Mary Quant – nu stiati cine a inventat fusta mini?

-0a0a0a0a0aQuant-Jhn-French-1962Mary Quant s-a nascut la 11 februarie 1934 in Blackheath, regiunea Kent, Anglia intr-o familie de profesori.
In timp ce Paco Rabanne facea rochii din fasii de plastic sau metal care sa arate ca niste armuri, de partea cealalta a Canalului Manecii, Mary Quant, in varsta de numai 23 de ani, inventa trenciul cu aspect umed, realizat din PVC.

Intemeindu-si o familie si cu ajutorul unei mosteniri de 5.000 de lire primite de sotul ei, Alexander, la varsta de 21 de ani si, totodata, avand si sprijinul unui prieten comun, Archie McNair, au decis sa investeasca intr-o afacere vestimentara.
Conform planului pus la bataie de cei 3, in anul 1955 acestia au deschis primul lor magazin de haine numit Bazaar, unde Mary a inceput sa-si promoveze propriile creatii.

Cu o singura taietura, cursul modei s-a schimbat

Ernestine Carter, unul dintre scriitorii de moda cu cea mai mare autoritate si influenta a secolului XX, scria: “Asta arata cat de norocos poti fi daca te nasti la momentul potrivit, in locul potrivit. La ora actuala sunt 3 persoane in aceasta situatie: Chanel, Dior si Mary Quant”.
Stilul promovat de Mary se numea London Look sau Chelsea Look, iar creatia consta in fuste mini si pantaloni scurti colorati, asa-numitii “hot pants”.
Odata cu crearea acestui trend, incepand cu anul 1958 fustele s-au tot scurtat. Ceea ce trebuie mentionat este faptul ca termenul miniskirt (fusta mini) ii apartine in totalitatea lui Mary. Fustele mini au fost considerate de Mary practice si comode, pentru ca le permiteau femeilor sa mearga cu autobuzul.
Quant a numit fusta mini dupa marca ei favorita de automobile, Mini. Iubea atat de mult aceasta marca de masini incat i-a dedicat o creatie intreaga.
Din cauza slabiciunii pentru masinile mici, Mary a acceptat sa creeze designul pentru masina Mini de la British Motor. Scaunele masinii erau negre cu dungi albe, iar centurile de siguranta erau de culoare rosie.
{besps}mary|width=400|height=400{/besps}
Mini-ul, trendul anilor ‘60

Anul 1960 a fost anul de glorie al lui Mary, devenind astfel o sursa de cultura pentru toti tinerii din Marea Britanie.
La sfarsitul deceniului al cincilea, englezoaica Mary Quant, posesoare a unei perechi splendide de picioare, a decis sa faca pasul din fata oglinzii pe podiumul de moda, lansand o colectie de fustite mini.
Daca anul 1960 a fost considerat momentul de glorie al designerului, atunci Londra a fost la locul potrivit. Colectia lui Mary a influentat stilul vestimentar al oamenilor, dar si ceea ce au vazut si au ascultat la tv.

“Regulile sunt inventate pentru cei lenesi, care nu vor sa gandeasca pentru ei”

In anul 1965, Mary Quant devine o emblema, o legenda… noua Coco Chanel, eliberatoarea femeilor. Un an mai tarziu, regina Angliei recunoaste meritele vizionarei Quant si ii inmaneaza in cadrul unei ceremonii publice “Order of the British Empire”, pentru serviciile aduse exporturilor tarii sale. Lui Quant nu ii era frica sa experimenteze sau sa creeze lucruri noi. Aceasta a initiat si rochiile decoltate cu sutiene Boobie Traps si rochiile in stil baby doll, care au avut un mare succes datorita cresterii natalitatii in acea perioada. Un alt element care a facut istorie in trendurile englezesti si mai apoi la nivel mondial au fost ciorapii inchisi la culoare, pantofii fara toc si rochiile de tip sort, bazate pe aspectul tunicilor din scolile englezesti clasice.

Prin anii 1970 si 1980, englezoaica si-a indreptat atentia catre bunurile de uz casnic si cosmetice, fiind nemultumita de produsele de machiaj si ingrijire care se gaseau la vremea aceea pe piata. Cu timpul, englezoaica s-a implicat in designul ochelarilor de soare. In anul 2000, la varsta de 76 de ani s-a retras din afaceri, renuntand astfel si la functia de director al firmei de cosmetice numite Mary Quant Ltd., dupa ce aceasta a fost preluata de o corporatie japoneza.

Cu toate acestea, la ora actuala, in Japonia exista peste 200 de magazine Mary Quant Colour.

Text: Oana Mircea