Barbie: brandul refugiului in imaginatie

Barbie: brandul refugiului in imaginatie    Barbie reprezinta pentru fiecare altceva. Pentru feministe, poate insemna chiar Antihristul. Pentru postfeministe, inseamna un simbol: o femeie de cariera a carei feminitate nu a fost afectata. Pentru milioanele de fetite care o cumpara, este un personaj de basm.

    Pentru Mattel, compania care o produce, este o masinarie de facut bani. Dar sa vedem cum a evoluat concret aceasta istorie. Papusa Barbie a fost creata in 1959 de Ruth Handler, cofondatoare a companiei Mattel, care i-a dat numele papusii dupa cel al fetitei sale, Barbara. Ideea initiala era sa creeze o papusa la moda, care sa inspire fetitele cu privire la ce vor dori sa devina cand vor creste.

    Papusa a inregistrat un succes rapid, fiind vandute nu mai putin de 350.000 de exemplare in primul an de la punerea pe piata. Produsul a ajuns in Europa in 1961, odata cu introducerea pe piata a lui Ken, prietenul lui Barbie, devenit mai apoi celebru. In 1980 au fost create papusi Barbie mulatre sau hispanice. Printre cele 80 de profesii ale lui Barbie se numarau chiar si cele de cantareata rock, veterinar sau paleontolog. Primul animal de companie al papusii a fost un cal, iar astazi numara nu mai putin de 43 de prieteni necuvantatori, printre care si o zebra. Cel mai bine vandut model din toate timpurile se numeste Totally Hair Barbie, unde papusa are parul lung pana la calcaie. In colectiile la moda pentru micile domnisoare se numara si piese Gucci, Versace, Dolce&Gabbana si Givenchy.

    La inceputul anilor ’90, Barbie s-a inrolat in armata cu numele de Army Barbie, sergent in batalionul Desert Storm. In ’99, ea a devenit si star de cinema, cand a primit un rol in Toy Story 2. In 2000, a fost candidata la Casa Alba, avand si o platforma politica cu referinte la oportunitati pentru fetite, o educatie superioara, de calitate si lupta pentru drepturile animalelor. Si astazi este la fel de populara ca intotdeauna. In fiecare secunda se vand in lume in medie 3 papusi Barbie. Intr-o lume in care nu se mai poate pune problema de egalitatea sexelor, iar femeile si-au dobandit drepturile pe deplin, Barbie nu mai poate indeplini acelasi rol pe care il avea in anii ’60-’80, deoarece a avea o cariera de succes nu mai reprezinta un vis pentru micile domnisoare, acestea stiind cu siguranta ca au potential de a-si cladi o cariera prin propriile puteri.

    Asa ca cei de la Mattel au observat ca, in zilele noastre, idealurile trebuie sa fie mai pure, mai detasate de orice aspect material al vietii cotidiene. In plus, stiind ca micutii din ziua de astazi s-au dovedit a fi chiar obsedati de personaje fictive de genul celor din “Harry Potter”, s-au hotarat sa o creeze pe Rapunzel Barbie, sora celebrei Totally Hair. Aceasta are acelasi par lung, dar este coborata dintr-o poveste cu printese care au rochii lungi, roz, de bal. Rapunzel a adus firmei Mattel vanzari-record intr-un an, in valoare de peste 200 de milioane de dolari, dovedindu-se ca si la copii fantezia este mai simpla si mai linistitoare.

    Deci Barbie nu mai este un model de cariera, este un personaj de basm, imaginar. Dar absolut superb, care scoate fetitele din peisajul concret in care traiesc.

Text: Alina Lupa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *