Efectele stării de urgență “Coronavirus” asupra copiilor noștri

Dacă acum o săptămână copiii intrau în vacanță forțată în perioada 11 – 22 Martie, ca o măsură de prevenție și protecție ca urmare a pandemiei cu virusul Corona, acum lucrurile au avansat la decretarea stării de urgență în România, cu grădinițe, școli și universități închise până după vacanța de Paște, adică până pe data de 23 Aprilie.

În situația dată, copiii au experimentat un cumul de stări și emoții, de la fireasca și copilăreasca bucurie că s-au închis școlile, la întrebarea de ce, ce s-a întâmplat, la explicarea situației și înțelegerea acesteia și la urmările ce rezultă din situația actuală.

Haideți să identificăm împreună câteva dintre efectele stării de urgență asupra copiilor noștri:



  1. S-au închis școlile

Efecte pozitive:

– pe termen scurt, 1 – 2 zile, copiii s-au odihnit după programul intens avut anterior.

Efecte negative:

– copiii nu mai au un program fix, ceea ce poate conduce la o stare de confuzie, de pierderea identității de “elev”, la o rutină delăsătoare, neactivă din punct de vedere educațional – acolo unde părinții și / sau școala nu intervin prin mijloace suplimentare;

– în lipsa programului fix de la școală, copiii se culcă târziu, se trezesc târziu, au o rutină atipică și nu tocmai sănătoasă;

– se poate instala sentimentul de izolare, ca urmare a schimbării bruște de la o clasă plină cu 30 de colegi la niciun coleg.

  1. Stăm acasă

Efecte pozitive:

– timp de calitate între copii – părinți, mai ales în cazul în care unul sau ambii părinți pot lucra de acasă în această perioadă;

– recalibrare, redescoperire și conectarea la un nivel mult mai profund între frați, acolo unde, desigur, este cazul;

– copiii au mai mult timp pentru pasiunile lor: să citească, să picteze, să se joace etc;

– copiii au suficient timp în această perioadă cât să descopere noi pasiuni;

– copiii pot avea experiențe plăcute alături de părinți: pot încerca o nouă rețetă de prăjituri, se pot juca în decorarea unor clătite sau a unui tort făcut în casă, pot învăța și executa chiar rețete simple de mâncare: să facă o omletă, niște paste sau sandwich-uri la grill;

Efecte negative:

– lipsa vitaminei D, asigurată de soare, ceea ce poate duce la un sistem imunitar scăzut;

– în lipsa activităților extrașcolare, a jocului în parc, a plimbarilor în aer liber, copiii adorm foarte greu și târziu, fiind prea odihniți și inactivi fizic peste zi. Se poate suplimenta cu puțină activitate fizică în casă, cu exerciții de sport sau dans, yoga sau leapșa și ne alergăm prin toată casa, dar dacă nu vorbim de vile cu spații generoase de alergat sau curți, nici nu putem face comparația cu joaca în parc, în aer liber;

– copiii ajung, inevitabil, să petreacă mai mult timp decât în mod normal în fața aparatelor electronice, atâta timp cât părinții sunt angrenați în activitățile casnice atât de necesare acestei perioade de stat prelungit acasă sau, dimpotrivă, în activitățile jobului preluat și desfășurat de acasă;

– copiii mănâncă mai mult în această perioadă și cer mai des gustări, ceea ce, pe termen lung, nu va fi deloc benefic greutății lor corporale;

– lipsa de socializare cu prietenii, cu familia, poate fi dificilă pentru copii, cu atât mai pregnantă în cazul copiilor care sunt singuri la părinți.

  1. Școala online

Multe școli s-au mobilizat și au încercat să facă față situației prin a muta cursurile online, astfel că salutăm aceste inițiative și proactivitatea instituțiilor școlare și a profesorilor lor, deși nici aici lucrurile nu sunt perfecte.

Efecte pozitive:

– elevii nu pierd contactul cu profesorii, cu colegii și cu materia predată;

– există rutina programului de școală: mă trezesc, am școală – în fața calculatorului, am teme;

– copiii se familiarizează cu mediul online, cu tehnica actuală, cu diverse platforme de chat / conferințe, unde pot comunica atât cu profesorii, cât și cu colegii lor.

Efecte negative:

– timpul îndelungat petrecut în fața device-urilor electronice, ce le poate afecta ochii – oboseală, auzul în cazul caștilor folosite excesiv și neadecvat sau ce poate genera o stare de supraexcitabilitate;

– stări de confuzie, irascibilitate, frustrare din cauza problemelor tehnice: se testează mai multe platforme, unele merg greu, copiii nu se pot conecta, se creează grupuri și discuții interminabile cu probleme și soluțiile propuse, se pierde mult timp. 

Probabil că la o analiză mai amănunțită vom identifica și alte efecte ale acestei stări de urgență asupra copiilor noștri, însă cred că cele de mai sus sunt cele mai pregnante, pe care cu toții le-am sesizat și ne-am confruntat cu ele, sub o formă sau alta.

În aceste clipe este important să gestionăm situația cu calm, cu responsabilitate, să maximizăm elementele pozitive și să minimizăm tot ce este negativ și să ne adaptăm cât mai bine momentului, fie că lucrăm de acasă sau de la birou, fie că avem școlari online sau cu temele distribuite clasic, fie că ne place sau nu să stăm cât mai mult acasă. Suntem împreună în această situație fără precedent și împreună vom trece peste aceste momente delicate! Sănătate deplină tuturor!

Text: Cristina Niculescu