Dureri de cap? Mare grija la alimentatie!

Durerile de cap provoaca un disconfort general dar pot avea in timp si alte efecte periculoase pentru organism. Din aceste doua motive este bine sa observam daca principala cauza este alimentatia. Unele alimente sau substantele prezente in ele pot fi cauza acestor dureri. In continuare aflati care sunt substantele periculoase si alimentele care pe care trebuie sa le evitam daca ne confruntam frecvent cu dureri de cap aparent fara motiv.

Glutamatul de sodiu (E 621)

Este folosit pentru a elimina gustul metalic al alimentelor conservate si pentru a le conferi prospetime. Substanta este o neurotoxina care poate afecta creierul si este cunoscuta sub diverese denumiri: „sare chinezeasca”, „umami”  sau „MSG”. El este introdus in unele alimente procesate cum ar fi: supele concentrate, budincile, sosurile si conservele. Il gasim ca atare mentionat pe eticheta produsului sau ne putem da seama ca este inclus in alimentul respectiv daca gasim mentionat pe eticheta alimentului ca acesta contine: proteina vegetala hidrolizata, arome naturale sau aromatizanti. Are o actiune destul de rapida, dureaza aproximativ 30 de minute pana la aparitia migrenelor, insa poate cauza si ameteli sau disconfort abdominal.

Dureri de cap: cauze si simptome

Glutamatul este prezent si in unele alimente naturale ca: rosii, ciuperci, spanac, mazare, soia, cereale drojdii, extracte vegetale sau carnea rosie.

Tiramina

Este un aminoacid rezultat din descompunerea proteinelor si este prezenta in majoritatea alimentelor care sunt pastrate mai mult de 48 de ore in frigider (proaspete sau fierte) sau care sunt conservate sau murate pentru o perioada mai mare de timp. Tiramina contin branzeturile invechite precum: cheddar, gorgonzola, camembert, brie sau cascavalul. De asemenea, carnea prelucrata si afumata, pestele afumat, muraturile, varza acra, tofu, berea si vinul rosu contin la randul lor tiramina. Exista si unele alimente care contin in mod natural tiramina, cum sunt: fasolea, nucile, maslinele sau avocado.

Nitratul de sodiu

Este un conservant, colorant si aromatizant prezent in alimentele procesate din carne (mezeluri si afumaturi). Actiunea sa directa asupra organismului uman este cea de crestere a dilatarii vaselor de sange, ceea ce poate cauza dureri de cap.

Alcoolul

In cantitati mari, alcoolul are acelasi efect de dilatare a vaselor de sange de la nivelul creierului si poate provoca migrene. In special vinul rosu este responsabil de crearea acestui dinsconfort, din cauza continutului bogat de tanin si flavonoizi.

Aspartamul

Alaturi de alti indulcitori artificiali care se gasesc in dulciurile din comert, aspartamul poate provoca migrene, mai ales daca obisnuim sa le consumam in cantitati mari.

Cofeina

Prin efectul de deshidratare sau prin activarea unor receptori specifici din creier, cofeina poate provoca de asemenea migrene.

Fructele uscate

Fructele uscate (din cauza continutului mare de sulfiti), printre care si bananele si citricele (care contin tiramina si histamina), desi sunt alimente naturale, pot fi acuzate ca provoaca migrene, daca acestea apar la cel mult 12 ore dupa consum.

De retinut

  • Daca avem suspiciuni legate de durerile de cap aparute spontan, este nevoie sa ne notam ce alimente consumam si sa observam ce efecte au asupra noastra dupa un timp. Cele pe care le identificam ca fiind la baza migrenelor trebuie eliminate din dieta pe rand, timp de o luna. Daca durerile de cap nu dispar, inseamna ca acestea ar putea fi cauzate de alti factori si este necesar un consult medical.
  • Dietele sarace in nutrienti utilizate in curele de slabire, mesele rare sau deshidratarea pot cauza si ele dureri de cap. De aceea, sunt recomandate mesele luate la fiecare patru ore si consumul de lichide de pana la doi litri pe zi.

Farmacistii Catena recomanda Omega 3-6-9 vegetal pentru apararea naturala a organismului, functionarea normala a sistemelor imunitar si digestiv, si a vaselor de sange. Mai multe detalii despre produs gasiti aici.

 

Text: Bianca Badescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *