Janina Nectara, sunetul schimbarii in lumea modei II

janina-nectaraEste fondatoarea blogului “Fashion avec Passion”,ambasador Gucci in Romania al proiectului umanitar Chime for Change, a avut ocazia sa colaboreze cu unele dintre cele mai mari case de moda din lume si ne-a trimis poze in exclusivitate de la Milano Fashion Week.

Va lasam, asadar, cu incantatoarea Janina Nectara sa aflati cum este sa traiesti… “visul parizian”.

 

Ai avut norocul sa dai mana cu marii designeri internationali. Ne poti descrie aceste trairi?

J.N.: Pentru ca la un moment dat am colaborat cu o anumita televiziune, am interievat couturieri, supermodele, muzicieni sau ceea ce numim noi “fashion people”. Boy George, Pharrell Williams, Giambattista Valli, Antonio Marras, Pierre Cardin, Anna dello Russo, BryanBoy, Susan Tabak, Karolina Kurkova, Isabeli Fontana, Natalia Vodianova, Anja Rubik, Fan Bing Bing, Claudia Schiffer au fost doar cativa. Aceasta experienta a fost una fugitiva, timpul ne presa in conditiile in care nu eram singura care isi propusese sa ia cateva declaratii de la personalitatile respective.

Insa cu ocazia unor evenimente mai relaxate sau dupa terminarea show-urilor, i-am cunoscut si pe Marc Jacobs, Rick Owens, Elie Saab, Giorgio Armani, Miuccia Prada, Zuhair Murad, John Galliano, Jean Paul Gaultier, Yohji Yamamoto, Karl Lagerfeld, Diego Della Valle, Rachel Zoe, Mary Katrantzou, Nicola Formichetti, Manolo Blahnik.

Nici nu-mi vine sa cred ca inca tin minte in cele mai mici detalii toate intalnirile. Fiecare personalitate este un univers fascinant de idei, contradictii, intrebari si intalnirea cu ei a fost poate cel mai mare castig personal. Observandu-le atent discursul si comportamentul, am aflat ca Miuccia Prada si Karl Lagerfeld sunt adevarate enciclopedii in istoria artei si ca nimeni nu are calitatile sociale ale lui Giambattista Valli, plus abilitatea de a vorbi fluent 5-6 (cel putin atatea l-am auzit eu vorbind cu reporterii). De asemenea, nimeni nu-i poate bara lui Marc Jacobs debitul verbal, asa cum nu am intalnit nici o persoana care sa egaleze eleganta si galanteria lui Giorgio Armani. Sunt calitati extraordinare, pe care mi le-as dori pe toate pentru mine. Muncesc pentru asta si chiar glumeam cu un prieten ca daca cu istoria artei m-as descurca, plus limbile straine intr-un viitor probabil, in fata “fenomenului Marc Jacobs” oricat de mult m-as stradui, n-o sa am nici o sansa.

 

Care este sfatul pe care l-ai da unei passionate de moda, aflata la inceput de drum?

J.N.: In termeni profesionali, orice peroana pasionata de moda poate merge pe foarte multe carari daca e la inceput de drum. Nu trebuie neaparat sa isi construiasca o cariera insistand sa devina designer sau model, primele chipuri care se vad in lumina reflectoarelor. Moda e un domeniu atat de complex si de ofertant (nu degeaba industria genereaza la nivel mondial cele mai mari venituri), plus ca e chiar mai dificil sa mearga pe caile clasice. Karla Otto, spre exemplu, si-a construit un adevarat imperiu financiar din servicii de PR specializate in fashion.

Daca vorbim de tara noastra sunt foarte multe domenii conexe insuficient dezvoltate, unde se lucreaza cu “tehnologie” ori depasita ori total inadecvata domeniului. Nu merge sa imprumutam strategiile folosite la Uzina Mecanica Bucuresti si sa le implementam in moda. Consultanta, product development, merchandinsing, marketing, buying, styling, digital media si multe alte arii conexe sufera acut din lipsa de specialisti. Si pentru a crea un imperiu ca al Karlei Otto, o pasionata de moda, tocmai pentru ca e pasionata, ar trebui sa se scolarizeze, sa se specializeze intr-o institutie academica. Altfel, va bajbai pe intuneric in inflatia de autodidacti.

Bloggerii ar trebui sa urmeze cursurile unei facultati de profil. De obicei, in aceasta zona se indreapta cel mai rapid tinerii si bine fac, fiindca asistam la o adevarata revolutie online. Insa nu trebuie confundata pasiunea pentru haine cu pasiunea pentru moda. Se observa la multi dintre ei incapacitatea de a numi un trend (fara a trage cu ochiul la The September Issues al vreunei reviste de profil) sau de a motiva de ce o colectie va avea sau nu succes fara a implica explicatii ce tin de gust personal. Toate aceste cunostinte survin in urma studiului istoriei modei, a istoriei artei, a comportamentului consumatorului, a matricelor de buying s.a.m.d.

Scoala face diferenta intre a ingrosa randurile muncitorilor de la uzina de moda ad-hoc si a obtine o viziune globala asupra industriei. Tom Ford, la VOGUE FASHION FESTIVAL in Londra, indemna tinerii in aceeasi directie. Si daca Tom Ford spune asta…

 

Se zice ca cea mai simpla maniera de a te face remarcata este cu ajutorul accesoriilor. Ce ne recomanzi in aceasta toamna?

J.N.: Spre norocul meu (si-al tuturor), indiferent de trenduri, oferta designerilor este atat de variata, incat trebuie doar extragem de la fiecare, piesele care ni se potrivesc. Nu as recomanda procesul invers, acela in care noi ne adaptam trendurilor. Bine, sa nu ma intrebati asta cand o sa am o linie de accesorii de vanzare si o sa fiu presata de cifre.

Lasand gluma la o parte, ce vreau sa evidentiez, chiar daca nu raspund punctual la intrebare, este ca indiferent sezon, in loc sa ne adresam obsesiv perpetua intrebare “Ce se poarta?”, am fi mult mai castigati daca ne-am identifica propriul stil vestimentar. Si nu e un proces atat de greu pe cat pare. Prin incercari repetate, in conformitate cu experienta si preferintele noastre estetice, oglinda ne va spune singura ce ne avantajeaza cel mai bine. Iar asta nu inseamna ca celelalte variante sunt gresite. Sunt doar “alte varinate” si atat. Pentru ca moda nu se inscrie in tipare, ba chiar menirea ei e sa le sparga.

Asadar, intentia de adopta imediat ultimele trenduri, manati de frica de a nu fi catalogati drept “prost imbracati”, este doar un obicei inoculat de ambitiile societatii de consum. In cercurile restranse ale cunoscatorilor, ale celor ce creeaza moda, nu existe conceptul de “bine/prost imbracat” si nici macar cel de “kitch”. Fiecare tinuta este observata si daca ideea pe care o ilustreaza este buna, va fi analizata cu interes maxim si in final dezvoltata. Daca nu, se ignora si se trece la urmatoarea, cu aceeasi usurinta cu care daca nu iti place, probabil, ce ai gustat te opresti din mancat si comanzi altceva in loc sa te plangi incontinuu ca nu e gustos.

Maladia contemporana este chiar teama de a nu gresi, iar telul este de a scapa de fobia de a fi criticat, dublata de neobosita sintagma “ce o sa zica lumea”.

De ce e moda un univers atat de fascinant?! Pentru ca Noi suntem moda. Tu, eu, studenta de la medicina, doamna de la biroul X si nu trendurile de pe podium. Asa cum insusi Karl Lagerfeld spunea, MODA CARE NU COBOARA IN STRADA, NU ESTE MODA.

 

Text: Andreea Popescu