„Mancam, dar nu ne hranim sanatos corpul! ”

„Mancam, dar nu ne hranim sanatos corpul! ”Prof. Univ. Dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare

Prof. Univ. Dr. Gheorghe Mencinicopschi si-a dedicat cariera alimentatiei sanatoase si promovarii ei deoarece „educatia alimentara ne favorizeaza traiul de zi cu zi, chiar mai mult decat ne imaginam”. Mai jos aveti un interviu interesant, din care femeile vor afla care e cea mai potrivita dieta si barbatii vor afla daca berea e sanatoasa sau nu.

 

Tonica: Cum mananca romanii in raport cu alti europeni?

Dr. Mencinicopschi: Din pacate, romanii au inceput sa se abata de la traditiile lor alimentare si sa adopte dieta vestica. Prea multa mancare procesata, cu valoare nutritiva scazuta, mancare de tip fast-food… Mancam foarte multe calorii goale, fara sa ne hranim cu adevarat, iar sedentarismul zilnic, alaturat stresului devin principalii inamici.

 

T: Credeti ca exista vreo tara in Europa unde se mananca mai sanatos?

Dr. M.: Eu am vazut o globalizare a dietei vestice cam peste tot in Europa. Aceasta dieta este lipsita de valoare nutritionala si e foarte nociva. Din pacate, este pentru cei mai multi dintre europeni, compatibila cu stilul de viata in care renuntam la activitate fizica moderata si, in asociere cu alcoolul si fumatul, poate deveni tablou morbid.

Romanii, spre deosebire de compatriotii lor din Europa, ocupa locuri nedorite la capitolul sanatate si speranta de viata. La speranta de viata suntem pe ultimele locuri, la cancer pe locuri fruntase, iar obezitatea se manifesta de la varste din ce in ce mai fragede, ceea ce este ingrijorator.

 

T.: Obezitatea la copii poate fi si o consecinta a proastei alimentatii a gravidelor?

Dr. M.: Da, este adevarat deoarece alimentatia copilului incepe chiar din pantecul mamei, unde poate testa tot ceea ce mama inghite.

Apoi, dupa nastere, mamele prefera sa nu isi mai alapteze copiii si le dau tot felul de formule de lapte, care nu pot inlocui niciodata laptele matern, punand astfel alimentatia, sanatatea si imunitatea copilului in pericol.

T.: Inainte de ’89 romanii mancau mai sanatos?

Dr. M.: Eu asa cred… Frustrarea din timpul comunismului, cat si lipsa de informare au facut romanul sa testeze si sa devina un fan al tuturor preparatelor multimediatizate si, mai ales, al celor de tip fast-food.

Trebuie sa se stie ca pana si alimentele bio procesate trebuie sa indeplineasca aceleasi cerinte nuritionale ca si alternativa lor conventionala, altfel nu sunt bune pentru organism.

 

T.: Este sanatos obiceiul de a bea bere vara?

Dr. M.: Unii producatori de bere chiar sunt onesti si spun in reclamele lor: „Beti cu responsabilitate”. Vara, alcoolul ajuta la deshidratare. Este gresita sintagma: „Consumati 2l de lichide pe zi” pentru ca nu se specifica lichidul! Trebuie consumat, mai ales vara, 2 l de APA pe zi! Asta pentru ca si vinul, vodca sau berea sunt lichide.

 

T.: Deci doi litri de apa pe zi, obligatoriu?

Dr. M.: Daca vreti sa stiti cata apa trebuie sa beti pe zi, puteti afla inmultind greutatea dvs. corporala cu 30 ml. Astfel, de exemplu, un barbat de 70 de kg ar trebui sa bea 2, 1 litri de apa pe zi.

T.: Acest calcul se aplica la toata lumea?

Dr. M.: Copiii si batranii au nevoie de cantitati mai mari decat cele care rezulta din acest simplu exercitiu. De asemenea, este bine de stiut pentru persoanele care transpira excesiv ca este mai bine sa bea apa minerala decat apa plata.

 

T.: Care este cea mai practica dieta pentru femei?

Dr. M.: Fructele de sezon, mancate ca atare, in stare pura. Cele mai sanatoase sunt fructele de padure si legumele verzi, fie in stare cruda, carpaccio, preparate corect la grill sau fierte in aburi. Acestea ar trebui sa fie baza meselor principale ale unei zile. Ele se pot condimenta dupa pofta si imaginatie cu patrunjel, marar, busuioc sau altele.

 

T.: Care sunt legumele care nu ar trebui sa lipseasca de pe masa in fiecare zi?

Dr. M.: Ar trebui sa mancam cat mai diversificat. Niciun aliment nu ne poate aduce cei minimum 50 de nutrienti esentiali de care are nevoie corpul pentru a  ramane sanatos. Asadar, legumele si fructele crude trebuie mancate alternativ, dar obligatoriu, cat de des posibil. Ca sfat: ar trebui ca cel putin jumatate din farfurie sa fie plina cu legume, la fiecare masa.

 

T.: Dvs. ce mancati intr-o zi normala?

Dr. M.: La 6 dimineata mananc o mancare de alge cu urechi de lemn si un ghiveci de rosii, ardei gras, ceapa, linte, catraveti.

La pranz, pe la ora 14.30, mananc o salata mare, vegetariana, fara crutoane.

Seara, pana in 18.00, mananc un peste la gratar cu garnitura de legume si o ciuperca, doua.

La gustarile dintre mese mananc fructe si beau apa sau ceai verde neindulcit.

 

Text: Cristina Toma

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *