Stresul oxidativ: efectele nocive de care trebuie sa-ti feresti organismul

Auzim din ce in ce mai des discutandu-se despre stresul oxidativ si despre efectele acestuia asupra noastra. Procesul de oxidare apare atunci cand organismul proceseaza oxigenul pe care il respiram, transformandu-l in energie pentru celule. In urma lui se produc si radicali liberi care interactioneaza cu moleculele, aspect ce duce la deteriorarea mitocondriilor („uzinele energetice ale celulei”) si ADN-ului.

In egala masura, radicalii liberi stimuleaza si procesele de reparare. Atunci cand insa cantitatea de radicali liberi produsa acapareaza procesul de reparare, intervine ceea ce numim stres oxidativ.

Rolul radicalilor liberi

Stresul oxidativ apare cand organismul nu poate neutraliza radicalii liberi deoarece nu dispune de o cantitate suficienta de antioxidanti. Radicalii liberi sunt molecule instabile care reactioneaza cu alte substante, afectand celulele sau creand unele anormale, pe masura ce organismul isi indeplineste functiile zilnice.

5 obiceiuri care te ajuta sa invingi stresul

Mentinerea sanatatii ar trebui sa se numere printre preocuparile principale, cu atat mai mult ca suntem vulnerabili in fata stresului oxidativ prin expunerea zilnica la diversi factori.

Semnele stresului oxidativ

Oboseala, pierderea memoriei, durerile musculare si/sau articulare, aparitia ridurilor si a firelor albe, durerile de cap, sensibilitatea la zgomot, la infectii se numara printre semnele stresului oxidativ. De asemenea, stresul oxidativ a fost asociat cu numeroase alte probleme, precum sindromul de oboseala cronica, fibromialgia, diabetul, boala Alzheimer, insomnia, anxietatea.

Fumatul, radiatiile ultraviolete, poluarea, unele medicamente, efortul fizic intens, stresul cotidian sunt responsabili de aparitia stresului oxidativ.

Cum combati stresul oxidativ

Exista doua modalitati pentru a lupta impotriva stresului oxidativ: prin evitarea expunerii la factorii externi si prin aportul de antioxidanti. Este recomandat sa consumi cat mai putine alimente care contin zahar, sa eviti fumatul, sa te feresti de produsele cu ingrediente toxice precum lumanarile si produsele de curatare.

Cand sistemul imunitar lupta impotriva unei infectii, apare si reactia de oxidare, tocmai de aceea te simti lipsita de energie. Este important sa-ti oferi timp pentru relaxare, sa-ti incarci bateriile, sa faci sport, sa meditezi.

Antioxidantii, prieteni de incredere

Unul dintre cei mai puternici antioxidanti este chiar glutationul produs de catre organism. Contine trei aminoacizi: glicina, acid glutamic si cisteina. Pentru ca acest antioxidant sa actioneze in mod eficient si sa aiba o actiune sporita, trebuie sa consumi alimente ca sparanghelul, spanacul, rosiile, nucile. De asemenea, usturoiul, ceapa, broccoli, varza, conopida si avocado sunt recomandate.

Vitaminele C si E au un puternic efect antioxidant prin combaterea efectelor negative ale radicalilor liberi, la fel zincul, magneziul, vitamina D. Sunt recomandate suplimentele alimentare care contin aceste vitamine si minerale. Alte alimente bogate in antioxidanti sunt  fructele de padure, citricele, ceaiurile negru si verde, turmericul.

Farmacistii Catena recomanda ANTIOXsupport impotriva efectelor nocive ale stresului oxidativ, resposabile pentru declansarea majoritatii bolilor. Are rol cardioprotector, neuroprotector, antidiabetic si stimuleaza imunitatea. Mai multe detalii despre produs aflati de AICI!

Text: Ruxandra Dumitrescu

Consultant: Dr. Teodora Trusca, Medic Specialist Medicina de Familie, Clinica Medicover Oregon Park, Bucuresti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *