Alimentele pot fi periculoase! Invata sa minimizezi riscul de contaminare

Alimentele pot fi periculoase! Invata sa minimizezi riscul de contaminareIn ultima vreme, cu totii am devenit din ce in ce mai constienti ca, pentru a tine bolile departe, este important sa mancam sanatos. Stim de unde putem dobandi nutrientii utili si ce alimente trebuie evitate pentru ca sunt nesanatoase.

 

O notiune insa ceva mai putin cunoscuta este cea de inocuitate, legata strans de ideea de siguranta a alimentelor. Ea semnifica faptul ca alimentul nu trebuie doar sa fie adecvat nutritional, el trebuie sa fie si lipsit de periculozitate pentru consumator.

Alimentul nu trebuie sa aiba nimic nociv, niciun element care sa ne provoace pe termen scurt sau lung disconfort sau boala. Dar care sunt aceste asa-zise pericole?

 

Teoretic, ele sunt atat de natura chimica, cat si microbiologica. Adica alimentele pot sa contina substante chimice nocive sau bacterii, virusuri sau paraziti care sa ne imbolnaveasca. Desigur, legile din Comunitatea Europeana limiteaza continutul de microbi, astfel incat cei care produc boli sa fie complet absenti. Aceleasi legi se ocupa si de “chimicale”, deoarece, pentru a produce alimente suficiente, este nevoie sa se foloseasca si ingrasaminte, si pesticide, si hormoni de crestere, antibiotice etc. Daca legislatia limiteaza nivelurile admise pentru aceste substante folosite in cunostinta de cauza, trebuie sa ne gandim ca exista si poluarea generala a mediului, care se regaseste mai mult sau mai putin in ceea ce mancam. Care ar fi solutia ca sa evitam problemele?

 

Masuri simple pentru a evita toxicitatea din alimente

–          Consumati carne numai de la animale care au fost verificate de medicul veterinar;

–          Spalati atent legumele si fructele, numai cu apa potabila si, eventual, folositi putin sapun (dupa care clatiti din abundenta). Multe pesticide nu se indeparteaza doar cu apa. Este dovedit ca vegetarienii ingereaza cantitati mai mari de pesticide decat omnivorii;

–          Alegeti legume si fructe de dimensiuni mai mici, mai putin aspectuoase, nu va indepartati daca vedeti in mar un viermisor… acestea sunt, de regula, dovezi ca s-au folosit foarte putine (sau chiar deloc) pesticide pentru a obtine produsele respective;

–          Daca folositi coaja de citrice la prajituri, sa le spalati minutios, cu ajutorul unei perii;

–          Curatati cartofii bine mai ales primavara, cand acestia incoltesc, deoarece contin o substanta toxica (solanina);

–          Daca simtiti miros de mucegai cand mancati alune, nuci, floricele, seminte, aruncati-le. La fel, daca legumele sau fructele au mucegait. Multe mucegaiuri produc substante toxice extrem de nocive, cancerigene chiar, numite micotoxine;

–          Carnea de peste este foarte sanatoasa, dar daca sunteti insarcinata sau alaptati, evitati pestii rapitori grasi, cum sunt macroul, rechinul,  pestele-spada. Pot contine cantitati foarte mari de mercur.

–          Nu consumati lapte sau lactate care au miros strain, de medicament sau care prezinta modificari de culoare.

–          Nu consumati oua care au un miros strain. Poate fi dovada contaminarii cu pesticide sau medicamente nepermise;

–          Preferati alimentele cu o compozitie simpla, obisnuiti-va sa analizati atent etichetele inainte de a cumpara un produs. Cu cat sunt mai multe ingrediente, cu atat exista riscul ca printre ele sa se strecoare un component poluat.

Desigur, organismul reuseste sa faca fata tuturor acestor “capcane”. Dar este de datoria noastra sa evitam, atat cat putem si fara a transforma totul intr-o obsesie, contactul cu substantele nocive.

Dr. Corina Zugravu (T114 p49)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *