Burberry este brandul tipic al traditiei. Afacerea a inceput in 1856, cand Thomas Burberry a deschis un mic magazin de haine in Basingstoke, Anglia, construindu-si reputatia de producator de materiale textile dupa ce a inventat asa numita “gabardina”, apreciata de membrii familiei regale si de soldatii din armata. Pentru aproape un secol, compania a avut aceasta garantie “regala”, iar hainele rezistente la intemperii – printre care si mantaua sau trenciul- au fost purtate de armata britanica in Primul Razboi Mondial.
Rezistenta hainelor purtand marca Burberry a fost confirmata si de exploratorul norvegian Roald Amundsen, care a ales aceste produse pentru expeditia sa din 1911, in urma careia a devenit primul om care a ajuns la Polul Sud.
In 1955, cand a fost achizitionat de Great Universal Stores ( GUS) , Burberry se remarca deja prin traditia impresionanta, iar tesatura specifica era vanduta la nivel international. GUS a continuat extinderea globala de-a lungul deceniilor, dar nu a facut prea multe pentru a sublinia mostenirea de mare importanta a brandului.
In 1997, cei de la GUS au fost sfatuiti sa vanda brandul Burberry pentru 300 de milioane de lire sterline. Eticheta “traditie” devenise o povara ce provoca un declin incet si sigur numelui Burberry, ajungand sa fie considerat pedanta si plictisitoare, chiar daca inca mai sugera o calitate aparte, specific britanica.
Noul director general, Rose Marie Bravo, a schimbat toata aceasta situatie defavorabila a companiei. In loc sa ignore traditia, a ales sa o exploateze, folosind-o ca pe o cale spre sectorul produselor de lux si aducand numele brandului alaturi de cele ca Prada si Louis Vuitton. Companiile publicitare cu o tinta precisa derulate in revistele de moda, combinate cu un design modern, dar valorificand traditionala stofa Burberry, au facut brandul atractiv foarte repede in lumea modei si printre celebritati britanice ca Victoria Beckham sau Kate Moss.
Burberry a devenit un brand asociat cu podiumul prezentarilor de moda si cu stilul de viata din Sex and the City, pastrandu-si, in acelasi timp, specificul traditional. In 2002, dupa ce a urcat destul pe piata, compania a fost evaluate la 1,5 miliarde de lire sterline, produsele sale de lux fiind unele dintre cele mai ravnite.
Fara indoiala asemenea companii trebuie sa depuna eforturi serioase pentru a-si mentine statutul.
In zilele noastre, tesatura imprimata Burberry, care a fost introdusa in anii ‘20 ai secolului trecut, este recunoscuta oriunde in lume, din Brazilia pana in Japonia, dovedindu-se un simbol foarte usor de identificat. Asa cum un tartan este o modalitate de a prezenta o familie de scotieni, familiarul semn distinctiv al companiei Burberry asigura unitate identitara, iar adeptii pretentiosi ai modei isi pot manifesta loialitatea fata de cel mai sofisticat dintre brandurile traditionale, fie ca il intalnesc in tribunele stadioanelor, fie pe iahtul lor de pe Riviera.
Text: Andreea Popescu
Surse: www.dailymail.co.uk
“Mari succese ale unor branduri renumite”, Matt Haig
www.style.com