Festivalul de la Cannes. Vedete, strălucire, politică: 100 de filme pe care vrei să le vezi

cannes 2025

Ultimele pregătiri pe Croazetă au avut loc luni, cu o zi înainte de deschiderea celei de-a 78-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes. Aici este aşteptată elita cinematografiei mondiale, de la Juliette Binoche, preşedinta juriului, la Tom Cruise şi Robert De Niro. Mylene Farmer, Halle Berry, Jodie Foster…ar fi o greșeală să încerci să-I enumeri pe toți, pentru că în mod cert vei „scăpa” câțiva.

Selecția de filme de anul acesta include o combinație inedită de regizori consacrați, debuturi spectaculoase și subiecte îndrăznețe. Vor fi 12 zile pline de evenimente și de filme pe care toată lumea le vrea cât mai bune. De la comedii negre la drame istorice și povești de viață profund personale, marile nume din industrie vin pe Riviera Franceză cu proiecte ambițioase și surprinzătoare.



Vedete

Și pentru că vorbeam de Robert De Niro. La 81 de ani, omul cu două Oscaruri, care nu a câştigat niciodată personal un premiu la Cannes, într-o carieră de peste 60 de ani, urmează să primească un Palme d’Or onorific.

robert de niro

Juliette Binoche este președinte al juriului. „Aștept cu nerăbdare să împărtășesc această experiență cu membrii juriului și cu publicul. În 1985, când urcam pentru întâia oară aceste trepte, cu entuziasmul și incertitudinea unei tinere actrițe, nu mi-aș fi putut imagina că voi reveni, patruzeci de ani mai târziu, în rolul onorific de președinte al juriului. Apreciez, cu toată modestia, această responsabilitate și acest privilegiu absolut”, a declarat ea

Este pentru a doua oară în istoria Festivalului când o  actriță preia „șefia” juriului după o altă actriță. Dacă anul acesta Juliett Binoche îi urmează regizoarei Greta Gerwig, trebuie menționat, că prima dată acest lucru s-a întâmplat în 1965/1966, când Olivia de Havilland, o americancă, i-a predate ștafeta Sophiei Loren, legenda de la Cinecittà.

Director al Festivalului este Tierry Frémaux.

Pregătiri

Duminică, Palais des festivals a dezvăluit afişele oficiale ale festivalului din acest an, care celebrează cuplul format de actorii francezi Jean-Louis Trintignant şi Anouk Aimée în „Un homme et une femme”, câştigător al Palme d’Or în 1966.

Muzicienii au interpretat tema din „Misiune imposibilă”, anunţând unul dintre punctele culminante ale celor două săptămâni, prezentarea, miercuri, a celui mai recent episod din saga cu Tom Cruise în rolul principal. Se numește „Misiune: Imposibilă. Răfuială finală” / „Mission: Impossible – The Final Reckoning” (2025)

Politica pe prim plan. Ziua Ucrainei

Directorii festivalului au dedicat ziua de deschidere de marţi Ucrainei în război, cu proiecţia a trei documentare.

“Acest program reaminteşte angajamentul Festivalului de la Cannes şi capacitatea sa de a spune problemele lumii, care sunt cele ale viitorului nostru, prin intermediul operelor de cinema”, au subliniat organizatorii, într-un context de intensificare a conflictelor şi de ascensiune a regimurilor autoritare.

Evident, dacă spui Ucraina, spui și Donald Trump. De data aceasta, preşedintele american Donald Trump va fi în mintea oamenilor și pentru recent anunțatele tarife de 100% pentru filmele străine, care au pus pe jar industria cinematografică.

Ca o coincidenţă, ceremonia de deschidere va avea loc la câteva ore după verdictul mult aşteptat în procesul lui Gérard Depardieu de la Paris pentru agresiune sexuală în timpul filmărilor.

Deschiderea oficială

Festivalul se va deschide cu filmul francez „Partir un jour”, regizat de Amélie Bonnin, o comedie care îi are în distribuție pe Juliette Armanet („Carême”) și Bastien Bouillon („Dl. Aznavour”, „Contele de Monte-Cristo”).

Personajul său central, Cécile (Juliette Armanet), se pregătește să-și deschidă restaurantul gourmet la care visează din copilărie, dar atacul de cord al tatălui ei o obligă să se întoarcă în satul natal. Exasperată că a fost ruptă de viața sa tumultoasă din Paris, ea îl întâlnește pe neașteptate pe iubitul ei din adolescență. Departe de agitația Parisului, Cécile este copleșită de amintiri și începe să pună la îndoială alegerile trecute și modul de viață din prezent. Da, știu, pare un film de pe Hallmark, dar haide să nu ne exprimăm înainte de a-l vedea.

O sută de filme

Cea de-a 78-a ediție a Festivalului ne tentează cu 100 de filme.

Douăzeci şi două sunt în cursa pentru Palme d’Or, printre care “Jeunes meres” al fraţilor Dardenne, regii belgieni ai cinematografiei sociale care au câştigat deja două Palme d’Or, şi “Alpha” al franţuzoaicei Julia Ducournau, una dintre cele şapte regizoare din competiţie, care speră la un al doilea titlu după cel câştigat pentru foarte sângerosul “Titane”, pentru a trece în revistă doar câțiva dintre favoriți.

Din partea debutanţilor, chinezoaica Bi Gan, americanca Ari Aster şi franţuzoaica Hafsia Herzi, toate în vârstă de 30 de ani, vor face primii paşi în competiţie.

Primul Cannes fără Alain Delon

Alain Delon, decedat în august anul trecut şi care a fost distins cu Palme d’honneur în 2019, este subiectul unei expoziţii monumentale de fotografii inedite care îl celebrează pe actor şi pe femeile care l-au ajutat în cariera sa.

Ce filme ar trebui să vezi?

Să zicem că ești la Cannes și ai un permis de intrare universal. Poți intra oricând, la orice, chiar și la filme care rulează în același timp. ”Mul-ti-pas”, cum spunea Milla Jovovici în „Al cincilea element”. Dacă nu ai leșinat încă, sperând că ai ajuns în raiul cinematografiei, iată ce filme nu ar trebui să pierzi.

„The Phoenician Scheme” (Regizat de Wes Anderson)

A treia oară e cu noroc. După ce și-a prezentat în premieră ultimele două filme, „The French Dispatch” și Asteroid City”, la Cannes, Wes Anderson va reveni din nou pe Croazetă cu cea mai recentă ofertă cinematografică a sa. Benicio del Toro conduce filmul în rolul lui Zsa-zsa Korda, un magnat european al afacerilor care intenționează să își lase moșia luxoasă singurei sale fiice, o călugăriță pe nume Leisl, interpretată de Mia Threapleton, fiica lui Kate Winslet. Împreună, cei doi pornesc într-o misiune periculoasă prin lume, dând peste o serie de personaje eclectice interpretate de Tom Hanks, Scarlett Johansson, Benedict Cumberbatch, Riz Ahmed și Willem Dafoe.

„Alpha” (regizat de Julia Ducournau)

Fosta câștigătoare a Palme d’Or, Julia Ducournau, nu este străină de provocarea publicului cu filmele sale viscerale și răscolitoare de stomac pe Croisette. Acum, ea este gata să se întoarcă la festivalul internațional cu cea mai recentă groază corporală, care este anunțată ca proiectul ei „cel mai personal [și] profund” de până acum. Plasat în timpul crizei SIDA în New York-ul anilor ’80 și cu Tahar Rahim și Golshifteh Farahani în rolurile principale, Alpha urmărește o adolescentă cu probleme care vine acasă într-o zi cu un tatuaj pe braț.

The History of Sound (Regia: Oliver Hermanus)

Paul Mescal și Josh O’Connor în rolurile unor cântăreți de muzică populară gay care se distrează în zona rurală din Maine într-o dramă istorică romantică a fost un anunț care a făcut multe fete să cadă în genunchi într-o parcare Walmart. Regizat de sud-africanul Oliver Hermanus, filmul are la bază o povestire din 2024 de Ben Shattuck (Shattuck a scris scenariul împreună cu Hermanus). Respectiv, Mescal și O’Connor îi interpretează pe Lionel și David, studenți la Conservatorul din New England în timpul Primului Război Mondial. După ce stabilesc o legătură instantanee într-un piano bar plin de fum, cei doi pornesc să colecționeze cântece populare de la compatrioții lor.

Once Upon a Time in Gaza (regizat de Tarzan și Arab Nasser)

Gemenii regizori și scenariști palestinieni Tarzan și Arab Nasser, cunoscuți mai ales pentru drama „Gaza mon amour” din 2020, se întorc la Cannes cu ultimul lor lungmetraj, „Once Upon a Time in Gaza”. Crime-thriller-ul se face ecoul unor trăsături narative întâlnite în mod tradițional în western-urile moderne. Filmat în Iordania, Nader Abd Alhay joacă rolul lui Yahya, un tânăr student care se împrietenește cu proprietarul unui restaurant falafel. Împreună, cei doi încep să vândă droguri la restaurant, până când afacerea lor se complică din cauza intervenției unui polițist egoist.

Highest 2 Lowest (Regizat de Spike Lee)

La cinci ani de la lansarea ultimului său film, Spike Lee se întoarce în sfârșit. De data aceasta, autorul reimaginează filmul polițist al cineastului japonez Akira Kurosawa din 1963, „High to Low”, care, la rândul său, a fost bazat pe romanul lui Evan Hunter din 1959, „King’s Ransom”. Filmul, a cărui acțiune se desfășoară în New York, îl are ca protagonist pe Denzel Washington în rolul unui magnat al muzicii care este implicat într-o schemă de răscumpărare pe viață sau pe moarte, alături de Jeffrey Wright, A$AP Rocky și Ice Spice. În timp ce premiera filmului va marca prima participare a lui Washington la Festivalul de Film de la Cannes din 1993, fanii se pot aștepta, de asemenea, la o posibilă apariție pe covorul roșu a Rihannei, care este în prezent însărcinată cu cel de-al treilea copil.

Honey Don’t (Regizat de Ethan Coen)

Margaret Qualley ca detectiv particular? Aubrey Plaza ca o polițistă lesbiană? Chris Evans ca reverend al unei mega-biserici din sud? Ce ți-ai putea dori mai mult de la o comedie neagră de Ethan Coen? La doar un an de la ultima lor colaborare, Drive-Away Dolls, Coen și Qualley s-au reunit din nou pentru Honey Don’t, a doua tranșă a tripticului „B-movie lesbian” planificat de Coen și soția sa Tricia Cooke. Qualley joacă rolul titularului Honey O’Donahue, un detectiv dintr-un orășel care a făcut legătura între o serie de crime locale și acțiunile unui cult.

Film românesc la Cannes

România este reprezentată pe Croazetă de scurtmetrajul „Fursecuri și lapte” / „Milk and Cookies”, regizat de Andrei Tache-Codreanu va avea premiera mondială în cadrul secțiunii La Cinef (sau Cinéfondation), dedicată celor mai promițători cineaști din întreaga lume.

Producție UNATC, filmul a fost selectat din peste 2.700 de înscrieri internaționale, fiind unul dintre cele șaisprezece titluri alese pentru competiția La Cinef. „Milk and Cookies” este o poveste sensibilă de Crăciun, un studiu foarte actual al relațiilor de familie.

„Sunt profund recunoscător întregii echipe extrem de talentate, care a crezut în acest film. A fost o adevărată bucurie să lucrăm împreună și să dăm viață unei povești la care lucrez de aproape cinci ani. Selecția la Cannes a fost o mare surpriză și bucurie pentru noi toți”, a declarat regizorul Andrei Tache-Codreanu.

Foto Hepta