Calatoria cu avionul: fobie sau placere?

Calatoria cu avionul: fobie sau placere?Frica de avion poate fi usor combatuta. in primul rand trebuie sa afli ce anume iti provoaca panica. Este vorba despre claustrofobie, frica de prabusire sau ai rau de inaltime? Sau poate teama este generata de gandul ca o deplasare va duce la pierderea unui deadline la serviciu.

 

Daca esti claustrofob, atunci cand iti cumperi biletul de calatorie, alege un loc cat mai aproape de o iesire. Nu privi pe fereastra avionului daca ai rau de inaltime si alege activitati care sa iti distraga atentia: citeste o revista, asculta muzica relaxanta, urmareste un film.

 

Mai sigur ca automobilul

Studiile arata ca avionul este un mijloc de transport mult mai sigur ca automobilul, iar riscul unei prabusiri este infim comparativ cu accidentele pe sol. La randul ei, terapia psihodinamica practicata de un psiholog de incredere, te poate ajuta sa elimini starea de angoasa legata de pierderea unui deadline si agravata de calatoria aeriana.

 

Fobie vs. frica de avion

Teama de zborul cu avionul poate fi, pana la un punct, fireasca. Diagnosticul de fobie de avion se va pune doar daca aceasta teama interfereaza semnificativ cu functionarea individului sau ii creeaza un disconfort intens. Altfel spus, nu se va pune diagnosticul de fobie de avion unei persoane care locuieste in mediul rural si care nu a zburat sau nu va zbura niciodata cu avionul, chiar daca aceasta idee ii creeaza disconfort. Diagnosticul de fobie de avion poate fi pus, insa, unei persoane care:

 

  • Evita sa mearga in concedii in anumite locuri (desi isi doreste) din cauza fricii de zbor;
  • Are un serviciu care presupune deplasari frecvente cu avionul, lucru care ii determina un disconfort intens;
  • Refuza sa faca unele calatorii de afaceri, sau gaseste metode de deplasare mai costisitoare din punct de vedere al timpului, material, din cauza fricii de avion.

 

 

Cum se trateaza frica de avion?

 

Un tratament eficient al fobiilor specifice, precum si al altor tulburari de anxietate, il reprezinta psihoterapia cognitiv-comportamentala, care presupune invatarea unor tehnici de gestionare a simptomelor (exemplu: tehnici de respiratie si relaxare musculara), gasirea unor ganduri rationale care sa conduca la scaderea starii de teama pana la un nivel tolerabil si expunerea la stimulii anxiogeni.

 

 

Text: Catalina Pavel

Consultant: Andrei Chiscu

Psiholog / psihoterapeut

[email protected]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *