Controlul greutatii vara

Controlul greutatii varaGlezne dezgolite, rochite scurte in mii de culori, decolteu la vedere… vara este o perioada in care transparenta si sumarul vestimentar stabilesc trandurile. Fara indoiala de aceea acesta perioada se suprapune cu una in care avem tendinta sa acordam o mai mare atentie greutatii noastre, aspectului in general. Ce sta la baza oscilatiilor de greutate pe timp de vara vom vedea in cele ce urmeaza.

Avem tendinta sa credem ca sezonul cald, cu fructele si canicula lui, ne va ajuta sa reusim sa atingem talia atat de ravnita pe toata perioada “hibernarii” de iarna. Lucrurile nu se aseaza insa mereu asa cum ne-am dori, o mare parte a activitatilor estivale avand ca “tragic deznodamant” o dezolanta crestere a dimensiunilor.

Consumul de apa influenteaza greutatea
Exista credinta ca variatiile de greutate sunt strict legate de pierderea sau acumularea de grasime. De cele mai multe ori insa, de aceste schimbari se face responsabila cantitatea de apa acumulata in organism. Vara si activitatile intense desfasurate la temperaturi crescute duc mai degraba la cresterea in greutate decat de pierderea kilogramelor in plus. Cantitatea de apa pe care o pierdem prin transpiratie este inlocuita de corp din fructe si alimente, scaderea in greutate fiind deci iluzorie. Mai mult, in procesul de acomodare cu noile temperaturi crescute la care corpul este supus, este necesara o crestere a volumului de apa din organism si deci o crestere a numarului de kilograme.

Apa reprezinta aproximativ 60% din organismul uman. Cantitatea de apa pe care corpul are nevoie sa o inlocuiasca zilnic, eliminand-o prin urina si transpiratie, este de 2,3 l. Eliminarea apei este accelerata de efortul fizic si de cresterea temperaturilor. Asa se explica indemnul medicilor pentru consumul constant de apa pe perioada verii si in cadrul sesiunilor de fitness.

De ce ne ingrasam vara?
Ca raspuns la acesta intrebare putem avea doua directii de abordare. Pe de-o parte avem problemele de tranzit ale apei in organism mentionate anterior, iar pe de alta parte, noile obiceiuri ale sezonului care de cele mai multe ori conlucreaza impotriva ideii nostre de silueta ideala.
• Vara abunda de activitati de relaxare precum gratarele pline cu bunatati sau mesele de la tara, bucataria traditionala care foarte rar se lasa intimidata de concepte precum colesterol sau celulita
• Perioadele de concediu care abunda pe perioada calda, implica cu necesitate deliciile meselor in oras iar acest lucru nu se constituie chiar intr-un srijin pentru silueta.
• Caldura peste limitele suportabilului de multe ori, ne face imposibila orice initiativa de a face sport. Asa ajunge de multe ori bicicleta un simplu cuier pentru haine sau support pentru plantele agatatoare.
• Marirea dimensiunilor zilelor ne determina sa dormim mai putin si sa ne modificam orarul meselor incepand cu cerealele de la ora 11 si terminand cu pizza ce acompaniaza atat de bine filmul de la ora 22.
• Consumul mare de energie duce la o crestere a nevoii de zahar si sare. Caldura ne face sa vrem sa ocolim mancarurile calde, gatite si sa recurgem la hrana procesata. Mai mult avem tendinta de a insoti aceste “mese” cu mai multe sucuri racoritoare, limonade sau ceaiuri reci cu miere, toate daunatoare pentru greutatea optima

Cum slabim vara?
• La gratar axati-va mai degraba pe legume servite cu sosuri sarace in calorii. Fructele si legumele de sezon ne vor ajuta in controlul greutatii si vor aduce un plus de vitamine, minerale, antioxidanti si fier, necesare starii de sanatate si deci bunei functionari a organismului.
• Incercati sa redescoperiti frumusetea gatitului impreuna decat sa apelati la metodele fast-food.
• Cand vine vorba de exercitii, rutina este buna. Nu uitati de sport fie dimineata, fie seara.
• Pune-ti ordine in mese si tine-te de program! Trei mese principale si doua gustari sunt suficiente.
• Respecta-ti somnul!
• Renunta la racoritoare sau diminueaza consumul la doua pe zi, la ie;irile cu prietenii. Alege apa sau cel mult racoritoarele naturale, facute in casa cu indulcitori. Ele nu iti vor afecta greutatea la fel de mult.

Text: Irina Chelarescu
Consultant: Doctor Cristina Matei,
Medicina de Familie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *