9 sfaturi pentru pastrarea sanatatii tubului digestiv pe timpul iernii

9 sfaturi pentru pastrarea sanatatii tubului digestiv pe timpul ierniiIarna este sezonul sarbatorilor si implicit al exceselor culinare. Unii dintre noi tinem post, altii nu, dar mai toata lumea tinde sa manance prea mult de sarbatori. Chiar si atunci cand ai un tub digestiv sanatos, pot aparea probleme. Sa nu mai vorbim despre cei care deja se confrunta cu afectiunii gastroeneterologice. Prin urmare, avem cateva sfaturi utile pentru ambele categorii.

  1. Daca ai tinut post inainte de Craciun, este important sa nu dai buzna in frigider imediat ce postul s-a sfarsit. Trebuie sa revii la o alimentatie normala treptat. In primele zile este indicat sa introduci in alimentatie proteine usoare, provenite din lactate sau din carne slaba. Carnea trebuie sa fie acompaniata de mancaruri de legume sau salate din abundenta. De asemenea, ar fi indicat sa o alternam cu peste, fasole sau ciuperci.

 

  1. Chiar daca nu am tinut post, este important sa evitam mancarurile grele si combinatiile nepotrivite. Renuntati la a manca friptura cu cartofi, ori paste cu carne. In general nu trebuie sa combinam proteinele cu carbohidrati. Renuntati la prajeli. Nu combinati mai multe tipuri de carne. Incepeti cu aperitive sau mancaruri bazate pe legume si alegeti carne doar pentru ultimul fel.

 

  1. Nu consuma alcool, grasimi si dulciuri la aceeasi masa. Desi este cea mai intalnita combinatie de Sarbatori, este si cea mai nefasta.

 

  1. Pentru cei care au hemoroizi, este important sa respecte restrictiile alimentare si in perioada Sarbatorilor, deoarece excesele alimentare pot agrava problemele sau pot declansa crize hemoroidale, ne sfatuiesc specialistii de la clinica OK Medical. In principal, persoanele care sufera de hemoroizi trebuie sa evite alimentele picante, de exemplu carnatii, preferati de multi in aceasta perioada.

 

  1. Nu uita de hidratare, trebuie sa bei cel putin 2 litri de lichide pe zi, iar alcoolul nu este inclus aici. De asemenea, consuma fibre (seminte de chia, avocado, broccoli, fasole, linte, mazare, pere) pentru a te feri de constipatie si pentru a-ti regla tranzitul intestinal.

 

  1. Incearca sa iti tii greutatea sub control! Nu te ingrasa mai mult de jumatate de kilogram, pentru ca greutatea in exces agraveaza tulburarile gastrointestinale.

 

  1. Daca nu te poti abtine sa gusti din toate preparatele de Sarbatori, alege sa mananci cantitati mici din fiecare. Mai bine mananci de 5 ori pe zi mai putin, decat de 3 ori pana nu te mai poti ridica de la masa.

 

  1. Chiar daca e iarna, frig si iti vine mai degraba sa lenevesti, incearca sa faci totusi putina miscare de Sarbatori. Exercitiile fizice iti ajuta digestia si in plus, te ajuta sa iti mentii greutatea normala. Fa o plimbare, iesi la zapada sau pur si simplu fa putin cardio in casa.

 

  1. Apeleaza la ceaiuri pentru a-ti ajuta digestia. Ceaiurile indicate pentru functionarea normala a sistemului digestiv sunt menta, sunatoarea, musetelul, anasonul, chimenul pentru arsuri la stomac si coada soricelului pentru vezica biliara.

 

Farmacistii Catena va recomanda Efi-Digest, un supliment alimentar util in tulburari digestive cauzate de excesul culinar, persoanelor sedentare si persoanelor cu probleme digestive. Il puteti gasi aici.

 

Text: Bianca Badescu