Colesterolul – de unde vine si de ce ne sperie?

Colesterolul – de unde vine si de ce ne sperie?Auzim adesea de pericolul pe care il reprezinta valorile marite ale colesterolului, despre colesterolul ”bun” si colesterolul ”rau”, insa putini dintre noi intelegem ce inseamna de fapt aceste lucruri si de ce trebuie sa ne monitorizam nivelul colesterolului…

 

Ficatul are rolul de a produce colesterolul si de a-l furniza tuturor celulelor care au nevoie de el, prin fluxul de sange. La sfarsitul traseului sanguin, daca a mai ramas colesterol neutilizat de celule, acesta se depune pe peretii vaselor de sange. In timp aceste depuneri se pot ingrosa si pot sa blocheze anumite vase de sange cauzand boli grave precum ateroscleroza sau atacul de cord.

Acest traseu al colesterolului se realizeaza de catre componenta LDL. In urma lui vine HDL-ul care are rolul de a curata depozitele de colesterol de pe peretii vaselor de sange, aducandu-l din nou in ficat unde este transformat in bila si trimis intestinelor pentru digestie. De aceea trebuie sa cunoastem valorile LDL –ului si HDL- ului pentru ca ele ne ajuta sa stim daca avem HDL in cantitati suficiente pentru a ne curata vasele de sange.

 

Colesterolul in analize

Ficatul unui om este capabil sa produca tot colesterolul de care e nevoie insa noi introducem prin consumul de alimente colesterol in plus, care dezechilibreaza raportul LDL /HDL.

Colesterolul total se poate determina printr-o analiza a sangelui. In cazul adultilor, valorile obtinute sunt interpretate astfel: tot ce se apropie sau depaseste valoarea de 240 mg/dl semnifica un colesterol crescut, intre 200 si 239 mg/dl sunt considerate valori la limita, iar valorile bune sunt cele mai mici de 200 mg/dl. Pentru copii se considera drept valori crescute cele care depasesc 200 mg/dl, valori la limita intre 170 si 199 mg/dl si valori bune cele sub 170 mg/dl.

 

Colesterolul marit ni-l putem oferi singuri sau poate fi un cadou“ otravit de la inaintasi “

Factorii genetici sunt considerati determinanti in situatia in care vorbim de o persoana tanara si sanatoasa la care nivelul crescut al colesterolului nu a fost determinat de prezenta altor boli. Anumite anomalii genetice pot favoriza cresterea nivelului de colesterol, indiferent de stilul de viata sau dieta al unei persoane care are in istoricul familial un colesterol crescut. In acest caz trebuie monitorizat si tinut sub control nivelul colesterolului din sange pentru a nu se ajunge in situatia critica a unor afectiuni grave.

 

Alimentatia si greutatea. Daca alegem sa mancam grasimi nesanatoase, cunoscute drept grasimi saturate putem sa ne asiguram ca in timp ne vom trezi cu un colesterol marit. Alimentele care contin aceste grasimi nesanatoase sunt: carnea grasa de vita, carnea de porc, laptele cu continut mare de grasimi, untul, oualele, branza grasa . Putem sa contracaram efectele negative ale acestor alimente consumand grasimi monosaturate si polisaturate care se regasesc in peste si alune sau fibre solubile pe care le gasim in fructe, cereale si legume.

Daca avem o greutate corporala marita inseamna ca organismul nostru a stocat calorii si trigliceride in exces si implicit avem un nivel ridicat al colesterolului. Cresterea trigliceridelor duce la scaderea colesterolului bun ( HDL ) rezultand de aici ca daca vom slabi vom contribui direct la scaderea colesterolului.

 

Stresul.Cand suntem tensionati putem alege sa mancam mai mult ca de obicei alimente grase sau dulci ajungand astfel sa ne creasca nivelul colesterolului din cauza hormonilor de stres ( adrenalina si cortizolul). In conditii de stres, ficatul produce colesterol pentru a-i asigura corpului energia necesara sa poata repara celulele degradate. Cortizolul are ca efect secundar producerea unei cantitati mai mari de zahar care ne asigura pentru scurt timp o sursa de energie suplimentara. Daca acest zahar ramane neutilizat, el se poate transforma in trigliceride sau acizi grasi care se depun la nivelul abdomenului.

 

Nivelul de activitate fizica.Putem observa un nivel crescut al colesterolului si la pesoanele sedentare sau putin active. Acest stil de viata favorizeaza scaderea colesterolului bun ( HDL ) si cresterea colesterolului rau ( LDL ).

 

Varsta si sexul. Valoarea  cantitatii de colesterol la nastere este scazuta, dar incepe sa creasca in cateva ore sau zile la copii si variaza in functie de varsta, sex, rasa, alimentatie, echilibru neuro-endocrin sau profesie. Astfel, la barbati valoarea medie este 250 mg % la varsta de 50 ani, dupa care scade usor. La femei, valorile cresc odata cu varsta, atingand valoarea maxima de 280 mg % in jurul varstei de 50 ani, dupa care scade usor.

 

Starea generala de sanatate.Se pot confrunta cu un colesterol marit persoanele care au afectiuni cum sunt: hipotiroidismul, bolile pancreatice, nefrita cronica, bolile cailor biliare, obezitatea, alcoolismul, sarcina. De asemenea, unele medicamente de tipul corticosteroizilor, steroizilor anabolizanti, unele diuretice pot cauza cresterea colesterolului.

 

Fumatul activ cat si cel pasivpot duce la scaderea nivelului colesterolului bun ( HDL ). Daca se renunta la fumat, dupa o perioada de timp se poate observa normalizarea valorii HDL – ului. Si colesterolul rau (LDL) poate fi influentat de fumat in sensul cresterii valorii sale, iar o valoare crescuta poate duce la aparitia unor boli arteriale periferice.

Fiind atenti la toate aceste aspecte, ne putem tine sub control valorile colesterolului si ne putem bucura de o stare buna de sanatate mai mult timp.

 

Text: Bianca Badescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *