Pandemia va schimba stilul nostru vestimentar pentru totdeauna?

Trecem printr-o periodă grea din multe puncte de vedere, dar în special financiar şi emoţional. Pandemia cu noul coronavirus ne-a schimbat complet vieţile, iar acum trebuie să ne adaptăm la noul mers al lucrurilor.

După ce multă lume trăieşte drame din cauza şomajului ridicat, unii oameni ajungând să sufere de anxietate sau de depresie, această perioadă va aduce schimbări şi în industria fashion, unul dintre domeniile cele mai iubite de femei.

De când s-a declarat pandemia la nivel mondial, au trecut aproape trei luni. Iar în toată această perioadă, majoritatea magazinelor au fost închise, cauză care, automat, a scăzut vânzările de articole vestimentare şi de beauty în shop-urile fizice. Drept urmare, cum mall-urile s-au închis, noi nu am mai putut să ieşim la shopping să ne relaxăm, cum o făceam la fiecare sfârşit de săptămână.

Uşor, uşor, pentru a scăpa de anxietatea provocată de statul în casă, am crescut vânzările de haine din mediul online cu peste 200%, în ţară, spune un comunicat dat de Revolut, dând astfel naştere unui nou trend. Practic, dacă până atunci făceam cumpărături din online ocazional, acum am dezvoltat o pasiune, cheltuind, doar în aceste zile, peste 1,2 milioane de euro.

De asemenea, acelaşi raport arată că românii au făcut tranzacţii cu magazinele online de beauty în valoare de 1,27 milioane de euro.



A crescut interesul pentru articolele simple, dar versatile

Totodată, dacă până înainte de pandemie achiziţionam haine de primăvară, nici prea groase, nici prea subţiri, pentru plimbările în aer liber şi pentru ieşitul la restaurant, film etc., acum am preferat să cumpărăm item-uri de vară şi multe articole sportive, confortabile pentru statul în casă sau în curte.  

Stând aşa mult în izolare şi mergând doar la magazinul alimentar din apropiere, am descoperit că acelaşi compleu tip trening sau colanţii cu hoodie-ul oversized, confortabile de stat acasă, sunt la fel de utile şi pentru mersul la magazinul din colţ. În plus, se asortează cu măştile pe care va trebui să le purtăm tot acest an.

Citeşte ce se poartă în această vară!

Deci, pe măsură ce noul nostru mode de viaţă se va adapta la nouă normalitate, priorităţile noastre vestimentare vor fi şi ele influenţate. Fondatorul platformei Lyst, Chris Morton a observat schimbările din industrie şi a declarat: „Modul în care oamenii interecţionează cu brand-urile şi magazinele de modă se schimbă rapid. Criza COVID-19 accelerează schimbările existente în industrie şi catalizează modificările ulterioare.”   

Marion Rabate, fondatorul Ernest Leoty spune că a înregistrat un vârf al vânzărilor online în aceste luni şi că majoritatea consumatorilor au reacţionat la ceea ce se întâmplă în jurul lor. Aceştia au investit în haine casual şi ţinute pentru mişcare, pentru că sunt mai grijulii cu sănătatea lor şi evită apropierea de alte persoane.

Reprezentanţii magazinelor Browns, Matches, Net-A-Porter, Mytheresa au observat că tendinţa actuală a consumatorilor este de a achiziţiona haine cât mai versatile, pentru a le putea purta în diferite contexte; atât în casă, atunci când lucrează şi au video-calluri, cât şi atunci când plimbă câinele sau merg la magazin. De exemplu, articolele clasice, simple şi basic-urile se vor vinde în continuare foarte bine.

Clienţii au făcut investiţii în bijuterii şi genţi

Pe de altă parte, în perioada de criză, oamenii au cumpărat bijuterii fine şi au investit în piese atemporale precum genţile Loewe şi Bottega Veneta, lucruri care nu se depreciază foarte mult odată cu trecere timpului. Este evident că aceste investiţii sunt o modalitate pentru a creşte speranţa privind viitorul, însă articolele de acest tip sunt elemente esenţiale în garderobă şi pot fi folosite mult timp şi în multe ocazii,” povesteşte Natalie Kingham de la Matches.

O altă tendinţă observată de Matches este cea a vizualului din Social Media, de pe Instagram şi TikTok. Cum în cele două luni de izolare a crescut numărul de conturi TikTok, iar content-ul zilnic al influencerilor de pe Instagram a fost de acasă, aceşti consumatori au cumpărat cămăşi şi rochii versatile, care se pot suprapune sau care pot fi combinate cu jambierele sau şosetele de stat în casă.

În plus, Ernest Leoty a propus ţinute cu malete care pot fi purtate în casă, atât în timpul zilei cât şi seara, cu o pereche de pantaloni de trening şi flip-flops sau cu un body pe dedesubt, dar deasupra unor colanţi şi cu jambiere.

Cât despre industria de fashion…

Specialiştii în fashion cred că declinul economic provocat de această criză va avea un impact asupra funcţionării industriei în câteva luni. Preţurile vor creşte la articolele versatile şi la cele atemporale, pentru că şi cererea va fi mai mare.

Noua mentalitate a consumatorilor devine tot mai evidentă, aceştia punând accent pe durabilitate. Se va observa o creştere a interesului pentru sănătate, pentru familie, relaţii şi mediul înconjurător, scăzând astfel consumerismul. Potrivit acestor tendinţe, producătorii şi comercianţii vor trebui să îşi regândească abordarea pentru a nu avea de suferit financiar, sustenabilitatea, spun specialiştii, că ar putea fi una dintre soluţii.

Text: Bettina Cristea

Photo: Hapere’s Bazaar