Fructele de sezon, boom de vitamine

Fructele de sezon, boom de vitamineAnul acesta, caldura si soarele au venit cam tarziu… Primavara ploioasa, racoroasa, ne-a suparat, dar a fost o adevarata binecuvantare pentru roadele pamantului. Pe tarabele pietelor romanesti se rasfata acum o adevarata simfonie de culori, in care solistele de marca sunt, cu certitudine, capsunile si zmeura.

 

Gustul fructelor de vara este absolut savuros, dar mai presus de asta, ele reprezinta adevarate comori nutritionale care trebuie exploatate la maximum… indeosebi acum. In plus, daca nu le mancam acum, cand sa le mai mancam ? Doar sunt fructe de sezon! Desigur, capsunile si zmeura sunt disponibile si in alte sezoane, dar cele care se gasesc in prezent sunt de cele mai multe ori autohtone (sau vin din zone foarte apropiate) si s-au copt in conditii absolut naturale. Ca atare, nutrientii pe care ii contin nu s-au degradat, lucru care se intampla daca fructele stau mult, inainte de consum, la temperaturi si in conditii de umiditate neadecvate. Dar ce contin fructele noastre rosii?

 

Adevar: fructele rosii contin Omega-3

In primul rand, au un nivel foarte mare de vitamina C, cea care ne pastreaza tonusul fizic si nervos, ne fereste de viroze respiratorii si ne “furnizeaza” un ten luminos si stralucitor. Urmeaza vitamine din complexul B, inclusiv cu un nivel ridicat de acid folic, ca si vitamina K, ce ne pazeste de sangerari. Incredibil, dar adevarat: zmeura si capsunile au si acizi grasi Omega-3, chiar daca au un nivel lipidic nesemnificativ. De asemenea, sunt o ‘’comoara” de minerale, avand mangan, iod, potasiu, magneziu, cupru…si totul cu foarte putine calorii! doar 30 la 100 de grame! Sa nu uitam polifenolii antioxidanti, care ne mentin in forma si nu ne lasa pur si simplu sa imbatranim. Consumul zilnic de capsuni sau zmeura are actiuni antiinflamatoare, datorita combinatiei unice de fitonutrienti (antocianine, flavonoli, terpenoizi etc). Aceste fructe au efect si in inflamatiile acute, si in cele cronice.

 

Atentie, insa!

Fructele rosii de vara sunt in mod deosebit fragile si perisabile. Dupa 2 zile de la culegere, vitamina C si polifenolii incep sa se degradeze, sa se piarda. Umiditatea optima la care trebuie pastrate este mai mare ca cea din frigiderele noastre, de aceea ele trebuie puse in cutii de plastic speciale, inchise. O temperatura potrivita pentru capsuni si zmeura este cea de doua grade Celsius. Valoarea nutritiva este influentata si de gradul de coacere: atat fructele necoapte, cat si cele prea coapte pierd nutrienti. Le putem evalua gradul de coacere dupa culoarea specifica, roz-rosie, foarte intensa. Si pentru a beneficia la maximum de minunile nutritionale de sezon, e bine sa nu le ocolim macar de 3-4 ori pe saptamana. O portie de capsuni are 140 de grame (o cana) si se poate evalua ca fiind formata din 8 capsuni mari (18 grame per capsuna). Desigur, dimensiunile fructelor pot varia. De exemplu, zmeura salbatica este mult mai mica si un singur fruct are in jur de 4-5 grame. Deci numarul de fructe care formeaza o portie este mult mai mare.

Depasind aceste detalii “tehnice”, va recomand cu caldura capsuni si zmeura! Trebuie sa recunoastem ca niciodata nu pot fi prea multe…

 

Autor: Dr. Corina Aurelia Zugravu,

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *