Alimentatia sanatoasa si sistemul imunitar

Alimentatia sanatoasa si sistemul imunitarOamenii moderni, locuitori ai marilor orase, isi desfasoara activitatea de zi cu zi feriti de intemperii si, in buna parte, la adapostul variatiilor importante de temperatura. Iarna aduce, pe langa temperaturi reduse, o zi mai scurta, cu expunere minimala la radiatiile solare si o oferta mai mica de fructe si legume proaspete

Pentru a face fata temperaturilor scazute, mai ales daca practicam sporturi de iarna sau lucram in exterior, este necesar sa crestem aportul de grasimi in alimentatie, fara a uita sa pastram raportul optim intre energia consumata si cea ingerata. Grasimile reprezinta sursa perfecta de energie pentru a suporta frigul, energia lor eliberandu-se mai lent decat cea din glucide. Aceasta nu inseamna ca iarna trebuie sa facem exces de mancaruri grase, dar ele vor fi mult mai avantajoase pentru organism decat in sezonul cald. Este bine sa ne orientam catre alimente care contin grasimi sanatoase, nesaturate si cu multi acizi grasi Omega 3, cum sunt produsele din peste si uleiurile vegetale. In acest fel, vom acoperi nevoile energetice ale corpului nostru, fara un exces de lipide daunatoare pentru aparatul circulator (grasimi saturate, colesterol). De remarcat ca aceste lipide pot fi si un vehicul util pentru un alt nutrient care nu trebuie sa ne lipseasca iarna: vitamina D. In mod obisnuit, ea se sintetizeaza in pielea omului sub actiunea radiatiilor ultraviolete provenite de la soare, avand un rol central in pastrarea echilibrului fosfo-calcic al organismului.

Vitamina D prelungeste durata vietii
Cercetari recente au indicat faptul ca vitamina D are numeroase alte roluri, care au ca rezultat inclusiv prelungirea duratei vietii si ca este esential un aport corespunzator. Cu atat mai mult, aceasta problema se pune iarna, cand radiatiile solare sunt reduse, iar expunerea noastra se rezuma, eventual, la suprafata tegumentara a fetei. Surse de vitamina D sunt alimentele grase de origine animala, cum ar fi carnea de peste, ficatul de pui, porc sau vita, galbenusul de ou si lactatele integrale, cele din urma prezentand avantajul de a aduce si o doza apreciabila de calciu corpului nostru. Nu sunt de neglijat produsele fortificate sau suplimentele nutritive.

Vitamina A confera stralucire tenului
O alta vitamina solubila in grasimi care ne atrage atentia pentru perioada de iarna este vitamina A. Ea este responsabila, printre altele, de troficitatea tegumentelor si mucoaselor, care isi pot asigura, in acest mod, functia de bariere eficiente in raport cu agresiunile din mediul inconjurator. O alimentatie continand doze adecvate de vitamina A ne va asigura nu numai un ten stralucitor cu o piele catifelata si sanatoasa, dar si o aparare corespunzatoare fata de virusurile si bacteriile care dau frecvent raceli, bronsite, amigdalite si chiar gripa. Vitamina A se gaseste fie sub forma de vitamina activa, retinol, in alimentele grase care contin si vitamina D, fie sub forma de provitamina (caroten), in lactatele integrale, in galbenus sau in legumele si fructele intens colorate in nuante de portocaliu, rosu, verde.

Muraturile contin vitamina C
In fine, iarna este, mai mult ca niciodata, momentul sa fim atenti la vitamina C. Si ea are functii diverse si importante in organism, de la sinteza unei proteine esentiale, colagenul, pana la apararea antitoxica si antiinfectioasa. Un organism fara suficienta vitamina C va avea probleme, chiar daca azi nu mai intalnim cazuri clasice de scorbut, ca in vremurile vechi. Daca dorim sa avem un tonus bun, sa evitam astenia si infectiile respiratorii, trebuie sa avem un aport zilnic de cel putin 100 de mg de vitamina C. Sursa cea mai buna o reprezinta, fara discutie, legumele si fructele proaspete, mult superioare suplimentelor care trebuie, in principiu, rezervate unor situatii particulare. Din pacate, fructele si legumele autohtone disponibile iarna (mere, pere, cartofi, radacinoase) nu reprezinta surse bune de vitamina C, dar ne putem asigura necesarul din fructe exotice, citrice, kiwi sau ananas, la care se pot adauga condimente verzi de tipul patrunjelului proaspat sau legume conservate prin murare, acestea din urma fiind la indemana tuturor. Sunt de mentionat indeosebi muraturile din legume bogate in vitamina, cum sunt varza, ardeii si gogosarii murati, cu mentiunea ca si solutia utilizata la murare trebuie folosita, deoarece o parte din vitamina C a migrat pe durata pastrarii produselor. Sa nu uitam produsele congelate casnice sau industriale, deoarece temperaturile scazute conserva foarte bine vitamina C. In orice sezon, legumele si fructele sunt alimente de baza, ele aducand, alaturi de vitamina C, si o multitudine de fitonutrienti, cei mai multi cu rol antioxidant, deci esentiali pentru sanatate.

In concluzie, chiar daca nu este necesar sa ne modificam radical modul de alimentatie pe perioada de iarna, exista nutrienti pe care nu trebuie sa-i uitam, pentru ca, desi ei sunt mai putin accesibili in perioada respectiva, sunt foarte importanti pentru mentinerea bunastarii organismului expus mai mult sau mai putin la temperaturi coborate.

Text: Dr.Corina-Aurelia Zugravu
Specialista igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *