Un secol de moda… la Muzeul de Moda si Design

Un secol de moda... la Muzeul de Moda si DesignAtunci cand ajungi in Lisabona, nu poti sa treci cu vederea Muzeul Modei si Designului, un loc in care poti intelege de unde a inceput aceasta nebunie a marilor case de moda, ale caror piese vestimentare, in ciuda preturilor exorbitante, sunt dorite de toata lumea si, in acelasi timp, poti vedea de aproape creatii Balmain, Dior sau Givenchy de acum zeci de ani. Asa ca va invit intr-o incursiune in istoria modei, printre creatori celebri si rochii impresionante…

Primele creatii haute-couture au fost realizate de Frederick Worth inainte de Primul Razboi Mondial. Datorita posibilitatilor tehnologice oferite de industrializare, acesta a putut crea rochii luxoase, cu o calitate mai buna in mai putin timp si cu mai putini bani. Tot atunci, au fost prezentate pe podiumuri primele colectii care aveau o identitate si erau insotite de un certificat de autenticitate, iar Paul Poiret a eliberat corpurile femeilor de corset, creand haine simple, cu linii drepte.  

De la little black dress la rochia baby doll

Dupa incheierea Primului Razboi Mondial, rochiile au inceput sa fie mai scurte, mai elegante, fara maneci si cu spatele gol, inspirate fiind de celebrul stil de dans Charleston, foarte popular in acea perioada. Tot atunci au inceput sa se poarte la femei parul scurt si drept (a la garconne), palariile cloche, colierele lungi si beretele Coco Chanel. Aceasta este si perioada cand a fost inventata de catre Madeleine Vionnet populara taietura bie. Anii ’20 au marcat si nasterea faimoaselor creatii Chanel, care exista si ne inspira si in ziua de astazi: parfumul Chanel No.5 (lansat in 1921), the little black dress (creata de Coco Chanel in 1926), bijuteriile Chanel (prima colectie fiind prezentata in 1924), pantalonii pentru femei (creati de Chanel in 1931).

Al II-lea Razboi Mondial a adus o perioada de austeritate si in lumea modei, multi designeri si-au inchis afacerile, insa lucrurile au inceput sa se schimbe spre sfarsitul anilor ’40. In 1947, Christian Dior si-a prezentat colectia New Look, care a provocat indignare in Londra acelor vremuri (unde rationalizarea era inca parte din viata oamenilor) datorita cantitatii de materiale folosite la confectionarea fiecarei piese vestimentare. O colectie feminina, sofisticata si tinereasca, in care se regaseau rochii elegante cu talia marcata, fuste voluminoase, manusi si pantofi cu tocuri foarte inalte, care transmitea optimismul si prosperitatea anilor ce urmau. Este epoca de inflorire a haute-couture-ului, ai carui reprezentanti sunt Balenciaga, Balmain, Chanel, Givenchy, Nina Ricci sau Dior, multi dintre ei prezentandu-si primele colectii in acei ani. Societatea cerea insa si haine practice, potrivite societatii de consum, si astfel apar fustele evazate, pantalonii tigareta si pantofii plati. Milano devine unul dintre orasele-cheie ale designului, Karl Lagerfeld incepe sa lucreze cu Balmain (1953), Pierre Cardin creeaza rochia balon (the bubble dress), casa Chanel se redeschide, Yves Saint Laurent incepe sa lucreze la Dior, Givenchy lanseaza linia pret-a-porter si primeste un Oscar pentru creatiile purtate de Audrey Hepburn in filmul Sabrina, iar Balenciaga inventeaza linia trapez si rochia baby doll (1957-1958).

Moda in expansiune

Anii ’60 sunt marcati de o puternica dezvoltare economica si tehnologica, care duce la un boom al consumerismului. Designerii au o abordare futurista a modei si introduc fibrele sintetice in colectii. Se poarta fusta scurta promovata de Andre Courreges si Mary Quant. Aceasta din urma prezinta o colectie de cizme din PVC, Paco Rabanne creeaza primele rochii din plastic, hartie si metal, iar Yves Saint Laurent prezinta prima rochie Pop Art si primul tuxedo pentru femei. Anii ’70 sunt anii protestelor, ai experimentalismului, multiculturalismului si revolutiei sexuale. Hainele reflecta si ele schimbarea mentalitatilor: fustele maxi le inlocuiesc pe cele mini, se poarta hainele hippie, foarte colorate si machiajul psihedelic.

Designul devine un simbol al statutului social in anii ’80-’90, functionalitatea isi pierde din importanta in timp ce designul se transforma intr-o forma de comunicare, de afirmare a idealului de sine, de afisare a stilului de viata. Gasim stiluri contrastante in moda, unde exuberanta si luxul  frantuzesc sunt amestecate cu stilul baroc si romantic. Este epoca supermodelelor, a marilor show-uri de moda, a starurilor care devin imagini pentru branduri. Se inventeaza materiale noi, cum ar fi microfibrele care fac hainele mai usoare si mai flexibile, dar si mai rezistente. Incepe cultul corpurilor sculptate, iar hainele devin o a doua piele, sunt senzuale si pun in evidenta formele. Creatorii japonezi (Yamamoto, Issey Miyake, Rei Kawakubo) cuceresc Europa, iar Versace, Donna Karan sau Calvin Klein se bucura de un succes rasunator.

In anii 2000, limitele dintre haute-couture si pret-a-porter se topesc, iar posibilitatile designerilor devin nelimitate datorita coexistentei materialelor traditionale cu cele futuriste. Moda devine un fenomen global.

MUDE (Muzeul de Moda si Design) inglobeaza toata aceasta istorie, in doua etaje, unde puteti admira piese vestimentare celebre ale marilor case de moda printre obiecte de design si piese de mobilier speciale (la etajul I) si creatii haute-couture ale designerilor portughezi si spanioli (etajul II), care exprima sufletul fiecarui deceniu al secolului trecut si este o modalitate de a fi mai aproape de acest fenomen care a cuprins intreaga lume – fenomenul fashion.

{besps}/aticles1/articole/secol|width=450|height=602{/besps}

Text: Bianca Badescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *