All-time 100 Fashion icons

All-time 100 Fashion iconsEste greu sa inventariezi starurile care au cu adevarat un cuvant de spus in moda, care dau tonul tendintelor sau care au schimbat si au revolutionat aceasta industrie. Revista Time a reusit sa intocmeasca o lista cu designerii, brandurile, modelele, muzele, fotografii, editorii si stilistii care merita din plin titlul de fashion icon. Sunt superstarurile modei, oamenii cu cea mai mare influenta in domeniu inca din anul 1923 (anul de lansare al revistei Time)… sa-i cunoaatem si noi pe cativa dintre ei!

 

Yves Saint Laurent este designerul care a promovat

All-time 100 Fashion icons

vestimentatia masculina si care le-a oferit femeilor sansa sa-si exprime puterea si indrazneala prin vestimentatie. In 1966 a creat smokingul pentru femei (le smoking), socand lumea, pentru ca mai apoi sa promoveze si alte articole neconventionale de vestimentatie cum ar fi jachetele safari si cizmele inalte pana sub coapsa. La doar 17 ani lucra deja pentru celebra casa Dior, pe care de altfel a reusit mai tarziu, pe cand era director de creatie, sa o salveze din pragul falimentului. Este primul couturier care a lansat o intreaga colectie pret-a-porter si care a avut in show-ul sau modele cu origini etnice diverse. 

 

Hubert de Givenchy este un exponent al elegantei perene si al simplitatii. Si-a deschis casa de moda couture in All-time 100 Fashion iconsanul 1950 si este cunoscut ca fiind designerul care o imbraca pe Audrey Hepburn atat in viata profesionala, cat si in cea personala, fiind de altfel si cel care i-a creat tinutele memorabile din filmul Breakfast at Tiffany’s. El a fost cel care a realizat pentru prima data o bluza (Bettina blouse) din bumbac brut, un material care nu mai fusese utilizat pana atunci in crearea modelelor finisate. Una dintre inovatiile sale de baza a fost rochia-sac pe care a lansat-o la sfarsitul anilor ’50, iar in anii ’60 a fost unul dintre promotorii fustelor mini. Desi acum s-a retras din lumea modei, ramane una dintre cele mai influente persoane din acest domeniu.

 

Coco Chanel este poate cea mai cunoscuta personalitate din istoria modei, este cea care a revolutionat moda pentru femei la inceputul anilor 1900, introducand haine lejere si confortabile care au eliberat femeile de rigidele corsete. Inainte de a-si deschide casa de moda in 1910, Coco Chanel a lucrat ca dansatoare de cabaret. Este primul designer care a creat haine din jerseu si care a folosit liniile masculine in hainele pentru femei. Little black dress, sacoul din tweed, balerinii si geanta matlasata cu lant create de Coco Chanel sunt piese atemporale, embleme ale elegantei care au traversat cu succes secolele, ramanand la fel de actuale.

 

Michael Jackson vi se poate parea o alegere surprinzatoare a celor de la Time pentru topul celor mai influente personalitati din moda, dar daca ne gandim la milioanele de fani pe care i-a inspirat si care i-au preluat stilul vestimentar, putem intelege de ce Michael este un adevarat fashion icon. De la gecile de piele si pantofii loafer care ii permiteau sa alunece pe scena executand celebrul moon-walk, pana la manusile si sacourile cu umeri inalti si aplicatii stralucitoare, toate aceste piese au devenit embleme ale stilului cantaretului. Garderoba sa flamboaianta a fost demna de un adevarat rege al muzicii pop, iar costumele sale de scena inca mai inspira colectiile marilor designeri.

 

Bettie Page, cunoscuta ca regina pin-up-ului, a fost simbolul fetei rele in anii ’50, cu al sau par negru, breton gros si ochi albastri scanteietori. Este cunoscuta ca fiind o zeita a stilului, admirata pentru lipsa sa de inhibitie in fata camerelor si pentru sex appeal-ul debordant. Desi a aspirat sa devina actrita, nu a reusit sa atinga succesul pe marile ecrane, rezumandu-se la fotografiile fetis. A fost primul Playmate in editia din 1955 a revistei Playboy si una dintre preferatele fotografilor.

 

Mario Testino este unul dintre cei mai cunoscuti fotografi de moda, cu nenumarate coperte realizate pana acum pentru reviste de referinta precum Vogue sau Vanity Fair. In 1976 a plecat din tara sa natala, Peru, pentru a se muta in Londra, unde realiza cu foarte putini bani portofolii pentru modele, luptandu-se sa atraga atentia editorilor de moda. Succesul rasunator a venit mai tarziu, in anul 1995 cand Madonna i-a remarcat pozele intr-o revista si a cerut ca Testino sa fie cel care o fotografiaza pentru campania Versace. De atunci, Testino a transpus in imagini campanii pentru cele mai importante case de moda, a fotografiat cele mai frumoase femei din lume si a publicat 9 carti cu fotografii. A fost fotograful preferat al printesei Diana, dar si cel care le-a descoperit pe faimoasele Kate Moss si Giselle Bundchen.

 

Isabella Blow a fost una dintre cele mai influente personalitati din lumea modei: ea este cea care a descoperit designeri acum celebri precum Alexander McQueen, caruia i-a cumparat intreaga colectie de absolvire cu aproximativ 5.000 de lire, Hussein Chalayan, Keren Craig de la Marchesa sau designerul avangardist de palarii Philip Treacy. Stilista britanica si-a inceput cariera ca asistenta a Annei Wintour, la Vogue USA, careia obisnuia sa-i stearga biroul cu apa Perrier si parfum Chanel. Toata viata, Isabella Blow a considerat ca este urata, de aceea purta palarii excentrice create de Treacy. Stilul unic si inconfundabil al lui Blow a ramas in istorie, inspirand alte fashion iconuri: de exemplu, multe dintre aparitiile cantaretei Lady Gaga seamana izbitor cu cele pe care Isabella le avea cu decenii in urma. Dupa cum marturisea sotul sau mai tarziu, hainele expresive purtate de Blow erau mai degraba o modalitate de a-si ascunde personalitatea, o armura a unei femei in continua lupta cu demonii sai interiori.

 

Franca Sozzani este cea care a transformat revista Vogue Italia dintr-o modesta publicatie de comert in cea mai influenta revista de moda. Tot ea a fost si cea care a declansat moda supermodelelor din anii ’90 punand pe coperta revistei, pe langa pozele cu modele, si numele lor. Sozzani a socat de multe ori, folosind poze provocatoare in revista si aducand in mod constant in prim-plan grupuri discriminate pana atunci de lumea modei: de exemplu, editia din iulie 2008 a revistei Vogue Italia a avut in paginile sale exclusiv modele de culoare (epuizandu-se in SUA in doar 3 zile), iar editia din iunie 2011 a cuprins 20 de pagini cu modele supraponderale. Chiar si pe site-ul Vogue Italia, Sozzani a creat doua sectiuni dedicate femeilor negre si celor cu forme. Franca Sozzani nu este doar editor-sef la cea mai puternica publicatie de moda, ci este si cea care a deschis ochii si mintea acestei industrii exclusiviste, cea care a dus lucrurile la un alt nivel.

 

Text: Bianca Badescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *