Reguli de baza in nutritie

Alimentatia este foarte importanta in mentinerea unui stil de viata sanatos si este esentiala in intretinerea frumusetii. Este de prisos sa mai spunem ca ceea ce mancam se vede pe chipul nostru si ca nu exista dieta fara urmarea unui plan alimentar echilibrat. Pentru ca nutritia este un capitol intens comentat, am dorit sa inlaturam posibilele zvonuri aparute pe marginea subiectului si am stat de vorba cu doamna doctor Ruxandra Plesea, specialist in diabet si nutritie, si am aflat care sunt cele mai importante reguli alimentare pe care oricine ar trebui sa le urmeze daca isi doreste o viata sanatoasa.

Tonica TV: Care ar fi primele 3 reguli de baza in nutritie, valabile pentru toata lumea?

Ruxandra Plesea: Este important ca, la fiecare masa, sa avem in farfurie legume, mai exact jumatate din portie sa fie reprezentata de legume. Regula numarul 2 spune ca organismul nostru are nevoie, de 3 ori pe zi, de surse de glucide, proteine si lipide. A treia regula cere ca noi sa rafinam dieta cautand calitatea. Asta inseamna sa mancam alimente care cresc in sezonul respectiv, alimente care nu au fost conservate sau procesate si sa mancam alimente de productie locala. De asemenea, este ideal sa cumparam produsele si sa le pregatim noi insine acasa.

Tonica TV: Nutritia si sportul sunt subiecte intens dezbatute. Cu cat timp inainte sa mergem la sala, respectiv dupa sala este recomandat sa mancam si ce anume?

Ruxandra Plesea: Inainte de sala, cu jumatate de ora, si dupa sala, la jumatate de ora, este bine sa luam o gustare bazata pe glucide. Asadar, inainte de sala putem servi un iaurt cu fulgi de ovaz, o banana sau un sendvis cu paine integrala si cu branza slaba. Este bine sa evitam mancarurile foarte grase deoarece acestea ingreuneaza digestia si provoaca disconfort in timpul exercitiilor fizice. De retinut ca mesele complexe se iau fie cu 2 ore inainte de sala, fie cu 2 ore dupa sala.

Tonica TV: Cum facem fata atunci cand avem pofta sa mancam ceva dulce?

Ruxandra Plesea: Pofta de dulce semnifica, de fapt, nevoia de glucide, asadar, ca sa scapam de pofta de dulce, trebuie sa nu sarim peste mese si sa luam un mic dejun complex care sa contina si aceste glucide lente care ne vor da energie pentru cel putin jumatate din zi.

Tonica TV: Cand este recomandat sa mancam fructe? Le putem consuma in orice moment al zilei?

Ruxandra Plesea: Da! Faptul ca acestea putrezesc in stomac este doar un mit si nu este adevarat. Fructele se pot consuma oricand, insa persoanele care observa ca, mancand fructe dupa masa, resimt balonare este indicat sa le consume intre mesele principale.

Tonica TV: Dati-ne un exemplu de un mic dejun, un pranz si o cina sanatoase.

Ruxandra Plesea: Un mic dejun ar consta intr-un ou fiert, legume si paine integrala. Apoi, la ora 10:00, trebuie sa fie o gustare formata dintr-un fruct. La ora pranzului, care este indicat sa fie intre orele 13:00 si 14:00, trebuie sa avem iar o masa complexa care sa contina paste integrale, salata de rucola si o portie de peste sau friptura, ca sursa de proteine. Mai tarziu, la ora 17:00, atunci cand organismul nostru cere ceva dulce, pentru ca apare hipoglicemia fiziologica de la ora 17:00, este recomandat sa mai consumam o portie sau doua de fructe proaspete. Cina trebuie luata cu minimum 3 ore inainte de culcare si poate consta intr-o mancare la cuptor cu legume si carne. Poate fi formata din peste si un cartof mic copt la cuptor.

Farmacistii Catena recomanda produsele Naturalis. Daca iti doresti sa-ti imbunatatesti tranzitul intestinal si sa-ti detoxifici in mod natural organismul, atunci cu siguranta vei fi incantata de suplimentul alimentar Fibro Activ Forte de la Naturalis! Mai multe detalii despre produs gasiti aici.

 

Text: Madalina Manole