Evaluarea psihosomatică pentru clasa pregătitoare

Dacă doriți să vă înscrieți copilul la școală în anul școlar 2020 – 2021, dar acesta este născut după 1 Septembrie 2014, trebuie să faceți această evaluare psihosomatică.

Evaluarea psihosomatică se realizează în centre specializate, peste tot în țară, iar în București aceasta se realizează la Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE).

Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) este o unitate conexă a învățământului preuniversitar, cu personalitate juridică, subordonată Ministerului Educației Naționale, coordonată metodologic de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB).

Pașii necesari evaluării

  1. Programare

Pentru a putea merge cu preșcolarul la evaluarea psihosomatică la CMBRAE, aveți nevoie de o programare făcută în prealabil chiar la CMBRAE. Centrul funcționează de luni până vineri, în intervalul orar 10 – 15. În urma discuției telefonice, veți avea stabilite o dată și o oră fixă la care să vă prezentați cu copilul pentru această testare.

  1. Aviz de la medicul de familie

Un alt element care nu trebuie să vă lipsească la vizita făcută cu copilul la CMBRAE este avizul care atestă că preșcolarul este apt pentru colectivitate, apt pentru școală. Acest aviz se eliberează, de regulă, de medicul de familie la care copilul este înscris spre observație.

  1. Acte necesare

Și nu în ultimul rând, pentru a putea da această testare, copilul / adultul însoțitor trebuie să aibă pregătite câteva documente necesare, cum ar fi: certificatul de naștere al copilului – original și copie, actul de identitate al părintelui / părinților / tutorelui însoțitor – original și copie și avizul de la medicul de familie, deja subliniat mai sus. La acestea, se va adăuga o Cerere pe care o veți primi de la CMBRAE și pe care o veți completa la fața locului. În funcție de comisia cu care veți discuta, este posibil să nu vă rețină nici măcar copiile actelor, însă mai bine să le aveți la dvs decât să vi le solicite și să nu le aveți.

Cum decurge evaluarea

Odată ajunși cu copilul la centrul unde va susține această evaluare psihosomatică, odată ce veți completa cererea necesară, veți fi poftiți într-o sală de clasă unde, de regulă, funcționează mai multe comisii de evaluare concomitent. Vi se va indica ce comisie este liberă și vă puteți prezenta acolo cu copilul.

Copilul poate intra cu adultul însoțitor, ba chiar cu ambii părinți. De asemenea, copilul poate rămâne și singur la această discuție cu comisia de evaluare, însă este de preferat să aibă susținerea unui părinte, fiind practic unul dintre primele examene din viața unui preșcolar, viitor școlar.

Evaluarea este o discuție pe baza unor planșe. Există un număr fix de planșe, de regulă 5-6 planșe, care conțin desene, iar evaluatorul adresează multiple întrebări pe baza desenelor respective, de genul:

  • Ce se află în fața casei?
  • Arată-mi, te rog, din această mulțime care este pixul scurt? Dar cel gros?
  • Câte mașini sunt în imagine?
  • Indică numărul 4 din șirul de cifre de la 1 la 10.
  • Ce anotimp este în imagine?
  • Ce este greșit în aceste imagini? (copilul trebuie să identifice ce este gresit și să justifice de ce este greșit)
  • Rezolvă labirintul din desen – ajută-l pe ursuleț să găsească drumul spre casă.
  • Câte cărți albastre sunt în imagine? (într-un șir de cărți de mai multe culori)
  • Cum este copilul în acest desen – de identificat stări de bucurie, supărare, plâns etc

În plus față de planșele pe care le are comisia de evaluare, unul din cei 2 membrii poate să îi solicite copilului elemente adiționale, cum ar fi:

  • Să își scrie numele pe o foaie de hârtie;
  • Să deseneze un cerc;
  • Să deseneze un punct în interiorul cercului, în exteriorul lui, în stânga / dreapta lui, sus / jos;
  • Să enumere zilele săptămânii;
  • Să spună anotimpurile;
  • Să identifice momente din zi: dimineața, prânz, seara – de ex. “Când te duci la grădiniță? – Dimineața!”

Toate aceste elemente sunt parcurse de către copii în cadrul cursurilor de la grădiniță și ar trebui, cel puțin teoretic, să fie stăpânite cu exactitate de copil și să nu îl pună în dificultate.

Emoții, stres, plâns?

Ce se întâmplă însă dacă preșcolarul este emotiv? Dacă întâlnește o întrebare mai grea, dacă se blochează și nu mai poate sau nu mai vrea să răspundă la întrebări? Dacă începe să plângă și situația pare ruinată?

În acest caz și, evident, cu amabilitatea și indulgența comisiei, copilul poate lua o pauză, poate ieși pe hol să se liniștească și poate reintra, câteva minute mai târziu, odată ce momentul delicat a fost depășit. Dacă preșcolarul a depășit criza și devine cooperant, atunci evaluarea se va încheia, cel mai probabil, cu succes, în caz contrar, copilul și părinții pot fi rugați să revină într-o altă zi pentru a relua testarea.

În urma acestei evaluări veți primi o Recomandare, care atestă fie că preșcolarul este apt pentru clasa pregătitoare, fie că, în caz contrar, este de preferat menținerea copilului la grădiniță, în grupa mare. Această Recomandare este un document important, fără de care nu puteți înscrie copilul născut după 1 Septembrie 2014 în clasa pregătitoare în anul școlar 2020 – 2021!

De reținut!

De reținut că această testare nu este o joacă sau doar o formalitate! Pe alocuri, în funcție de planșele adoptate de comisie și / sau de întrebările adiacente, testarea nu este chiar floare la ureche! Este drept că aceasta se încadrează în plaja de cunoștințe pe care copiii ar trebui să le stăpânească de la grădiniță, însă de luat în considerare că acum copilul stă în fața a doi adulți pe care nu i-a mai văzut vreodată și care îi pun o mulțime de întrebări, unele poate chiar dificile.

De asemenea, de reținut că dacă pentru unii copii testarea implică și puține emoții, pentru alții aceasta este, efectiv, o joacă de copii.

Timpul de discuție la această evaluare este de 10 – 15 – 20 minute, în funcție de cât de repede răspunde copilul, de cât de pregătit este, de cât de emotiv sau de cooperant este.

Având în vedere că perioada de înscrieri pentru clasa pregătitoare în anul școlar 2020 – 2021 deja a început, de pe 4 Martie, acum este momentul să solicitați această evaluare, dacă este necesară copilului dvs.

Evaluarea psihosomatică vă este necesară atât pentru o școală de stat, cât și pentru o școală privată.

Text Cristina Niculescu

martie 9th, 2020 by Dudau Cristina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate