Nutritionistul Mihaela Bilic: „De Sarbatori nu porcul e de vina, ci noi, pentru ca il punem tot in farfurie”

Nutritionistul Mihaela Bilic: „De Sarbatori nu porcul e de vina, ci noi, pentru ca il punem tot in farfurie”Masa de Revelion este, de obicei, incarcata cu preparate traditionale, iar carnea de porc reprezinta ingredientul de baza pentru cele mai multe dintre ele. Medicul nutritionist Mihaela Bilic ofera sfaturi binevenite pentru ca deliciile culinare sa fie nu numai usor digerabile, ci mai ales sa nu se transforme in kilograme in plus.

Bucataria traditionala romaneasca este destul de consistenta, vorbim despre caltabosi, carnati, toba si alte preparate specifice sarbatorilor. Cum este influentat organismul?

Intr-adevar, in perioada sarbatorilor de iarna se mananca foarte multa carne de porc. Prin prisma digestiei, poate ridica probleme, prin prisma siluetei este mai putin periculoasa. Din fericire, carnea de porc nu ar trebui sa ne puna bete in roate, cu conditia sa nu alegem bucatile cele mai grase, pentru ca au mai multe calorii si sunt mai greu de digerat. Atentie insa, pentru ca de multe ori ne ferim de grasimile animale si punem din belsug ulei.

Conteaza modul in care preparam carnea?

Oricat a fi de slaba carnea, are mici urme de grasime. Adaosul de ulei vegetal este insa cel care strica. Uleiul este mai concentrat in calorii decat grasimea animala si cand il folosim el imbogateste dramatic continutul caloric. Sfatul meu este sa nu prajim carnea. Minunat cu grasimile animale este ca la temperatura ambianta sunt solide, dar cand le incalzim, prin pregatire termica, se topesc. Paradoxal, o carne gatita este mai slaba si are un continut mai mic de grasime decat o carne cruda. Cand pregatim carnea la cuptor, cu capac, toata grasimea va curge in tava. Deci o parte din grasime se topeste prin pregatire termica. Sosul din tava il lasati deoparte. Daca avem tocaturi – sarmale, chiftele – trebuie folosita carne nu foarte grasa si nu mai adaugam niciun fel de ulei, pentru ca oricum carnea contine suficienta grasime.

Pericolele meselor tarzii

De retinut ca grasimea de porc este mai sanatoasa si are mai multi acizi grasi nesaturati decat grasimea de vita. In ceea ce priveste nivelul de acizi grasi nesaturati, carnea de porc se comporta exact ca uleiul de masline. Acelasi tip de acizi se gasesc si in slanina de porc. La sarmale, nimic nu poate fi mai dietetic decat o bucata de pulpa slaba, tocata, amestecata cu orez, pusa in varza si fiarta in suc de rosii, cu condimente. Cu cat ai ales carne mai slaba pentru umplutura, cu atat poti sa mai adaugi pentru gust o bucatica de slaninuta. De asemenea, si ciorbele pot fi degresate.

Ce parere aveti despre uscarea si afumarea preparatelor?

Uscarea si afumarea fac indirect acelasi lucru, mai topesc din grasimi. Deci nu este un preparat nesanatos, totul este o chestiune de cantitate. Trebuie sa intelegem ca o bucata de carne proaspata este aliment de baza, deci mancam 100-150% de grame, cam cat un pachet de carti de joc. Mezelurile insa trebuie considerate un fel de super-carne, mai concentrata, mai sarata, deci se mananca in cantitate mai mica, sunt aperitiv.

Sunt de evitat anumite combinatii alimentare, tinand cont ca atunci cand ai masa plina esti tentat sa mananci de toate?

Cel mai simplu sfat ar fi sa nu mancam la o masa trei sau patru feluri de mancare. Putem sa mancam dimineata aperitivele, la pranz ciorba si sarmalele, si seara friptura si salata. Asa ajungem ca intr-o zi sa mancam din toate, dar nu toate odata.

Cum facem sa nu neglijam legumele? In perioada Sarbatorilor, un preparat popular facut din legume este zacusca…

Totul tine de cum se face acest preparat. Daca punem ceapa si o prajim in ulei, va fi indigesta. Daca punem putin ulei si lasam legumele sa fiarba inabusit, poate sa fie sanatoasa, chiar dietetica. Multe persoane pun ulei mult pentru ca uleiul este un produs de conservare. Dar in zacusca este inutil sa punem atat de mult, pentru ca oricum borcanul se fierbe, se sterilizeaza. Deci nu exista niciun pericol ca zacusca sa se strice.

Alimente care ne feresc de raceala si gripa

Si salata de beouf, la baza, este un produs dietetic format din carne fiarta, legume, cartof, dar daca o inecam in maioneaza, produsul se transforma intr-o bomba calorica, pentru ca maioneza inseamana ulei vegetal, adica multa grasime. Se pot face insa maioneze light, astfel incat putem sa mancam mai multa salata, 3-4 linguri, in loc de o singura lingura.

Sa trecem la piftie. Cat ar fi bine sa mancam si cu ce sa nu o combinam?

Piftia este foarte dietetica, pentru ca avem carne fiarta, iar putinele urme de grasime se ridica la suprafata si poate fi degresata. Mai contine zeama de oase, un aspic de zero calorii, iar zgarciurile si urechile au colagen. Nu ar trebui sa dam gres cu piftia, cu conditia sa nu mancam jumatate de paine la o portie. Ne putem da seama daca mancam suficient sau prea mult folosind dimensiunea palmei. Orice portie de mancare trebuie sa fie cat palma noastra.

Nutritionistul Mihaela Bilic: „De Sarbatori nu porcul e de vina, ci noi, pentru ca il punem tot in farfurie”Care este efectul consumului de alcool alaturi de o masa consistenta?

Din clipa in care apare alcoolul la masa, totul se transforma in grasime de rezerva, pentru ca alcoolul are capacitatea de a schimba metabolismul in ficat si de a deschide calea de sinteza pentru grasimi. Cand stropesti mancarea cu alcool, masa se depune mai bine. Paharul de vin este raul cel mai mic, dar este mai putin important ce tip de alcool bem, ci mai ales cat.

Mancarea picanta ajuta digestia? Dar fructele?

Mancarea picanta ne poate ajuta sa crestem metabolismul si consumul de calorii in organism cu pana la 10%, timp de doua, trei ore dupa masa. Creste metabolismul, intensifica arderile, transpiram, ne incalzim si astfel mai pierdem niste calorii. Fructele nu ajuta la digestie. Cel mult hidrateaza, datorita continutului de apa si de fibre. Daca vrem apa si fibre, mai bine alegem salata, legume proaspete, acestea ajuta digestia.

Iata ce alimente sa mananci daca te simti obosita!

Ajungem si la cozonac. Este un desert de care trebuie sa ne ferim?

Cozonacul nu este foarte bogat in calorii fata de foarte multe alte deserturi, care au tot felul de creme. Este o paine un pic indulcita. Placinta cu mar, cu branza, din nou sunt foarte bune ca desert. Din fericire, bucataria noastra traditionala este destul de simpla si atunci nu devine un pericol atata de mare pentru silueta. O felie de cozonac are sub 300 de calorii, putin mai multe decat o felie de paine.

Nutritionistul Mihaela Bilic: „De Sarbatori nu porcul e de vina, ci noi, pentru ca il punem tot in farfurie”Multe femei obisnuiesc sa nu mai manance aproape nimic din dorinta de a scapa de kilogramele acumulate in timpul sarbatorilor. Este sanatoasa aceasta abstinenta?

Rau nu este, pentru ca organismul nu apuca sa depoziteze sub forma de grasime incarcatura de calorii in exces. Deci, daca am mancat mai mult intr-o zi, urmatoarele trei zile ar trebui sa mancam mai putin, ca sa exista un echilibru. Cu burta plina, cam greu sa slabesti. Noi am fost proiectati, ancestral, sa nu mancam in fiecare zi, pentru ca nu gaseam mancare de fiecare data. De aceea, corpul avea nevoie de depozite de grasime. Problema apare cand uitam sa consumam depozitele acumulate. In ziua de azi mancam prea mult, prea des si nu facem nici miscare.

Pentru o  buna functionare a ficatului, farmacistii Catena recomanda Liverin FORTE. Iar pentru ameliorarea balonarii intestinale si a crampelor apeleaza cu incredere la KEBENE forte! Mai multe detalii despre produse gasiti aici si aici.

Descopera aici si obiceiurile banale care te pot imbolnavi!

Text: Oana Baltoc

Sursa foto: Marius Baragan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *