Teoriile marilor psihologi despre dezvoltarea personalitatii

Teoriile marilor psihologi despre dezvoltarea personalitatiiDezvoltarea personalitatii a fost si va ramane un subiect de interes major pentru figurile marcante ale psihologiei. Ce anume ne-a facut sa devenim ceea ce suntem astazi? Pentru a raspunde la aceasta intrebare, multe personalitati din domeniu au dezvoltat teorii pentru a descrie diferitele etape ce au loc in dezvoltarea personalitatii.

Teoriile se concentreaza pe dezvoltarea cognitiva, sociala si morala.

 

  • Teoria lui Jean Piaget despre dezvoltarea cognitiva

Teoria psihologului elvetian Jean Piaget (1896-1980) in ceea ce priveste dezvoltarea cognitiva ramane una dintre cele mai des citate in cartile de psihologie, in ciuda faptului ca aceste teorii sunt si in ziua de astazi obiectul unor critici. In timp ce mai multe aspecte ale teoriei sale nu au trecut testul timpului, ideea centrala ramane importanta pana in ziua de astazi: copiii gandesc altfel decat adultii. Piaget a realizat observatii repetate asupra copiilor (inclusiv asupra celor trei copii ai sai) si a analizat raspunsurile corecte si pe cele gresite pe care acestia le dadeau la itemii unor teste. El le-a identificat erorile aparute in rationamentele pe care le faceau. In cele din urma, psihologul a ajuns la concluzia ca sistemele logice coerente stau la baza gandirii copiilor. Aceste sisteme difera ca tipuri de sistemele logice ale adultilor.

  • Teoria lui Sigmund Freud despre dezvoltarea psihosexuala

Pe langa faptul ca teoria psihologului este una dintre cele mai cunoscute in zona de dezvoltare a personalitatii, Sigmund Freud ramane unul dintre cei mai controversati psihologi. Conform acestuia, dezvoltarea psihosexuala arata ca personalitatea se dezvolta in etape, care sunt legate de anumite zone erogene. Imposibilitatea de a finaliza cu succes aceste etape ar putea duce la probleme de personalitate la varsta adulta.  Copiii se identifica cu parintii de acelasi sex, au multiple fantasme in acest sens. Afirmatia conform careia “copiii au viata sexuala” a ridicat multe semne de intrebare in perioada aceea, dar si astazi. Cu toate acestea, Freud este de parere ca cei mici au o viata sexuala intensa, in mai multe etape de dezvoltare, cum ar fi: orala, anala, falica si oedipiana.

 

  • Erikson despre stadiile de dezvoltare psihosociala

Erik Erikson este unul din cei mai importanti continuatori ai lui Freud, a carui teorie are relevanta pentru psihologia dezvoltarii copilului. In timp ce teoria lui Freud se bazeaza pe etapele de dezvoltare psihosexuala, Erikson a ales sa se concentreze pe modul in care relatiile sociale de personalitate au impact asupra dezvoltarii umane. Teoria se extinde dincolo de copilarie si vizeaza dezvoltarea pe intreaga durata a vietii. Psihologul este de parere ca adolescenta prelungita creeaza o distanta considerabila intre maturizarea psihosomatica si psihosociala si afecteaza dezvoltarea personalitatii. O copilarie lunga transforma omul intr-un virtuos tehnic si mental, dar in acelasi timp lasa un rest de imaturitate emotionala care dureaza toata viata sa.

 

  • Teoria lui Kohlberg despre etapele dezvoltarii morale

Lawrence Kohlberg este autorul unei teorii despre dezvoltarea personalitatii, care s-a concentrat asupra dezvoltarii gandirii morale. Bazandu-se pe un proces in doua etape, propuse de Piaget, Kohlberg si-a extins teoria pentru a include sase etape diferite. Kohlberg a fost primul care a introdus o metoda de evaluare a rationamentului moral, prezentand subiectului o serie de dileme sub forma unui sir de povestiri, fiecare punand o problema morala specifica.

 

Text: Andreea Popescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *