuns. Iata cativa pasi care va vor ajuta, asa ca pregatiti-va pentru transformare!

1. Pe locuri! Fiti gata! Stai!
Trebuie doar sa incepi ceva pentru ca reusita sa fie garantata 90%. Nu este chiar asa. Dr. James Prochaska, coautor al cartii “Changing for Good”, spune ca principalul motiv pentru care nu reusim sa facem schimbari irevocabile este ca nu suntem pregatiti pentru asta. Exista 6 pasi pentru a reusi (iar actionarea este abia pasul 4). Primul pas este pre-intentia – cand inca nu ne dam seama ca trebuie sa schimbam ceva. Pasul al doilea este intentia – este momentul in care simtim ca trebuie sa facem o schimbare, dar nu suntem pregatiti inca. Urmatorul pas este pregatirea din punct de vedere emotional: stabiliti-va un obiectiv, hotarati-va cum veti masura progresul si faceti un plan realist inainte de a modifica ceva. Totul trebuie pus la punct foarte bine. Obiectivele vagi duc doar la esec! In loc sa va promiteti voua insiva ca va veti duce la sala cat de des puteti, mai bine stabiliti de la inceput zilele saptamanii rezervate pentru aceste exercitii. Incercati sa mariti numarul de sedinte cat de mult puteti pana la sfarsitul verii. Daca veti gasi si un partener de exercitii, cu atat mai bine. Asa va puteti impulsiona unul pe altul. Si ce e mai bun decat un prieten sau prietena care sa inteleaga “chinurile” prin care treceti si care sa imparta cu voi aspirina care va scapa de febra musculara? Toti pasii acestia suna descurajant, nu-i asa? Dar nu sariti peste ei – pregatirea este jumatate din lupta, iar sansa de reusita este mult mai mare.

2. Gasiti o motivatie destul de puternica
Lasati deoparte afirmatiile de genul: „Asta este ultima rochie pe care mi-o cumpar in urmatoarele 3 luni!” Cata hotarare si cata confuzie cand, peste 3 luni, parca tot nu va ajung banii, desi v-ati tinut de promisiune. Hotararile bazate pe emotii de moment nu sunt serioase, deoarece frica sau anxietatea aceea dispare dupa cateva zile sau cand apar solutiile temporare. Pentru a ramane pe pozitii, trebuie sa vizualizati un motiv foarte puternic pentru care incepeti aceasta actiune. Faceti planul in care sa includeti pasi mici, dar realizabili. Gasiti prioritatile si vedeti daca le puteti termina cat mai repede. Nu va propuneti sa scapati luna aceasta de toate datoriile. Daca sunt foarte mari, nu veti reusi, si asta va va descuraja. Alocati o perioada mai lunga de timp si veti vedea ca este posibil chiar sa faceti cateva economii. Treceti pe lista si cateva placeri, cum ar fi fondul pentru vacanta. Ce frumos va fi concediul dupa ce ati scapat de datorii! Incetul cu incetul, bifati pe lista ceea ce v-ati propus in fiecare zi. Este un proces lung si stresant, dar perechea de pantofi si rochia cumparate dupa aceea va vor aduce atata placere. Nu veti mai avea in minte gandul ca trebuie sa renuntati la ceva pentru a le cumpara. Pur si simplu veti avea un fond special pentru astfel de mofturi (sau “necesitati” – cum le mai numim noi).

3. Faceti-va… incomode!
Obiceiurile noi pe care vi le-ati propus pot parea incomode. Este si normal. Pana mai ieri nu va dadeati jos din pat, iar acum va duceti la sala de trei ori pe saptamana si mancati sanatos dupa ce ati renuntat la McChickenul zilnic. Nu vi se vor parea foarte naturale. Jeffrey Schwarty, coautor al cartii “The Mind and the Brain” a studiat timp de doua decenii persoanele carora le este cel mai greu sa faca schimbari: cei cu dereglari obsesiv-compulsive, care urmeaza ritualuri de genul spalatul repetat al mainilor sau verificarea continua a aragazului. A descoperit ca, odata cu schimbarea, au avut loc cateva modificari la nivelul creierului. Dupa ce au inlocuit obiceiurile vechi cu unele noi, constructive, si le-au repetat zi de zi, acestea au devenit naturale. Schimbarea este dureroasa si consuma mult timp si energie. Este dureroasa pentru ca nimanui nu-i face placere sa refuze o invitatie la cel mai bun restaurant chiar in prima zi de dieta. Este dureroasa pentru ca trebuie sa aruncati la gunoi toate pliantele acelea savuroase, tocmai acum cand aveau reduceri la crema anticelulita, dar v-ati stabilit un obiectiv si este foarte important sa urmati planul stabilit… chiar de voi ca sa vedeti! Tentatiile au mari sanse de reusita. Puteti incepe dieta si alta data, nu? Ca doar a doua zi este marti si toata lumea stie ca nu trebuie sa incepi ceva martea; miercurea apare o alta invitatie la restaurant; joi este aproape vineri care este aproape sambata; iar duminica ar fi chiar culmea! Si uite cum se mai duce inca o saptamana. Cand reusiti sa bifati un punct pe lista, felicitati-va! Este reconfortant sa va bucurati de acest mic succes. Va puteti chiar recompensa material sau moral (asta depinde de tipul de obiectiv pe care vi l-ati propus). In plus, felicitarile celor din jurul vostru sunt si mai reconfortante. Nu va rusinati de micile succese; faptul ca va abtineti cu brio de la obiceiurile nesanatoase va fi admirat si de ceilalti. Dupa un anumit timp, creierul si corpul vor intra din nou in armonie si nu vi se va mai parea nimic incomod. Noua rutina va deveni normala si va veti simti atat de bine incat, daca sariti peste unul din obiceiurile noi, va va lipsi.

4. Analizati-va atent
Ati stabilit obiectivul si v-ati facut deja planul. Ati acceptat ideea ca orice schimbare nu este usoara – este chiar un proces dureros. Ati aruncat pachetul de tigari la gunoi si v-ati propus sa nu mai cumparati niciunul de acum incolo. Pana acum, totul bine. Dar ajungeti la momentul in care luati o pauza de la lucru si va amintiti ca acesta era dedicat unei tigari. Acum devine cu adevarat greu. Cereti una sau treceti peste pofta aceasta? In viata facem tot timpul alegeri. Exista intotdeauna doua optiuni. Depinde doar de noi pe care o alegem. Observati-va atent in aceste momente. Analizati-va actiunile si alegerile facute pentru a nu da gres. “Analizarea emotiilor si a actiunilor la momentul respectiv va duce la alegeri inteligente, decat daca le lasati pentru 3 zile mai tarziu”, spune Sharon Salzberg, autoarea cartii “Faith: Trusting Your Own Deepest Experience”. Pentru a schimba obiceiurile vechi trebuie sa va analizati slabiciunile. Gasiti motivele pentru care ati esuat data trecuta si antrenati-va mental pentru a reusi data viitoare. Opriti-va, concentrati-va si actionati inteligent! Luati o pauza mica inainte de a actiona, pentru a trece in revista obiectivul si pasii din planul pe care l-ati facut. Iar cand mai vin pliante cu reduceri la creme, ganditi-va bine daca aveti nevoie de ele. Oare nu aveti dulapiorul din baie ticsit de astfel de produse, care ajung sa expire pana le terminati? Nu asteptati sa treaca de la sine dorinta aceasta, fie ca este vorba de un produs cosmetic sau de o tigara; indepartati aceste ganduri in mod constient!

5. Si iarasi… si iarasi… si iarasi…
Schimbarea este un proces indelungat. Multi cred ca este un singur pas care trebuie facut. In realitate insa, “oamenii se schimba doar prin repetitie si practica”, spune Dr. Schwartz. Daca facem ceva in mod constient iarasi si iarsi, se refac conexiunile la nivelul creierului. Dintre toate metodele propuse de Dr. Schwartz, aceasta a fost cea care a dat cele mai bune rezultate. Ganditi-va ce trebuie sa faceti pentru a invata o limba straina. Planul este sa invatati limba engleza. Apoi invatati regulile gramaticale si memorati cativa termeni de vocabular. Dupa ce faceti cateva teste si vedeti ca nu ati scos un rezultat prea bun, parca va vine sa renuntati. Dar cumparati o caseta audio sau un CD ca sa il ascultati in masina – deja ati analizat atent optiunile pe care le aveti si ati luat cateva decizii care sa vina in sprijinul realizarii obiectivului. Platiti avansul pentru o excursie la Londra. Dupa doua saptamani petrecute acolo, cuvintele vin deja singure – totul devine natural.

6. Nu exista esecuri!
Procesul de schimbare nu este unul liniar. “Progresam cu doi pasi inainte si unul inapoi”, arata Sharon Salzberg. Cand intampinati dificultati, nu renuntati asa usor! Lasati vina deoparte, nu este vorba de lipsa de tarie de caracter. Luati-o de la capat! S-ar putea sa nu va iasa de prima data, poate nici chiar dupa a cincea… Dar asta nu inseamna ca trebuie sa va opriti aici. Gasiti alternative si ganditi-va bine inainte de a ceda. Mult succes!

Text: Ema Macovei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *