Râsul, terapie comportamentală

Râsul, terapie comportamentală

Cardiologii susțin la unison că râsul este un mijloc terapeutic care ne menține în formă. Nimeni în lumea medicală nu se mai îndoiește de veritabilele virtuți psihologice ale acestei manifestări firești, așa că nu este cazul s-o luați în … râs.

“Încruntatii” sau cei care nu știu de glumă riscă să facă infarct de trei ori mai des decât „râzăreţii”.

Specialiștii spun că râsul ar avea o anumită influență (probată medical) atât la nivelul funcțiilor inimii, cât și al întregului organism. Din registrul numeroaselor sale efecte pozitive amintim: lupta împotriva bolilor cardio-vasculare, diminuează sau elimina senzația de durere, întărește sistemul imunitar, ameliorează funcțiile cognitive și „ucide” stresul

Gimnastică internă

Ce înseamnă, de fapt, să râzi? Așa cum cursa de alergări solicită mușchii picioarelor, râsul contractă numeroși mușchi și acționează ca un veritabil masaj în interiorul corpului. Când râdem, diafragma (sternul) tresare, stimulând toate organele aflate în proximitate (stomacul, ficatul, intestinele). Totodată, râsul destinde mușchii asupra cărora el acționează (față, gât, piept, abdomen, brațe). Să razi în timpul mesei este o adevărată binefacere, asigurând o mai bună digestie a alimentelor, favorizând secreția salivei și a sucurilor digestive. Pe de altă parte, o porție bună de râs permite dilatarea sistemului cardio-vascular și „curățarea” plămânilor.

Anti-stres fără avizul medicului…

Râsul acționează în mod direct asupra creierului, salvându-ne neuronii! La declanșarea acestuia, creierul eliberează dopamină, un neurotransmițător primordial în senzațiile de plăcere. Se spune că această stimulare particulară a creierului prin umor s-ar asemăna, din punct de vedere chimic, cu cele ale consumatorilor de droguri precum morfină sau heroină. Totodată, nivelul de anxietate și nervozitate scade, provocând o agreabilă senzație de decontractare. Pe de altă parte, dacă râzi cu poftă ziua, vei dormi ca un prunc noaptea!

Cură de tinerețe

Sunteți obosită, stresată, surmenată? Vă recomandăm să va destindeţi printr-o porție de râs. Nu există contraindicații, nici risc de supradozaj: „râsul înseamnă sănătate”, după cum spune un proverb ce se pierde în negura vremurilor. De altfel, persoanele vârstnice zâmbitoare, când sunt întrebate care este secretul longevității lor, răspund adesea că râsul este o adevărată cură de „tinerețe”.

Doza ideală

Râdeți: cel puțin un sfert de oră/zi. Nu uitați că râsul și surâsul, în general comunicativ, este un excelent liant social.

Vă deprimă mediul în care trăiți sau munciți?

Iată câteva „trucuri” pentru a exersa râsul în viața cotidiană:

– Evitați tot ce vă poate agresa (imagini, cuvinte…).

– Înconjurați-va de imagini pozitive (fotografii, anumite cuvinte, amintiri).

– Îndepărtați-va de cei ce va „sabotează” umorul (colegi, vecini).

– Povestiți cu prietenii întâmplări haioase.

– Practicați autoironia, râdeți de voi înșivă!

– Regăsiți-va spiritul de copil (copiii râd de mai mult de 100 de ori pe zi!).

Foto Shutterstock

februarie 9th, 2021 by Dudau Cristina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate