Cooperarea in relatiile de serviciu: pe cont propriu sau in echipa?

Cooperarea in relatiile de serviciu: pe cont propriu sau in echipa?Un studiu realizat de profesorii de la Universitatea Tilburg din Olanda si Universitatera Clermont din Franta, arata ca obiectivele noastre ne influenteaza schimbul de informatii cu colegii de scoala sau birou.

De cele mai multe ori, orice nou angajat are probleme cu acomodarea la locul de munca. Pe langa faptul ca trebuie sa se confrunte cu noutatea, acesta mai are o proba foarte importanta de trecut: acomodarea cu noii colegi. Iar acestia, de multe ori, nu sunt chiar cei mai prietenosi oameni pe care i-ai intalnit. Unii dintre ei chiar isi “declara” antipatia prin diverse modalitati fara a putea intelege de ce.

Nu ne ajutam colegii pentru ca ne este frica sa nu obtina performante mai mari

O problema majora este ca multi refuza sa impartaseasca informatiile pe care le au cu noul-venit si il lasa sa se descurce singur in jungla biroului. Unii se tem sa nu le fie luat locul, altii vor sa se asigure ca nu o sa stii mai mult decat ei, pentru a nu fi in “pericolul” de a obtine mai multa apreciere din partea sefului. Exista insa si colegi care vor sa-i invete pe ceilalti si sa impartaseasca cu ei ceea ce stiu. Acestia sunt de fapt salvarea noilor angajati si sansa lor de a invata ce si cum trebuie sa faca la serviciu.

Cum se explica insa aceste atitudini diferite si opozitia celorlalti care de multe ori ni se pare absurda? Prin faptul ca diferitele tipuri de obiective pe care le avem, ne pot afecta in mod distinct relatiile cu oamenii din jur, dupa cum reiese dintr-un studiu publicat in Current Directions in Psychological Studies. Atingerea obiectivelor pe care ni le propunem este afectata de felul in care ni le gandim. Putem avea ca scop sa ne imbunatatim activitatea continuu  sau doar sa ne descurcam mai bine decat ceilalti.

Obiectivele pe care le avem fac diferenta in relatiile profesionale

Exista doua tipuri de oameni, care se comporta diferit in relatiile profesionale, in functie de scopurile pe care le au. Oamenii care au obiective de perfectionare, vor sa se imbunatateasca pe ei insisi: vor sa aiba note mai bune, sa faca mai multa vanzare sau sa cunoasca mai mult dintr-un anumit domeniu pentru a deveni profesinositi. Pe de alta parte, cei care au obiective de performanta, incearca sa-i depaseasca pe altii – de exemplu un student care vrea sa ia note mai bune decat ceilalti colegi de clasa sau un angajat care vrea sa faca vanzari mai mari decat colegul de birou.

Un studiu realizat de profesorii de la Universitatea Tilburg din Olanda si Universitatera Clermont din Franta, arata ca obiectivele noastre ne influenteaza schimbul de informatii cu colegii de scoala sau birou. Oamenii cu obiective de performanta sunt mai falsi, necinstiti si mai putin dispusi sa imparta informatii cu colegii de munca. Motivul este evident – atunci cand vrei sa fii mai bun decat altii, nu are rost sa fii sincer in privinta informatiilor. Doar stim ca informatia inseamna putere.

Schimbul de informatii intre angajati poate duce la imbunatatirea mediului de lucru

Din contra, oamenii care vor sa se autoperfectioneze sunt destul de deschisi. Daca cel mai important obiectiv al tau este sa te autoperfectionezi, una dintre caile de a o face este sa fii foarte cooperant cu ceilalti oameni, pentru a afla cat mai multe lucruri utile. Acest fapt poate duce si la imbunatatirea mediului de lucru, desi oamenii cu aceste obiective nu se gandesc neaparat la relatiile sociale. “ Nu sunt neaparat foarte altruisti prin ei insisi. Dar ei vad schimbul social ca un mijloc de a se autoperfectiona. Alte cercetari au aratat ca oamenii cu aceste obiective sunt mai deschisi sa asculte perspective diferite, in timp ce oamenii cu obiective de performanta ar spune mai degraba: “Eu am dreptate si tu gresesti”, afirma profesorul P. Marijn Poortvliet de la Universitatea Tilburg.

Totusi, nu este neaparat rau sa fii competititv, a mai spus Poortvliet. De exemplu, daca vrei sa fii campion olimpic, este bine sa ai obiective de autoperfectionare, dar ai nevoie si de obiective de performanta daca vrei sa fii castigator si nu doar pe locul doi.

In ceea ce priveste insa munca intr-o companie, este de bun augur sa fim cooperanti, chiar daca singurul motiv pentru care o facem este acela de a primi ceva in schimbul cunostintelor pe care le dam mai departe. Exista insa si oameni care ii invata pe ceilalti ceea ce stiu fara niciun motiv ascuns. Oricum ar fi insa, trebuie sa ne gandim ca fiecare are nevoie la un moment dat de ajutorul cuiva pe plan profesional, si nu ar fi prea placut daca nu ar exista nimeni care sa poata sa ni-l dea. Cooperand cu ceilalti reusim sa facem lucrurile mai bine si mai usor. Luati exemplul unei practici din ce in ce mai intalnite astazi – brainstormingul, care se bazeaza pe principiul ca mai multe minti, impreuna, pot ajunge la idei mai bune decat una singura.

Text: Bianca Badescu

Sursa studiu: sciencedaily.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *