Cand zambetul te poate costa nepromovarea la locul de munca

shutterstock 33418030Esti la serviciu? Atunci inceteaza sa mai zambesti… Cel mai indicat ar fi sa-ti pastrezi fericirea pentru zilele de weekend, si asta pentru ca un studiu in domeniu demostreaza faptul ca femeile care zambesc si care sunt foarte vesele la locul de munca nu sunt apte pentru a ocupa pozitii de conducere, in timp ce femeile care sunt foarte serioase si mandre de performantele profesionale se afla mai adesea in astfel de pozitii.

Si da, poate ca femeile manevreaza cu indemanare anumite skill-uri precum cele de negociere sau networking, insa cercetatorii de la Universitatea Tehnica din Munchen sustin sus si tare ca aceste lucruri nu sunt de ajuns.

Adevarul…

Liderii ar trebui sa fie asertivi si dominanti, insa femeile sunt privite, de cele mai multe ori, ca fiind fiinte sociale, prietenoase, mediatoare etc. Cercetatorii au prezentat diferite scenarii participantilor la studiu, in care femeile sau barbatii erau fie foarte veseli, fie mandri de performantele personale, fara a avea nicio emotie. Rezultatul a fost acela ca femeile care pareau vesele si entuziasmate erau considerate mai putin dispuse sa castige in ceea ce priveste ocuparea anumitor functii de leadership. Se pare ca mandria este asociata in mod pozitiv cu calitatile si cerintele unui bun conducator. Asta nu inseamna ca trebuie sa iti stergi de tot zambetul de pe buze, ci trebuie sa te gandesti mai mult la ceea ce ai de facut. Cheia care iti deschide usa catre succes sta in promovarea de sine, iar daca femeile nu stau la fel de bine la acest capitol precum barbatii, ei bine, ar trebui sa invete s-o faca.

Ca sa castigi increderea celor din jur, nu este neaparat nevoie sa spui: „Ia-ma pe mine, ia-ma pe mine!”, ci doar sa fii sigura pe ceea ce poti si pe reusitele tale. De asemenea, cand primesti e-mailuri in care ti se multumeste pentru munca depusa, mergi la seful tau si arata-i. Este cea ma buna metoda. Comunica cu cei alaturi de care lucrezi, fa-i sa inteleaga aceste lucruri, fara a parea o lauda. Important este sa fii in continuare prietenoasa, pentru ca, pana la urma, oamenii vor sa vada in jurul lor energie pozitiva, insa un pic de promovare proprie nu strica niciodata. Te poti purta frumos chiar si din postura de lider.

 

Cultura masculina

            Si totusi, intr-o lume a barbatilor, din ce in ce mai multe femei ajung in pozitia de lider. Interesant este ca aduc in companii o buna parte din personalitatea lor. Se spune despre ele ca intra mult mai usor in situatii de stres, se panicheaza mult mai repede, insa pun foarte mare pret pe atmosfera de la serviciu si cauta intotdeauna sa ofere flexibilitate si intelegere angajatilor. De obicei, despre femeile aflate in astfel de pozitii se crede ca nu prea pot face fata carierei, ca nu se pot imparti intre rolul de mama si cel de sef. Si totusi, avem atat de multe exemple care indica contrariul, ce ne demonstreaza faptul ca exista multe doamne care imbina cu succes cele doua joburi. Si sunt chiar printre noi, chiar mai aproape decat ne-am inchipui.

Text: Ruxandra Raica