Adrian Oianu – „Ie frumoasa, cinste cui te-a cusut!”

Gazduita de Casa Löwendal, un loc special din centrul Bucurestilor, aproape de Gradina Icoanei, expozitia ,,Camasa” cu piese din colectia privata a designerului Adrian Oianu a atras atentia tuturor. Casa renumitului pictor si scenograf George Löwendal din perioada interbelica a devenit un loc de ,,pelerinaj” cultural pentru sute de oameni.



            Una dintre cele mai potrivite expozitii pentru spatiul ales

In salile Casei Löwendal au putut fi admirate piese inedite din colectia de camasi si obiecte traditionale romanesti a designerului Adrian Oianu. Vernisajul a avut loc chiar de Ziua Universala a Iei, pe 24 iunie, intr-o atmosfera speciala, creata de ambianta tablourilor, portete ale unor barbati si femei, tarani din Bucovina, realizate de pictorul scenograf George Löwendal intre anii ’30 – ’60. ,,Ati observat pictura de pe pereti – tarani pictati cu multa pasiune de Löwendal in urma cu multi. Asta m-a atras, asta m-a facut sa ma gandesc la o colaborare cu aceasta institutie” – a spus designerul care a expus piese de o valoare inestimabila, pe care acesta le-a adunat timp de zece ani si pe care le-a aratat pentru prima data publicului larg. Asocierea dintre Muzeul Löwendal si colectia sa de costume nu a fost intamplatoare: nobletea, stilul, decoratiunile incaperilor acestei case puse in slujba culturii, melodiile cantate la tambal si asistenta selecta care pune pret pe frumos, pe ceea ce e autentic si nepieritor au contribuit la succesul acestui eveniment unic.

            „Ceea ce se intampla acum este ceva la care visam de ani buni. Nu pot decat sa ma bucur, bineinteles” – Adrian Oianu.

La parter, Adrian Oianu a expus costume din zona Muscel, Arges si piese lucrate cu imaginatie, in foarte multe tehnici: camasi cusute in fir metalic, un gen de cusatura foarte dificil, care aproape ca nu mai poate fi imitat in Romania. La etaj am admirat o colectie inedita de camasi albe din Bihor, “care au o tehnica extraordinar de creativa si foarte diferita”. Rochiile de mireasa, la fel de frumoase, cusute in fir de matase si pe material de matase sunt piese din Marginimea Sibiului si zona Fagarasilor, ,,cu o tehnica minuscula de a construi ochi in romburi, cum se numesc elementele noastre romanesti si care sunt total unice in ansamblul de costum popular romanesc”. Adrian Oianu a marturisit ca pasiunea sa pentru semne, pentru cusaturi, pentru simbolistica acestor ornamente va continua si spera ca in anii care vin sa mai poata prezenta o colectie, poate mai mare, poate mai bogata decat aceasta. Designerul are o colectie de aproximativ 300 de astfel de piese, din care se inspira atunci cand creeaza. „S-a creat un trend mai degraba din folosirea motivelor traditionale si reinterpretarea iilor sau refacerea lor” – spunea el. „De cele mai multe ori, intr-o maniera superficiala, din pacate. Trendy cred ca este abordarea din partea celor care fac business. Cei ce le poarta nu sunt trendy. Hainele traditionale nu pot fi trendy. Costumul popular traditional sau diferitele piese ale lui – ia, catrinta – sunt in sine si atat. Nu vin si pleaca. Sunt nemuritoare. Punct. Nemuritoare sunt si eforturile de a promova intr-o maniera contemporana diferite elemente sau simboluri. Noi nu facem sezoane, nu ne supunem trendurilor, nu facem colectii de primavara-vara, toamna-iarna. Ne-am creat propria lume, cu propriile reguli care nu se adapteaza niciunui sistem. Noi l-am creat noi si functioneaza foarte bine”.

 

 

Realizator: Oana Georgescu

Text: Oana Georgescu

Operator:  Mihai Robu

Editor:  Nicu Pojaru

Foto: Oana Georgescu