Bucura-te de vitamine… A venit sezonul fructelor!

Bucura-te de vitamine… A venit sezonul fructelor!Desi ma numar printre cei care sunt prieteni cu iarna, ma bucur si cand vremea incepe sa se incalzeasca. Unul dintre motivele de baza este aparitia fructelor autohtone. In zilele noastre, avem acces la fructe intregul an, ele fiindu-ne aduse de peste mari si tari intr-un timp foarte scurt. Dar cele mai savuroase sunt fructele consumate atunci cand apar, proaspete.

Sincera sa fiu, prefer sa nu mananc in alte sezoane fructe de import, ci ma multumesc sa le consum atunci cand apar la noi. Aceasta nu numai din motive nutritionale, dar si psihologice: anul are o ritmicitate, un farmec al sezoanelor sale, farmec ce este produs si de variatia ofertei de alimente, indeosebi a legumelor si fructelor. Pentru ca, de exemplu, daca nu se poate concepe Craciun fara friptura de porc, nici vara fara pepene verde nu este vara. Dar sa revenim la momentul actual. Primele fructe care scot, timid, capul sunt ciresele. Ciresele timpurii nu sunt atat de dulci sau de aratoase ca suratele lor din iunie, dar au o valoare nutritiva particulara, pentru ca aduc vitamine si minerale cu putine calorii. Au un indice glicemic redus, deci pot fi recomandate si persoanelor suferinde de diabet. În scurt timp, ies si capsunele, care se afla printre cele mai nutritive fructe. Aduc o cantitate foarte mare de vitamina C (de cel putin doua ori mai multa decat citricele), au antioxidanti si fibre, deci tonifica organismul si il “curata” mai eficient decat orice cura de detoxifiere. Atentie: invatati-va sa savurati capsunele asa cum sunt, fara adaos exagerat de zahar sau frisca, pentru a nu transforma un aliment sanatos in aliment-problema! Alegeti capsunele mici si aromate, in detrimentul celor “de expozitie”. Si acestea, mari si fara cusur, sunt sanatoase, dar fructele mari au mai putini nutrienti si mai multa apa, deci valoarea lor nutritionala este ceva mai mica. Sa nu omitem si ciresele de iunie, mari si carnoase, dar cu un numar de calorii semnificativ mai mare. Cat despre suratele mai acre, visinele, este recomandat sa le consumam si pe ele in stare cruda, chiar daca aciditatea obisnuita nu este agreata de multi.

 

Vara lunga?! Fa-ti plinul de primavara!

 

Din iunie se cheama deja ca am intrat in vara, iar fructele ne vor oferi toata paleta de vitamine de care avem nevoie. Este de dorit sa ne asiguram toate vitaminele din alimente, deoarece doar aici acestea se afla in cantitati reciproc armonizate, astfel incat aportul exagerat al uneia sa nu determine deficienta alteia. Mai mult, un fruct nu are o singura vitamina, ci mai multe, ce lucreaza sinergic, contribuind la desavarsirea acelorasi procese metabolice. Desigur, rareori reusim sa ne hranim corespunzator si atunci trebuie sa apelam la suplimente. Dar macar acum, in belsugul de fructe caracteristic anotimpurilor calduroase, sa incercam sa nu trecem peste o zi fara 2-3 portii de fructe. Si sa nu uitati: o miscare moderna alimentara este cea a locavorilor, oameni ce mananca alimente ce sunt produse pe o arie limitata din jurul zonei in care locuiesc. In cazul fructelor, ar fi bine daca am deveni cu totii locavori, pentru ca e recomandat sa le mancam in cel mai scurt timp dupa ce au fost recoltate, astfel incat sa nu piarda niciun “strop” din vitaminele din interior pe parcursul unui transport de durata sau al unei expuneri lungi in rafturile unui magazin!

In concluzie, sa ne facem plinul cu fructe si vitamine! Sau, mai exact, sa ne facem plinul cu fructe, pentru ca ele ne aduc oricum toate vitaminele de care avem nevoie!

 

Text: Dr. Corina Zugravu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *