Spanacul, portia ta zilnica de sanatate

Spanacul, portia ta zilnica de sanatateBeneficiile pe care le are spanacul asupra sanatatii noastre sunt multe, chiar daca, la prima vedere, frunzele acelea verzi nu-ti inspira nimic. Spanacul are, de fapt, mai multi nutrienti decat orice alta planta si, in plus, numarul de calorii este unul nesemnificativ.

Desi este foarte sarac in calorii, spanacul este foarte bogat in vitamine, minerale si fitonutrienti. Vitamina K, vitamina A, magneziul, acidul folic, fierul, manganul, calciul, vitamina C, vitamina B2, potasiul, vitamina B6 sunt si ele prezente in frunzele spanacului. Este o sursa foarte buna de proteine, fosfor, vitamina E, zinc, fibre alimentare si cupru. In plus, este o sursa buna de seleniu, niacina si omega-3 acizi grasi.

 

Remember Popeye?

Nu exista copil al zilelor noastre care sa nu-l stie pe Popeye Marinarul. Acest personaj animat era celebru pentru usurinta cu care zdrobea cutiile de spanac. Imediat ce isi consuma conserva cu spanac, muschii lui Popeye se mareau instantaneu si prindea putere.

Ei bine, spanacul poate fi folosit si ca protectie impotriva diferitelor boli, dar si impotriva afectiunilor specifice conditiilor atmosferice.

 

Afla care sunt proprietatile nutritionale ale spanacului!

 

  1. Spanacul abunda in nutrienti si este inca usor de gasit pe piata. In plus, este accesibil tuturor.
  2. Este un aliment versatil. Poate fi consumat crud intr-o salata (si este mult mai hranitor decat salata iceberg), fiert sau adaugat in supe si alte feluri de mancare. Spanacul este incarcat cu flavonoide, care actioneaza ca antioxidanti, protejand organismul de radicalii liberi. Cercetatorii au descoperit cel putin 13 compusi flavonoidici diferiti care actioneaza in calitate de substante anticancer.
  3. Spanacul mentine inima sanatoasa. Este o sursa importanta de vitamina C si A – antioxidanti care ajuta la reducerea radicalilor liberi din organism. Mai mult, acesta mentine nivelul colesterolului in limitele normale. In plus, acidul folic este bun pentru sanatatea sistemului cardiovascular, iar magneziul ajuta la scaderea tensiunii arteriale.
  4. Sanatatea gastro-intestinala poate fi pastrata prin consumul regulat de spanac. Beta-carotenul si vitamina C protejeaza celulele organismului de efectele nocive ale radicalilor liberi. De asemenea, deteriorarea ADN-ului si aparitia mutatiilor in celulele din colon pot fi prevenite prin administrarea de acid folic, care este prezent in aceasta leguma cu frunze verzi.
  5. Unele boli inflamatorii, cum ar fi artrita, osteoporoza, durerile de cap, migrena, astmul bronsic, pot fi prevenite datorita proprietatilor antiinflamatorii ale unora dintre elementele nutritive continute de spanac.
  6. Studiile au aratat ca consumul de legume cu frunze verzi poate incetini declinul activitatii cerebrale, ce se manifesta odata cu inaintarea in varsta. Deci, mananca verdeturi pentru metinerea tineretii si agilitatii creierului.
  7. Ati auzit de luteina? E un carotenoid din spanac, care protejeaza impotriva bolilor de ochi, cum ar fi bolile legate de varsta, cataracta si degenerescenta maculara. Exista unele studii care demonstreaza eficienta spanacului asupra bolilor de ochi atunci cand este consumat si gatit cu o lingurita de ulei de masline sau consumat langa alte alimente care contin grasimi.
  8. Fierul este deosebit de important pentru femeile aflate la menstruatie, dar si pentru copiii si adolescentii in crestere. In comparatie cu carnea rosie, spanacul are mai putine calorii si este o excelenta sursa de fier. Fierul este o componenta a hemoglobinei, care transporta oxigenul la toate celulele corpului.

Acestea sunt doar cateva dintre beneficiile spanacului, insa, cu toate acestea, exista cateva motive pentru care unii oameni nu consuma spanac:

  • Alergia la spanac;
  • Spanacul este una dintre legumele care contin cele mai multe pesticide, asa ca este important sa mananci spanac organic;
  • Oxalatii din spanac pot interfera cu absorbtia de calciu. Persoanele care au probleme cu rinichii sau vezica biliara sunt sfatuite sa fie foarte atente la consumul acestei legume;
  • Este posibil ca spanacul sa afecteze buna functionare a glandei tiroide, intrucat acesta contine compusi goitrogeni ce blocheaza absorbtia iodului.

 

Text: Andreea Popescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *