Cum sa imi manageriez seful?

Titlul de mai sus s-ar putea sa va sune neobisnuit sau sa va incite. Atunci cand folosim cuvantul “management” ne gandim inevitabil la conducator, sef, lider. El este subiectul. Iar cand vorbim despre „a manageria”, ne gandim de regula la o echipa sau la subordonati. In nici un caz nu gandim in directia inversa. Respectiv ca am putea sa ne manageriem propriul sef. Va propun asadar sa privim dintr-o noua perspectiva relatia dintre sefi si subordonati.

Avem asteptari doar de la sef
In primul rand trebuie sa admitem ca relatia cu seful nostru este probabil cea mai importanta relatie pe care o avem la locul de munca. Dar ne-am obisnuit sa avem in primul rand asteptari de la sef in ceea ce priveste modul de a gestiona aceasta relatie, respectiv sa consideram ca o buna colaborare, o buna comunicare, depind in cea mai mare masura de el. Doar el e seful, nu? El trebuie sa stie ce asteptari am, cum vreau sa fiu tratat, care imi sunt nevoile… Doar de aia s-au scris atatea carti de leadership, de aia merg managerii nostri la atatea traininguri… Ca sa invete cum sa se poarte cu noi.

Sefii sunt oameni ca noi
De cate ori insa mi-am pus problema ca o relatie buna cu seful meu depinde in egala masura si de mine? Iar atunci cand aceasta relatie nu functioneaza tocmai bine, nu trebuie sa astept ca el sa faca primul pas, ci pot sa incep prin a parcurge eu jumatatea de drum care imi apartine. Sefii nostri, la fel ca oricare dintre noi, sunt imperfecti si supusi greselilor. Ei sunt permanent sub presiunea indeplinirii obiectivelor. Dar nu au la dispozitie nici timp nelimitat, nici cunostinte enciclopedice, nici perceptii extra-senzoriale. Ei nu sunt nici inamicii nostri, nici niste creaturi malefice al caror unic scop este de a ne face noua viata mizerabila. Sunt pur si simplu oameni care au nevoie in fiecare zi ca si noi sa le intindem o mana.

Sfaturi pentru gestionarea relatiei cu seful:

  • •  Incearca sa iti cunosti cat mai bine seful; cunoaste-i stilul personal si asteptarile lui de la tine.
  • •  Cunoaste-te cat mai bine pe tine si identifica zonele in care stilul tau corespunde asteptarilor sefului tau, dar si zonele care necesita imbunatatiri.
  • •  Nu uita ca seful tau mai are si alti subordonati in afara de tine; asa ca pretuieste-l si foloseste-i eficient timpul.
  • •  S-ar putea ca tu sa reprezinti 5% din problemele sefului tau; nu le face sa devina 100%.
  • •  Daca vrei sa eviti un refuz, nu forta un raspuns atunci cand seful tau se afla sub presiune; deciziile importante necesita timp pentru analiza si daca incercam sa fortam nota cand seful nostru este aglomerat, cel mai adesea raspunsul pe care il vom primi va fi „Nu”.
  • •  Ofera-i sefului tau informatiile in forma si prin canalul prin care prefera sa le primeasca; sunt sefi carora le plac informatiile concise, altora le plac informatiile elaborate; unii prefera sa primeasca informatia verbal, altii in scris; asadar nu i te adresa sefului tau asa cum iti place tie, ci asa cum ii place lui.
  • •  Cultiva-i sefului tau sentimentul de incredere; nu promite ceva ce nu poti livra la timp; seful tau are, la randul sau, un alt sef in fata caruia trebuie sa dea socoteala si s-ar putea sa-l pui chiar tu intr-o postura neplacuta.
  • •  Nu veni in fata sefului tau doar cu probleme, vino si cu solutii.
  • •  Nu cere sefului o opinie decat daca ai neaparat nevoie; asta pentru ca sefii au intotdeauna o opinie; dar nu e obligatoriu sa fie mai buna decat opinia ta; doar ca, odata ceruta, opinia sefului poate deveni pentru tine o constrangere.

A ne imbunatati relatia cu seful nostru nu inseamna a deveni slugarnici sau obedienti. Inseamna a fi constienti ca si ei sunt oameni, cu nevoi si asteptari diferite, care trebuie adresate in mod diferit. Iar imbunatatirea relatiei cu el o putem determina chiar noi, parcurgand jumatatea noastra de drum. Cealalta jumatate insa, va ramane in continuare problema lui.

Text: Adela Cristea
Senior consultant Ascent Group