Dana Budeanu: „Cuvantul de ordine in aceasta primavara este PRINT”

Dana-BudeanuDana Budeanu si-ar fi dorit sa studieze Artele Plastice, insa a ajuns sa studieze la Londra cu totul altceva. Fire indragostita de pictura, Dana se caracterizeaza ca fiind o fetita care s-ar imbraca numai in rochii mici, din dantela. Are in derulare proiecte frumoase si vrea sa va impartaseasca si voua cateva secrete… de stil.

 

Tonica: Buna, Dana. Care este momentul cand o femeie isi descopera stilul? In “Manualul de stil” spuneai ca stilul nu are varsta, are doar substanta…

Dana Budeanu: Stilul inseamna informatie… informatia pe care o primim de cand ne nastem si pana ajungem la maturitatea care defineste, in cele din urma, ceea ce suntem din punct de vedere stilistic. Suntem foarte diferiti, tocmai din perspectiva informatiei de toate felurile si a experientelor adunate in ceea ce mai tarziu devine inspiratie… inspiratia ce ne contureaza stilul personal.

 

Ti-ai dorit sa urmezi Artele Plastice, insa ai plecat la Londra pentru a studia cu totul si cu totul altceva. Si-a lasat Londra amprenta in ceea ce priveste alegerile tale ulterioare in materie de fashion?

Perioada lunga petrecuta acolo m-a definit total din acest punct de vedere. Este singurul loc din lume unde m-am simtit libera. Acolo esti liber sa te formezi. Inevitabil, tot acest context a influentat si definit ceea ce sunt azi.

 

De-a lungul carierei tale ai avut ocazia sa imbraci si sa sfatuiesti numeroase persoane publice de la noi, dar si vedete internationale. Numeste-ne cateva dintre ele si spune-ne daca a fost greu sau usor.

Da… am colaborat si colaborez cu foarte multe persoane publice, asa cum le numiti voi… cu majoritatea ma leaga si o relatie de prietenie… altfel nu cred ca poti construi relatii pe termen lung, fie ele doar profesionale. Nu le voi enumera… sunt foarte multe. Colaborarile mele, in general, nu se desfasoara punctual… sunt contracte pe termen foarte lung. Nu poti transforma sau ajuta din punct de vedere stilistic o persoana in urma unei colaborari de cateva zile. Nu cred deloc in asa ceva. Transformarile stilistice tin de foarte multe coordonate: personalitate, stil de viata, timp, aspect fizic, chimie etc. Nu, nu mi-a fost greu cu niciuna dintre aceste colaborari… niciodata. Imi fac foarte bine meseria.

 

Vrem sa aflam cat mai multe de la tine in ceea ce priveste stilul. Asa ca… la ce anume ar trebui sa renunte romancele pentru a parasi “turma”?

Mie nu mi se pare ca exista o “turma”. Aceasta a existat candva dupa revolutie, atunci cand trebuia sa ai sireturi fosforescente si prespalati. Azi, uniformizarea gresita este aceea rezultata in urma promovarii exemplelor extrem de gresite din punct de vedere vestimentar. Femeile nu stiu ce li se potriveste si, in general, ce ar trebui sau nu sa poarte. Asta pentru ca informatia de moda promovata in Romania NU EDUCA. Deloc. Aceasta informatie doar indica ce sa porti sau nu, unde, cum… netinand cont de diversitatea receptorului catre care informatia este transmisa. Suntem diferite… unice… fiecare. Informatia care educa este aceea in care te regasesti si pe care o simti. Degeaba citesti ca obiectul vestimentar X nu se mai poarta. Nu se mai poarta de ce? Poate mie imi sta bine si poate-l pot potrivi altfel.

 

Si mai ales spre ce ar trebui sa se indrepte primavara asta, la ce elemente sa apeleze pentru a fi in pas cu ceea ce se cere?

Cuvantul de ordine in aceasta primavara este PRINT. Ca stil, cel foarte relaxat, aproape sportiv.

 

Alaturi de Alex Velea si Smiley ai lansat colectia “Fratziwear prezinta Maidana”. Cand si cum v-a venit ideea, cat timp ati lucrat la colectie si ce ne poti spune despre acuzatiile de plagiat care au aparut in urma acestei colectii?

Am lansat un proiect foarte frumos. Am lucrat mult, foarte mult. A fost o investitie mare din toate punctele de vedere. Cum am mai scris si spus: Maidana a aparut acum doi ani, pe un hol, unde stateam de vorba cu Andrei, de vreo ora, despre visuri. Fiecare cu visurile lui, pana s-a ajuns la cel comun. L-am visat si pe cel din urma si totul s-a terminat cu Andrei spunand: “Tu ar trebui sa faci ceva care sa se numeasca MAIDANA”. Am plecat fiecare spre visurile lui, care s-au si implinit. Am ajuns apoi la cel din urma vorbit si am facut ceva care se numeste MAIDANA. MAIDANA a pornit atunci, dar se naste acum. Si suntem trei… ei, FRATZIWEAR, Smiley si Alex Velea, inspiratia a ceea ce azi este MAIDANA, si “MAI”- ul din DANA, aceea sunt eu, Dana Budeanu.

Nu stiu nimic despre vreo astfel de acuzatie. Este prima data cand aud. Plagiat? Cred ca este o gluma sau o dezinformare. Chiar nu stiu, n-am auzit.

 

Povesteste-ne putin si despre stilul tau personal. Se reflecta el in ceea ce crezi? De unde alegi sa te imbraci?

Sunt o fata care ar sta doar in rochii mici, din dantela. Rochiile mele sunt despre fetita dinauntru, iar accesoriile sunt despre femeia din exterior. Atat. De ani buni, hainele mi le fac singura, precum si bijuteriile… nu cumpar decat piese ce mi se par fantastice din punct de vedere creativ si muuuulti pantofi.

 

Arati foarte bine si ai declarat ca este aberant sa nu acceptam ca medicina evolueaza in domeniul operatiilor estetice, si nu numai. Asupra carei parti a corpului nu ai interveni niciodata si ce le sfatuiesti pe femeile care isi doresc o operatie estetica?

Am trecut prin acest “proces” si am revenit la varianta naturala si fara ajustari. Bineinteles ca sunt deschisa evolutiei medicinei in acest sens. Niciodata nu mi-as schimba fizionomia… atat. Incurajez absolut toate femeile sa apeleze la un astfel de ajutor, daca acest lucru le bucura si le ofera acea siguranta fizica si emotionala de care au nevoie. Mi se pare ignoranta o atitudine radicala referitoare la acest subiect.

 

Spre ce culori sa ne indreptam primavara aceasta, in functie de silueta?

Spre PRINT, cum am spus si mai sus. Exista variante pentru toate tipurile de silueta. Nu recomand “refugiul” in negru. Este o teorie gresita, cum ca negrul acopera, slabeste etc. Croiul conteaza, nu culoarea.

 

Cui se adreseaza colectiile tale?

Acelora carora le place ceea ce fac. In general, nu ne imbracam decat cu ceea ce ne place… sper. Cand aud formularile de genul “Femeia puternica care stie ce vrea” sau mai stiu eu ce aberatii sau exprimari penibile alaturate unui brand sau altuia, ma pufneste rasul. Orice colectie, brand, linie sunt viziunea unui creator. Cumparatorul se identifica cu mesajul transmis de acesta si atat.

 

Care ar fi primul aspect pe care-l observi la o persoana atunci cand o intalnesti pentru prima data?

Ochii.

 

Daca te-am ruga sa te descrii intr-un cuvant, care ar fi acela?

Iubire.

 

Text: Ruxandra Raica