Delegare eficienta sau cum sa ne folosim de ajutorul colegilor

Delegare eficienta sau cum sa ne folosim de ajutorul colegilorCe inseamna pentru tine un job in echipa? Simti ca iti pierzi identitatea sau, dimpotriva, iti folosesti calitatile pentru a-i completa pe ceilalti colegi de la job? A reusi sa te integrezi in echipa la job este o necesitate, intrucat nereusita acestei actiuni duce la o involutie a randamentului. Integrarea in colectiv cuprinde ambele aspecte ale relatiei cu colegii: cel profesional si cel personal. Imbinate, aceste planuri iti creeaza sentimentul de siguranta si apartenenta la job. In acelasi timp, prea multa munca, chiar si cu colegii prietenosi pe care ii ai, te poate pune sub presiune.

Atunci cand accepti sa preiei mai multe sarcini, ar trebui sa-ti amintesti ca nu este numai problema ta, ci ii afecteaza si pe ceilalti. Surplusul de munca si stresul, care sunt cauzate de incapacitatea ta de a face fata, sunt o problema serioasa, nu doar ta, ci si a colegilor. Bolile provocate de stres sunt o cauza majora a absenteismului si adauga noi presiuni asupra intregii structuri a sistemului.

 

Ce este delegarea si ce simptome are

 

Cea mai eleganta definitie a delegarii este urmatoarea: transferul temporar de atributii catre un subordonat, in functie de capacitatea acestuia de a le indeplini. Din cauza programului incarcat si a stresului, pot aparea probleme de sanatate. Oamenii carora le este rusine sa ceara ajutorul colegilor se confrunta cu 3 probleme esentiale:

  • proasta organizare;
  • incapacitatea de a delega;
  • teama de a fi considerat incapabil de a face treaba pentru care este platit.

 

Pentru a te organiza eficient, trebuie sa intelegi ce este delegarea si ce implica ea. Trebuie sa intelegi de la inceput ca delegarea nu inseamna evitarea responsabilitatilor sau  pacalirea oamenilor ca sa iti rezolve tie problemele. Te sfatuiesc sa arunci o privire peste lista de mai jos, iar daca te regasesti in ea, inseamna ca ai nevoie sa inveti sa te delegi mai eficient:

  • Te simti tot timpul presat de surplusul de munca;
  • Lucrezi ore intregi doar pentru a-ti atinge norma;
  • Iti iei acasa lucrurile pe care nu le-ai rezolvat la birou.

 

Pentru a delega eficient, trebuie sa inveti sa te bazezi pe motive intemeiate. Trebuie sa inveti din experienta, dar daca vei reusi sa o faci corect, recompensa va fi enorma. Prima persoana pe care va trebui sa o convingi de importanta delegarii esti chiar tu. Stai o clipa si gandeste-te cu atentie la situatiile de criza si la problemele pe care o proasta delegare le pot produce.

Este de-a dreptul o ironie ca oamenii ocupati sunt, de cele mai multe ori, atat de cufundati in munca lor, incat nu au timp sa-si analizeze sarcinile zilnice si sa si le planifice. Cu timpul, treburile se tot aduna si toti colegii par atat de ocupati incat nu vei avea niciodata ocazia sa-ti dai seama cine ce ar trebui sa faca. Pana la urma, decat sa gandim pe termen lung, multi dintre noi alegem alternativa mai simpla de a face totul de unii singuri. In fapt, aceasta este o capcana foarte comuna si foarte greu reusesti sa iesi din ea.

 

Daca reusesti insa sa treci peste teama de a delega si faci lucrurile responsabil, rezultatele vor fi deosebite deoarece:

 

  • Angajatii vor invata sa se descurce singuri si vor fi totodata mai motivati si mai implicati in munca;
  • Productivitatea companiei va creste beneficiind de faptul ca orice responsabilitate va fi dusa la indeplinire pe persoana cea mai potrivita sa faca acest lucru;
  • Productivitatea personala va creste pentru ca din ce in ce mai multe lucruri se vor intampla cu o implicare minimala din partea ta, dandu-ti sansa sa te ocupi de imbunatatirea continua a lucrurilor in organizatie.

Text: Oana Mircea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *